Crist amb la corona d'espines, obra de Matteo di Giovanni, pintor italià del segle XV
Adam Vaclav Michna (1600-1676) compositor, poeta i organista txec nascut a Jindřichův Hradec. Avui parlarem del compositor barroc més important de Bohèmia, qui va ser un dels referents més determinants de tota la generació posterior de mestres de la música d'una geografia de la qual parlar-ne en relació amb la seva música ja forma part de la més absoluta normalitat tot i l'enorme desconeixement que se'n tenen de la majoria dels seus artistes, sobretot en terres catalanes. La seva història de vida, tenint en compte la restricció temporal, és poc coneguda. Descendent de músics, el seu pare era organista, és més que probable que amb ells iniciés els primers compassos en aquest art. La seva formació aniria a càrrec dels jesuïtes en aquell temps molt implicats en l'educació musical i cultural del seus pupils. L'any 1633 assoliria el càrrec d'organista de l'església de la seva ciutat natal, allà suposem seria on compondria la majoria de la seva obra, tant musical com poètica, ja que també fou molt prolífic en aquest art. Compromès fins al final amb el seu entorn, els seus conciutadans i la seva ciutat, va ser un ferm promotor cultural fins el punt de crear la Fundació per a l'educació dels joves músics necessitats. Molt prolífic, va compondre unes 230 obres, la majoria d'elles en el gènere litúrgic. La d'avui, com no podia ser d'altra forma, s'emmarca en aquest sentit. Un tresor del baül de joies quasi trobat per casualitat d'un artista de qui aquest mateix divendres no podia ni tant sols imaginar la seva existència. Queda clar, una vegada més, que la gran quantitat de personatges musicals pendents de redescobrir és enorme. Avui recuperarem la seva Missa de Sant-Wenceslas en Re major. És una missa essencialment coral amb alguna pinzellada solista breu. El protagonisme el tenen els cors, la trompeta i la flauta. El kyrie entra suau, amb el cor i amb una presència instrumental celestial sobtada produïda per una flauta dolça, un instrument sovint relegat a un segon pla que aquesta vegada se'ns presenta d'una forma única i excepcional i no només en el kyrie, també l'escoltarem suaument en el gloria, en el sanctus i en el dona nobis pacem. Per altra banda, la trompeta gaudeix del seu moment en els punts més àlgids de la missa tals com el gloria i el seu amen, la introducció del credo i en el Et resurrexit, en els Hosanna dels respectius sanctus i benedictus i tancant el conjunt en l'Agnus dei final. Una joia en sí mateixa d'un autor que inesperadament i com una presència sobtada ens ha obert la porta a una dimensió desconeguda d'una geografia que, si bé en coneixem alguns noms, roman a l'ombra però al mateix nivell de les grans potències musicals. Les mateixes que probablement, com nosaltres, desconeixen que a Orient, al bell mig d'un paisatge verd, frondós i fred, hi ha una gran quantitat de tresors a l'espera d'un nou despertar!
Bona interpretació a càrrec de la Chorale Franco-Allemande de Paris amb Bernard Lallement a la direcció coral i orquestral.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
BIOGRAFIA: Adam Václav Michna z Otradovic (ca. 1600 Jindřichův Hradec – 1676, Jindřichův Hradec)
BIOGRAFIA: Adam Václav Michna z Otradovic (ca. 1600 Jindřichův Hradec – 1676, Jindřichův Hradec)
IMSLP: No disponible
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaThanks a lot, Pau! Again an unknown composer to me! As a collector of Requiems you would do me a very big favour with Michna's Requiem! Greetings, Sasja.
ResponEliminaDon't worry, I will send you the whole CD on FB.
EliminaGreetings!
Pau
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina