Jardí en un monestir, obra d'Achenbach Oswald, pintor alemany coetani de F. Mendelssohn
Felix Mendelssohn (1809-1847) compositor i pianista alemany nascut a Hamburg. Avui, tot i que parlarem d'un dels alemanys més superdotats musicalment i intel·lectualment del segle XIX, la figura que ens vindrà en ment serà, constantment, la d'un dels seus màxims referents i exponents de tota la història musical, el gran mestre Bach. I sens dubte una de les màximes fites de Mendelssohn, a banda de la excel·lència del seu extens repertori, va ser la impagable labor de recuperació musical i intel·lectual de Johann Sebastian Bach. El que coneixem de Mendelssohn sovint s'allunya d'una de les seves produccions més elaborades i més extenses de tota la seva obra, la música coral. Mendelssohn en va escriure molta i de mètode, estils i formes divergents però amb un denominador comú, la descomunal qualitat. Obres a capella, amb acompanyament d'orgue, per a solistes, per a gran orquestra... una ingent producció que inexplicablement, tot i la desconcertant confusió que em produeix, és molt poc coneguda i fins i tot poc editada. Els exemples corals d'avui són impressionants. Sincerament, és la sensació que tinc després d'escoltar-les diverses vegades intentant entendre el per què de tanta foscor i de tanta poca llum en relació al conjunt de partitures corals de Mendelssohn. Potser alguna interferència indeterminada ha provocat tal despropòsit o potser el fet que algunes d'elles són realment obres de joventut, per no dir d'adolescent, de Mendelssohn. De fet, el magnificat en Re major va ser escrit l'any 1822 per un nen de 13 anys, es diu aviat... però fem l'exercici postmodern d'imaginar un marrec de la nostra generació i d'aquesta edat creant i escrivint una partitura d'aquesta magnitud... sens dubte, eren altres temps. La sort la tenim nosaltres de poder gaudir de notes ordenades i ben pensades amb resultats sonors com aquests. I no només el magnificat n'és un exemple espectacular, reminiscent de Bach i hereu de les grans obres corals clàssiques en el mètode i en la orquestració, sinó també les dues obres "menors" que complementaran el plat fort del dia. A mode d'obertura, el Jesu, meine Freude, escrit l'any 1828 com a una experimentació de Mendelssohn on la música té una indescriptible aroma "bachiana", amb un virtuosisme contrapuntístic i un cromatisme harmònic sensacional. Per últim, Tu es Petrus, opus 111, un obra coral amb orquestra, de textura i sabor semblant i al mateix nivell que les altres dues. Totes elles autèntics tresors de joventut, mai millor dit, de Mendelssohn un artista del qual el seu redescobriment, per tots aquells que l'havíem escoltat però no amb la suficiència i l'atenció que requereix, és un laude d'obligat compliment. Per moments, la figura magnànima i l'exponent musical de l'alemany es fan tant grans que assoleixen el mèrit de situar-se al mateix nivell que el compositor que més admirava. Un es deia Mendelssohn, l'altre Bach, tots dos van ser alemanys i tots dos formen part d'una generació irrepetible, de moment!
Una nova obra mestra recuperada i editada pel segell CARUS amb la interpretació espectacular de la orquestra de la German Chamber Philharmonic Bremen, amb el cor i solistes de la Stuttgart Chamber Choir sota la descomunal direcció de Frieder Bernius que amb aquesta obra rebria una condecoració.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)
BIOGRAFIA: Felix Mendelssohn Bartholdy (Hamburg, 3 de febrer de 1809 - Leipzig, 4 de novembre de 1847)
RECICLASSICAT: MENDELSSOHN, Felix (1809-1847)
SPOTIFY: Felix Mendelssohn – Mendelssohn, Felix: Church Music, Vol. 8 - Magnificat / Wir Glauben All' an Einen Gott / Gloria
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina