dimecres, 24 de febrer del 2016

HOFER Andreas (c.1628-1684) - Musikalische Vesper

Charles Le Brun - L'Assomption
Obra de Charles Le Brun (1619-1690), pintor francès.



- Recordatori d'Andreas Hofer -
En el dia de la commemoració del seu 332è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Charles Le Brun (Paris, 24 de febrer de 1619 - Paris, 22 de febrer de 1690) va ser un pintor francès que amb els seus dissenys barrocs va dominar l'art realitzat a França durant dues generacions. Va néixer a París, en el si d'una família d'artistes, i va rebre la seva formació artística a la seva ciutat natal i a Roma, on va treballar amb el pintor classicista francès Nicolas Poussin. Al seu retorn a París el 1646, Lebrun va anar desenvolupant de manera gradual un estil clàssic basat en el gust barroc pel drama, el naturalisme i la decoració. El 1648, amb el ministre de finances francès Jean-Baptiste Colbert, i altres, va intervenir en la fundació de la Reial Acadèmia de Pintura i Escultura. Lebrun va pintar els frescos de grans castells com Vaux-le-Vicomte que estan considerats com la seva obra mestra, Sceaux i la Galeria d'Apolo, al Louvre. Va obtenir el favor del rei Lluís XIV gràcies a una sèrie de cinc llenços que documentaven les gestes d'Alexandre el Gran (1661-1673, Museu Louvre, París), va ser nomenat pintor del rei i va aconseguir la noblesa el 1662. Un any més tard Lebrun es va convertir en el director de la Reial Fàbrica dels Gobelins de tapissos i mobles, per a la qual va pintar diferents cartrons. A partir del 1679-1684 va dirigir la decoració del Palau de Versalles, incloent l'Escala d'Ambaixadors i el Saló dels Miralls i a més a més va concebre el disseny dels seus jardins. Va morir a París el febrer de 1690.

Font: En català: Charles Le Brun (1619-1690) En castellano: Charles Le Brun (1619-1690) In english: Charles Le Brun (1619-1690) - Altres: Charles Le Brun (1619-1690)



Parlem de Música...

Andreas Hofer (Reichenhall [ara Bad Reichenhall], 1629 - Salzburg, 25 de febrer de 1684) va ser un compositor austríac. Es va formar a la Universitat Benedictina de Salzburg abans d'entrar, el 1653, com a organista de l'Abadia de Sant Lambrecht a Styria. El 1654 va ser nomenat vice-Kapellmeister a la cort del Príncep Arquebisbe Guidobald von Thun und Hohenstein de Salzburg i el 1679 va ser promocionat al càrrec oficial de Kapellmeister, càrrec que va mantenir fins el 1684. Anys abans, el 1666, va ser també nomenat mestre de capella de la Catedral de Salzburg, un càrrec que va mantenir tota la seva vida. Va morir a Salzburg el febrer de 1684.

OBRA:

Vocal religiosa:

[15] Salmi, 1v, 2 vn, e motteti, con e senza vn (Salzburg, 1654); ed. in Accademia musicale, xxxi (Vienna, 1979)
Ver sacrum seu Flores musici, 5, 8vv, 5 insts, bc (org), et pro [18] offertoriis (Salzburg, 1677)
4 synopses for school dramatic performances attrib. Hofer (Salzburg, 1668–83): Concordia victrix, Corona laboriosae, Saeculum aureum ecclesiae, Nabuchosonosor
Vespers, 2 Mag, 3 lits, 5 pss, 2 TeD, CZ-KRa;
1 Mag ed. in Accademia musicale, x (Mainz, 1969);
1 TeD ed. in Accademia musicale, i (Mainz, 1969)
4 masses, CH-E, CZ-KRa, D-Bsb;
12 offs, A-Sd, CZ-KRa;
resps, A-Sn, CZ-KRa
2 lost works, cited in DDT, liii–liv (1958), 56

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Andreas Hofer (c.1628-1684) - Altres: Andreas Hofer (c.1628-1684)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Fent una trajectòria per l'univers musical d'aquest espai queda clar, bé, claríssim per ser francs, que Salzburg com a ciutat, però també com a constel·lació musical, ha tingut una hegemonia incomparable en relació amb altres nuclis urbans o ecosistemes artístics. Dos noms propis, Mozart i Michael Haydn, dominen per golejada el còmput d'entrades monogràfiques però és evident que no van ser els únics. Des de Biber, Eberlin o el mateix Leopold Mozart hi van fer vida amb èxit i admiració però si aprofundim més enrere, tot i la boira que ens ennuvola progressivament i amb insistència el paisatge, encara hi podrem escoltar el dèbil ressò d'altres noms que també s'hi van relacionar. Un d'ells i a qui no tenia l'enorme plaer de conèixer, va ser un tal Andreas Hofer, mestre de capella de l'arquebisbe de Salzburg i de la majestuosa catedral de la ciutat. Educat amb els benedictins, es desconeix la seva formació musical si bé, i gràcies a l'audició d'aquests extraordinaris Vespres, ho tindrem més fàcil a l'hora d'ensumar els paral·lelismes d'estil. Com els que s'estableixen amb els seus contemporanis de l'escola veneciana de Monteverdi o amb els d'autors com Orazió Benevoli i Antonio Bertali, mestres de gran influència a mitjans del segle XVII. I en relació amb aquesta edició he de reconèixer, immediatament, perplexitat positiva fruit d'una interpretació excelsa que voreja la perfecció. Un descobriment majúscul d'un autèntic desconegut a qui, evidentment i com tantes vegades, donarem gustosament i amb vehemència la benvinguda!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Bell'arte Salzburg; Annegret Siedel
JPC: HOFER, A. - Musikalische Vesper
CPDL: No disponible
SPOTIFY: HOFER, A. - Musikalische Vesper



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina