divendres, 21 de desembre del 2018

DE ZUMAYA, Manuel (1678-1755) - Música religiosa

Miguel Cabrera - Nuestra Señora de Guadalupe con las apariciones
Obra de Miguel Cabrera (1695-1768), pintor mexicà (1) 


- Recordatori de Manuel de Zumaya -
En el dia de la commemoració del seu 263è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Miguel Cabrera (Tlalixtac de Cabrera, 27 de maig de 1695 - Ciudad de México, 16 de maig de 1768) va ser un pintor mexicà, considerat el màxim exponent de la pintura virregnal novohispana. Va arribar a la ciutat de Mèxic el 1719 on va entrar al taller de José de Ibarra per iniciar la seva formació artística, la qual va estar influenciada per les escoles flamenca i espanyola. Cabrera va ser pintor de cambra de l'arquebisbe José Manuel Rubio i Salinas, gràcies a qui va pintar una de les seves obres més transcendents, Nuestra Señora de Guadalupe. A més, el 1753, va ser president de la primera acadèmia de pintura a Mèxic, antecedent de l'Acadèmia de Sant Carles. Va ser autor d'una gran quantitat d'imatges entre les quals van destacar El Retrato de Sor Juana Inés de la CruzLa Vida de San IgnacioEl Martirio de San Sebastián de la iglesia de TaxcoLa Virgen del Apocalipsis i una sèrie de 16 pintures sobre castes. No va ser ni desconegut ni desestimat en el seu temps, es va col·locar en el gust de la societat a tal grau que, per satisfer els seus clients, es creu que el seu taller va arribar a semblar una cadena de muntatge. Això va motivar una producció de més de 45 obres situant-lo com un dels més il·lustres pintors de Nova Espanya. Miguel Cabrera va morir a Mèxic D.F. el maig de 1768.



Parlem de Música...

Manuel de Zumaya [Sumaya] (c.1678 - Oaxaca, 21 de desembre de 1755) va ser un organista i compositor mexicà. Es desconeix la seva vida inicial sent la primera referència de l'entorn del 1690, època en què va entrar al servei musical de la Catedral de Mèxic. Allà va rebre classes d'orgue de José de Ydiáquez i de composició d'Antonio de Salazar. El 1708 va assolir el càrrec de segon organista de la catedral i el 1710, tot i les protestes de Francisco de Atienza, va ser nomenat mestre de capella interí i assistent del seu mestre Antonio de Salazar. El 1711, i després de l'arribada del virrei i duc de Linares Fernando de Alencastre Noroña y Silva a Mèxic, va ser nomenat traductor oficial dels llibrets d'òperes italianes. També aquell mateix any va rebre l'encàrrec per a la composició de l'òpera Partenope la qual es va estrenar amb gran èxit aquell mateix any i amb la particularitat de ser una de les primeres òperes escrites per un compositor nascut a Amèrica. El 20 de juny de 1714, i potser motivat per aquest primer gran èxit, va ser promocionat com a principal organista de la catedral. El 1715 va guanyar el concurs-oposició per la plaça de mestre de capella de la Catedral de Mèxic en un càrrec que va preservar fins el 1738. Aquell any va viatjar a Oaxaca en companyia de l'arquebisbe Tomás Montaño en una ciutat on el 1745 va assolir el càrrec de mestre de capella de la Catedral d'Oaxaca. Compositor notablement prolífic en música religiosa, Manuel de Zumaya va morir a Oaxaca el desembre de 1755.

John Ogilby - Vetus Mexico (Ancient Mexico City & Lake Texcoco) (1671)
John Ogilby (1600-1676) - Vetus Mexico (Ancient Mexico City & Lake Texcoco) (1671) (2)

OBRA:

Vocal secular:

Stage
Incidental music: Rodrigo (play, M. de Zumaya), Mexico City, 25 Aug 1707 (doubtful; music lost)
Il Partenope (op, 3, S. Stampiglia), viceregal palace, Mexico City, 1 May 1711 (in Sp.; music lost)

Vocal religiosa:

Edition: Two Mexico City Choirbooks of 1717: an Anthology of Sacred Polyphony from the Cathedral of Mexico, ed. S. Barwick (Carbondale and Edwardsville, IL, 1982) [B]
Misa, 5vv, obs, str; Misa de tercer tono, 8vv, insts; Misa Te Joseph, 6vv: all Oaxaca, Cathedral, ed. in Tesoro de la música polifónica en México, viii (Mexico City, 1996)
Bonitatem fecisti cum servo tuo Dominum, SATB, SATB, 2 vn, bc, collab. J.M. de Los Reyes
Clausulas de la Passion, 4vv, Oaxaca, Cathedral
De lamentatione Jeremiae, Sabbato Sancto, 4vv, MEX-Mc, ed. in B
Mag primi toni, 4vv;
Mag secundi toni, 4vv;
Mag tertii toni, 4vv: all Mexico City, Tepotzotlán Monastery, ed. in B

Motets etc., with insts:
Laetatus sum (i), 11vv;
Laetatus sum (ii), 11 vv;
Lauda Jerusalem, 8vv;
Lauda Jerusalem Dominum, 6vv;
Lauda Sion Salvatore, 7vv;
Victimae paschali laudes (inc.): all Oaxaca, Cathedral

Motets etc., unacc.:
Adjuva nos Deus, 5vv, Mc, ed. in B;
Aeterna Christi munera, 4vv, Mc;
Alma Redemptoris mater, 4vv, MC;
Ave regina caelorum (inc.), 4vv, Mc;
Christe sanctorum decus, 4vv, Mc;
Christum regem, 4vv, Mc, ed. in B;
Christus factus est, 4vv, Mc, ed. in B;
Confitebor tibi Domine, 4vv, Mexico City, Tepotzotlán Monastery, ed. in B;
Credidi propter quod locutus sum, 4vv, Tepotzotlán, ed. in B;
Dixit Dominus, 8vv, Oaxaca, Cathedral;
Lauda Jerusalem, 8vv, Oaxaca, Cathedral;
Lauda Sion Salvatore, 7vv, Oaxaca, Cathedral;
Laudate Dominum, 8vv, Oaxaca, Cathedral;
Laudemus Deum nostrum, 4vv, Mc;
Maximus Redemptor, 4vv, Mc;
Miserere mei, 4vv, Mc, 1717, ed. in B: Miserere mei, 4vv, Mc, ed. in B;
Nobis summa Tiras, 4vv: 2p. of Miris modis repente liber by A. de Salazar, Mc;
Sacris solemnis, 4vv, Mc, ed. in B;
Sis Jesu nostrum gaudium, 4vv (doubtful): 2p. of Jesu dulcis memoria by Salazar, Mc;
Sit Trinitati sempiterna gloria, a4: 2p. of Egregie Doctor Paule by Salazar, Mc;
Victimae paschali laudes, 7vv, Oaxaca, Cathedral

Villancicos:
all with instruments; MSS in Oaxaca Cathedral unless otherwise stated
Edition: Manuel de Sumaya: Cantadas y villancicos, ed. A. Tello, Tesoro de la música polifónica en México, vii (Mexico City, 1994) [T]
Acudíd, acudíd, for S Ildefonso, 1719, 6vv, MEX-Mc;
A la asunción de Nuestra Señora, for the Assumption, Mc;
Al alva, que brilla, con puros reflexos, for the Virgin of Guadalupe, 4vv;
A la puríssima Concepción, for the Conception, Mc;
A las dos serafines, Mc;
Albricias mortales que viene la aurora, 7vv, ed. in T;
Al desnudo infante que hoy nace, for Christmas, 2vv, GCA-Gc;
Alégrense los astros, MEX-Mc (inc.);
Alegres luces del dia, for Christmas, 1v, ed. in T;
Al empeño, a la lucha, for St Peter, 4vv, ed. in T;
Al prodigio mayor, for the Virgin of Guadalupe, 4vv, GCA-Gc;
Al sol en mejor oriente, for Christmas, 2vv;
Al solio que por eguido, 4vv, 1717, for the Assumtion, MEX-Mc;
Al ver que las ondas, for St Peter, 6vv, ed. in T;
Angélicas milicias, for the Assumption, 8vv, ed. in T;
Aplauda la tierra, for St Peter, 12vv, 1718, Mc;
Aprended Rossa, for the Conception, Mc;
Aunque al sueño, for St Peter, 3vv, ed. in T;
Ay como gime en el viento, for Christmas, 2vv, 1717, Mc
Celebren, publiquen, 7vv, ed. in Tesoro de la música polifónica en México, iii (Mexico City, 1983), ed. in T;
Cielo animada en Guadalupe, for the Apparition of Guadalupe, 2vv, Mc;
Como aunque culpa, for Christmas, 1v, ed. in T;
Como glorias el fuego de Pedro canta, for St Peter, 1v, ed. in T;
Corred, corred zagales, for Christmas, 4vv, ed. in T;
Corrientes que el mar, 4vv, ed. in T;
Dejó Pedro la primera, for St Peter, 1720, Mc;
De la celeste esfera que portento, for Christmas, 1v;
De las flores y las estrellas, for the Assumption, 11vv, 1729, Mc;
Del vago eminente, for St Peter, 6vv, ed. in T;
Diga que no ay dichas calladas, 3vv, Mc;
Dios sembrando flores, for S María Rosa de Lima, 2vv, 1729, Mc;
El arca de Dios vivi, 1v (inc.);
Él de Pedro solamente, for St Peter, 1v, ed. in T;
En María la gracia, for the Conception, 6vv, 1728, Mc;
Fuego, fuego que se abrassa, for St Peter Nolasco, 8vv, 1719, Mc;
Hoy ha nacido Dios, 1v (inc.);
Hoy sube arrebatada, 1v, private collection, Mexico City;
Jesús Dios humanado, 1v (inc.)
La bella incorrupta, for the Apparition of Guadalupe, 8vv, 1725, Mc;
Los niños de aquesta iglesia, 7vv;
Lucientes antorchas, for S Ildefonso, 8vv, 1726, Mc;
Moradores del orbe, for the Conception, 8vv, 1719, Mc;
Oíd moradores del orbe escuchad, 5vv, Mc;
Ola, ha del mar pescadores, 3vv, Mc;
O muro más que humano, for St Peter, 1v, ed. in T;
O Pedro quien pudiera llegar a penetrar, for St Peter, 1v, GCA-Gc;
O que amargos dolores, 3vv, Morelia, Conservatorio de la Rosas;
O que milagro, for S Ildefonso, 6vv, 1718, Mc;
Oy sube arrebatada, for the Assumption, 6vv, 1719, Mc;
Pares sean echo, for Christmas, 1710, Mc;
Pedro es el maestro que se sabe, for St Peter, 4vv, ed. in T;
Pescador soberano, for St Peter, 1v, ed. in T;
Pregón oíd moradores, for St Peter, 1710, Mc;
Prevenga amor (doubtful), GCA-Gc;
Primer villancico de Navidad, MEX-Mc;
Pues que nace (inc.), for Our Lady, 7vv
Que brava idea, for Christmas, 8vv;
Que dice así pajarillos sonoros, 4vv, GCA-Gc;
Que os llama el sol potencias, for the Holy Sacrament, 1711, MEX-Mc;
Que por tento escuchen, 2vv, Mc;
Que se anega de Pedro la nave, for St Peter, 11vv, 1726, Mc;
¿Quién es aquella?, for the Apparition of Guadalupe, 6vv, 1725, Mc;
¿Quién es esta?, for the Assumption, 6vv, 1724;
Resuenen los clarines, 8vv, 1738, GCA-Gc;
Sabio y amante fue Pedro, for St Peter, 4vv, 1719, MEX-Mc, S Eligio (inc.), Mc;
Sapientísmo le adore (inc.), 1v;
Sedeientos que en este mundo, Mc;
Si duerme el amor, for Christmas, 2vv, GCA-Gc;
Silencio, silencio, MEX-Mc;
Si son los elementos, for St Joseph, Mc;
Si ya a aquella nave, for St Peter, 1v, ed. in T;
Sol-fa de Pedro es el llanto, 4vv, GCA-Gc;
Suspéndanse las vozes, for the Conception, 2vv, Gc;
Toque, toque repique, for the Holy Eucharist, 8vv, Gc;
Un ciego vx [?viexo], for St Peter, 6vv, 1716, MEX-Mc;
Villancico a duo, for the Apparition of Guadalupe, 2vv, 1721, Mc;
Ya la naturaleza redimida, for Christmas, 1v, ed. in T;
Y pues que ya las perlas, 1v;
Ya se herizael copete, for the Apparition of Guadalupe, 6vv, 1728, Mc



Informació addicional... 

INTERPRETS: Coro Ciudad de la Alhambra; Ensemble Elyma; Gabriel Garrido
AMAZON: Musique a la catedrale de Oaxaca
SPOTIFY: Musique a la catedrale de Oaxaca



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: