Obra de Charles Napier Hemy (1841-1917), pintor anglès (1)
- Recordatori de Léon Boellmann -
En el dia de la celebració del seu 155è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Charles Napier Hemy (Newcastle-on-Tyne, 24 de maig de 1841 - Falmouth, 30 de setembre de 1917) va ser un pintor anglès. Va néixer en una família musical a Newcastle-on-Tyne on els seus dos germans, Thomas Madawaska Hemy (1852-1937) i Bernard Benedict Hemy (1845-1913), també eren pintors. Es va formar a l'Escola de Disseny de Newcastle i més tard a l'Acadèmia d'Arts d'Anvers i a l'estudi-taller de Baron Leys. En el període comprès entre el 1870 i el 1881 va viure a Londres on va treballar com a pintor abans d'instal·lar-se, definitivament, a Falmouth. Allà es va especialitzar en vistes marines i paisatges realitzant algunes de les seves obres més conegudes com Pilchards (1897) i London River (1904). El 1898 i pels mèrits obtinguts, va ser nomenat membre de la Royal Academy of Arts, de la qual en va ser acadèmic a partir del 1910. També va ser soci d'honor de la Royal Society of Painters in Water Colors. Va morir a Falmouth el setembre de 1917.
Parlem de Música...
Léon Boëllmann (Ensisheim, 25 de setembre de 1862 - Paris, 11 d'octubre de 1897) va ser un compositor i organista francès d'origen alsacià. Va néixer a Ensisheim, fill d'un farmacèutic. El 1871, amb 9 anys, va començar a estudiar a l'École de Musique Classique et Religieuse (L'École Niedermeyer) a París, on va tenir com a professor al seu director, Gustave Lefèvre i Eugène Gigout. Boëllmann va guanyar, allà, els seus primers guardons en piano, orgue, contrapunt, fuga, cant pla i composició. Després de la seva graduació el 1881, va ser contractat com a sub-organista a l'Església Saint-Vincent-de-Paul a París, i sis anys després fou nomenat cantor i "organiste titulaire", una posició que va conservar la resta dels seus dies. Com a compositor, va ser capaç de combinar la força commovedora del romanticisme amb la modernitat conservadora de la música simfònica i de cambra de l'impressionisme musical, que també s'explica per la marcada influència de Camille Saint-Saëns. Va morir, probablement de tuberculosis i amb només 35 anys, a París l'octubre de 1897.
OBRA:
Vocal secular:
Songs, 1v, pf, unless otherwise indicated:
Berceuse;
Chanson mauresque;
Conte d’amour (A. de Villiers de l’Isle-Adam), op.26 (?1896);
L’étoile (P. Gille); Hymne;
Je ne fay rien que requérir (C. Marot) (?1895);
Lamento (P. Verlaine), op.34 (?1897);
Ma bien-aimée (J. Lahor) (c1899);
Mai (J. Tellier), op.33 (1896);
Marguerite des bois;
Noël (E. Guinand), 1v, org/pf (c1895);
Notre amour (A. Silvestre), 1v, pf, vc (?1894);
Récit d’une jeune fille de Béthléem (S. Bordèse);
Réveil de Jésus (Bordèse);
La rime et l’épée;
Les roses (L. Paté) (1895);
Sérénade;
Sous bois (L. Tiercelin) (c1895)
Other vocal:
Le calme (A. Dorchain), op.39 (?1897);
Le chant du ruisseau (J.-B. Clément), 2 solo vv/chorus;
Larmes humaines (P. Collin), op.32, 2vv female chorus (1896);
Rondel dans le mode phrygien (J. Froissart) (?1891)
Vocal religiosa:
6 motets (?1887), nos.1–3, 1v, org, nos.4, 5, 2vv, org, no.6, 2vv, vn, org, hp/pf;
Tantum ergo, motet, S/T, 4vv ad lib, org/hmn, vn ad lib, hp ad lib (c1900);
Tantum ergo, motet, S, Bar, org/hmn, vn/vc, hp ad lib (c1900);
Tantum ergo no.3, Mez, female chorus, org, hp ad lib (c1896);
Laudate Dominum, S, A, T, B, org (1900);
Veni Creator, T, Bar, 4vv, vn, vc, hp, org, db ad lib (c1900)
Instrumental:
Orch:
Fantaisie sur des airs hongrois, vn solo, orch, op.7 (c1890);
Variations symphoniques, vc solo, orch, op.23 (?1893), arr. vc, pf; Sym., op.24 (?1894), arr. pf 4 hands;
Fantaisie dialoguée, org solo, orch, op.35 (?1897), arr. org solo, E. Gigout;
4 pièces brèves, str orch;
Scènes du moyen âge
Chbr:
Suite, vc, pf, op.6 (c1890);
Pf qt, op.10 (c1890);
Pf trio, op.19 (c1895);
Prière à Notre Dame [movt of Suite gothique, op.25], arr. vn/vc, pf;
2 morceaux, vc, pf, op.31 (?1896);
Vc sonata, op.40 (?1897)
Org:
12 pièces, org/pedal pf, op.16 (c1890);
Suite gothique, op.25 (1895);
Deuxième suite, op.27 (1896);
Heures mystiques, org/hmn [2 staves], opp.29, 30 (1896);
Offertoire sur des noëls (1898);
Fantaisie (1906);
others in The French Organist, ed. R.L. Bedell (New York, 1944)
Pf:
Etude (1885);
Intermezzo (1885);
3 pièces (?c1885);
Prélude et fugue (?c1885);
Valse, op.8 (c1890);
Deuxième valse, op.14 (c1890);
Valse: Carillon, op.20 (c1893);
10 Improvisations, op.28 (?1895);
Nocturne, op.36 (1896);
Ronde française, op.37 (1896);
Sur la mer, op.38 (1897);
Scherzo caprice;
Valse alsacienne;
Berceuse, pf 4 hands;
pf transcrs. of works by Fauré, Saint-Saëns
OBRA:
Vocal secular:
Songs, 1v, pf, unless otherwise indicated:
Berceuse;
Chanson mauresque;
Conte d’amour (A. de Villiers de l’Isle-Adam), op.26 (?1896);
L’étoile (P. Gille); Hymne;
Je ne fay rien que requérir (C. Marot) (?1895);
Lamento (P. Verlaine), op.34 (?1897);
Ma bien-aimée (J. Lahor) (c1899);
Mai (J. Tellier), op.33 (1896);
Marguerite des bois;
Noël (E. Guinand), 1v, org/pf (c1895);
Notre amour (A. Silvestre), 1v, pf, vc (?1894);
Récit d’une jeune fille de Béthléem (S. Bordèse);
Réveil de Jésus (Bordèse);
La rime et l’épée;
Les roses (L. Paté) (1895);
Sérénade;
Sous bois (L. Tiercelin) (c1895)
Other vocal:
Le calme (A. Dorchain), op.39 (?1897);
Le chant du ruisseau (J.-B. Clément), 2 solo vv/chorus;
Larmes humaines (P. Collin), op.32, 2vv female chorus (1896);
Rondel dans le mode phrygien (J. Froissart) (?1891)
Vocal religiosa:
6 motets (?1887), nos.1–3, 1v, org, nos.4, 5, 2vv, org, no.6, 2vv, vn, org, hp/pf;
Tantum ergo, motet, S/T, 4vv ad lib, org/hmn, vn ad lib, hp ad lib (c1900);
Tantum ergo, motet, S, Bar, org/hmn, vn/vc, hp ad lib (c1900);
Tantum ergo no.3, Mez, female chorus, org, hp ad lib (c1896);
Laudate Dominum, S, A, T, B, org (1900);
Veni Creator, T, Bar, 4vv, vn, vc, hp, org, db ad lib (c1900)
Instrumental:
Orch:
Fantaisie sur des airs hongrois, vn solo, orch, op.7 (c1890);
Variations symphoniques, vc solo, orch, op.23 (?1893), arr. vc, pf; Sym., op.24 (?1894), arr. pf 4 hands;
Fantaisie dialoguée, org solo, orch, op.35 (?1897), arr. org solo, E. Gigout;
4 pièces brèves, str orch;
Scènes du moyen âge
Chbr:
Suite, vc, pf, op.6 (c1890);
Pf qt, op.10 (c1890);
Pf trio, op.19 (c1895);
Prière à Notre Dame [movt of Suite gothique, op.25], arr. vn/vc, pf;
2 morceaux, vc, pf, op.31 (?1896);
Vc sonata, op.40 (?1897)
Org:
12 pièces, org/pedal pf, op.16 (c1890);
Suite gothique, op.25 (1895);
Deuxième suite, op.27 (1896);
Heures mystiques, org/hmn [2 staves], opp.29, 30 (1896);
Offertoire sur des noëls (1898);
Fantaisie (1906);
others in The French Organist, ed. R.L. Bedell (New York, 1944)
Pf:
Etude (1885);
Intermezzo (1885);
3 pièces (?c1885);
Prélude et fugue (?c1885);
Valse, op.8 (c1890);
Deuxième valse, op.14 (c1890);
Valse: Carillon, op.20 (c1893);
10 Improvisations, op.28 (?1895);
Nocturne, op.36 (1896);
Ronde française, op.37 (1896);
Sur la mer, op.38 (1897);
Scherzo caprice;
Valse alsacienne;
Berceuse, pf 4 hands;
pf transcrs. of works by Fauré, Saint-Saëns
Informació addicional...
RECICLASSICAT: BOELLMANN, Léon (1862-1897)
GUILD: BOELLMANN, L. - French Romanticism
IMSLP: Léon Boellmann (1862-1897)
CPDL: No disponible.
SPOTIFY: BOELLMANN, L. - French Romanticism
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Merci beaucoup pour votre générosité musicale!
ResponEliminaLéon Boëllmann, "amb 9 anys, va començar a estudiar" ... "...només 35 anys."
ResponEliminaCréanme que con mas años, he hecho mucho menos.
Muchas gracias.
Magua,
Colombia
Ejemplo extraordinario de talento, voluntad y superación! Sin duda, eran otros tiempos... para lo bueno y para lo malo (en nuestra época quiero creer que no hubiera muerto de tuberculosis...)
EliminaSaludos!
Pau