divendres, 22 de setembre del 2017

NUNES GARCIA, José Maurício (1767-1830) - Missa de Nossa Senhora do Carmo

Christian Emil Andersen - The Good Samaritan (1844)
Obra de Christian Emil Andersen (1817-1845), pintor danès.


- Recordatori de José Maurício Nunes Garcia -
En el dia de la celebració del seu 250è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Christian Emil Andersen (København, 2 de desembre de 1817 - København, 4 de desembre de 1845) va ser un pintor danès. A partir del 1829 va rebre formació a l'Acadèmia de Belles Arts de Copenhagen on el 1835 va guanyar una primera medalla. A partir d'aleshores, va participar regularment en els concursos pictòrics organitzats per l'acadèmia. El 1841 va guanyar el Premi Neuhausen amb l'obra Fremstillingen i Templet. L'any següent es va traslladar a París i Munich amb Edvard Lehmann i Julius Friedlænder. Tot i la seva prometedora carrera, va morir sobtadament a Copenhagen el desembre de 1845.



Parlem de Música...

José Mauricio Nunes Garcia (Rio de Janeiro, 22 de setembre de 1767 - Rio de Janeiro, 18 d'abril 1830) va ser un organista i compositor brasiler. Fill d'Apolinário Nunes Garcia i de Victoria Maria da Cruz, es va formar inicialment amb Salvador José, un mestre local. Poc després, va rebre formació en filosofia, idiomes, retòrica i teologia. El 1784 va ser un dels membres fundadors de la Confraria de Sant Cecília, una de les organitzacions musicals professionals més importants del Brasil del seu temps. El 1791 va entrar com a membre de la Germandat São Pedro dos Clérigos i el 3 de març de 1792 va ser ordenat sacerdot. El 1798 va ser nomenat mestre de capella de la Catedral de Rio de Janeiro, on va treballar com a organista, director, professor i compositor. Paral·lelament, va fundar una escola de música gratuïta on hi va treballar 28 anys formant, entre molts altres, mestres com Francisco Manuel da Silva i Cândido Inácio da Silva. El 1808 i després de l'ascens de João VI, va ser nomenat mestre de capella de la capella reial al servei de la qual va compondre centenars d'obres, la majoria d'elles religioses. Va ser allà i pels seus mèrits, que va rebre l'Ordre de Crist. Ràpidament, la seva fama es va estendre arreu d'Amèrica i va fer famós, també, per la seva improvisació amb l'orgue. A partir del 1811 la seva activitat frenètica va disminuir cedint protagonisme a noves figures emergents com Marcos Portugal. A partir del 1816 i fruit d'alguns problemes de salut es va començar a retirar d'escena mantenint-se, únicament, com a director d'orquestra dirigint, entre altres, la primera representació del Rèquiem de Mozart a Brasil el 1819. El darrers anys, i fruit del poc interès musical del nou rei Pedro I, Nunes Garcia es va jubilar morint en la pobresa l'abril del 1830.

John Mawe (1764-1829) - View of the palace and great square of Rio de Janeiro in Brazil (1823)
John Mawe (1764-1829) - View of the palace and great square of Rio de Janeiro in Brazil (1823) (1)

OBRA:

Vocal religiosa:

19 masses, 102–20, most for SATB, orch, several with org, 12 dated 1801–26;
3 Laudamus te, 157–9, 1–2 S, orch, 1 dated 1821;
Qui sedes, 162, only orch pts extant, 1808;
Qui sedes – Quoniam, 163, 2 T, orch, 1818;
Quoniam, pts extant for B, 2 cl, hn;
9 Credo, 121–9, most for SATB, 6 with orch, 3 with org, 2 dated 1808, 1820

Grads:
Dies sanctificatus, 130, SATB, orch, 1793;
Oculi omnium, 131, SATB, orch, 1793;
Tecum principium, 132, SATB, orch, 1793;
Dilexisti justitiam, 133, SATB, orch, 1794;
Alleluia, alleluia, 134, SATB, insts, 1795;
Alleluia specie tua, 135, SATB, insts, 1795;
Constitues eos principes, 136, SATB, orch, 1795;
Virgo Dei genitrix, 137, SATB, orch, 1795;
Benedicite Dominum omnes, 138, SATB, orch, 1798;
Discite filiae Sion, 139, SATB, orch, 1798;
Alleluia, angelus Domini, 140, SATB, orch, 1799;
Alleluia ascendit Deus, 141, SATB, orch, 1799;
Benedictus es Domine, 142, SATB, orch, 1799
Justus cum ceciderit, 143, SATB, orch, 1799;
Ad Dominum cum tribularer, 144, SATB, orch, 1800;
Jacta cocitatum tuum, 145, SATB, orch, 1800;
Omnes de Saba venient, 146, SATB, orch, 1800;
Alleluia, emitte spiritum tuum, 147, SATB;
Dilexisti justitiam, 148, SATB, orch;
Dolorosa et lacrimabilis, 149, SATB, orch;
Ego sum panis vitae, 150, SATB, orch;
Emitte spiritum tuum, 151, SATB, insts;
Gradual para o Espíritu Santo, 152, orch pts extant;
Hodie nobis coelorum rex, 153, ATB, insts extant;
Os justi meditabitur, 154, SATB, orch;
Probasti Domine cor meum, 155, SATB, orch;
Veni Sancte Spiritus, 156, SATB, insts

Seqs:
Lauda Sion, 165, SATB, orch, 1809;
3 Stabat mater: 166, ATB, orch, 1809, 167, SATB, orch, 168, SATB, orch;
Veni Sancte Spiritus, 169, SATB

Offs:
Stetit angelus juxta aram, 160, SATB, org, 1798;
Confirma hoc Deus, 161, SATB

Funeral music:
4 Requiem, 182, 184–5, 190, SATB, insts, 3 dated 1799, 1809, 1816;
2 Libera me, 181, 188, SATB, orch, 1 dated 1799;
2 Ofício de defuntos, 183, 186, SATB, orch, 1799, 1816;
Ofício fúnebre, 191, 2 choirs SATB, 2 org;
Responsórios fúnebres, 192, SATB, orch;
Regem cui omnia vivunt, invitatory, 187, SATB, vc pt extant;
Memento Dei Deus, 189, SATB, orch

Music for Holy Week:
Aleluia Confitemini Domino, 197, SATB, insts, 1799;
Aleluia (para a Missa de Sábado de Aleluia), 201, SATB, orch;
Bajulans, 202, SATB, org;
3 Christus factus est, 193, SATB, org, ?1798, 203–4, SATB, orch;
Crux fidelis, 205, SATB;
Dextera Domini, 206, SATB, insts;
Domine Jesu, 207, SATB, insts;
Domine Jesu (para a Procissão dos Passos), 208, SATB, b;
Domini tu mihi lavas pedes, 198, SATB, ?1799;
2 Haec dies, 200–10, SATB, orch;
Heu, Domine, 211, SAT;
Jesu, Jesu clamans, 212, SATB, orch;
Judas mercator, 199, SSATBB, 1809;
Ky, Cr for Palm Sunday, 213, SATB
Matinas da quarta feira de Trevas, 214, SATB, orch;
Matinas da Ressurreição, 200, SATB, orch, ?1809;
3 Miserere, 194–5, SATB, insts, both 1798, 215, SATB, org;
Motetos para a Procissão dos Passos, 216, SATB, orch;
2 Ofício of Palm Sunday, 217, SATB, orch, 218, SATB, vc, db;
3 Paixão, 219, SATB, 220, SATB, vc, db, 221, SATB, orch;
Popule meus, 222, SATB, insts;
Posuerunt (antifona para Benedictus), 196, SATB, org, 1798;
Sepulto Domino, 223, SATB;
Surrexit Dominus, 224, SATB;
Vexilla regis, 225, SATB

Matins:
2, de Natal, 170, SATB, vc, org, 1799, 170 bis, orch pts extant, 1799–1801;
2, de S Pedro, 171, SATB, org, 1809, 173, SSAATB, bn, org, 1815;
de Assunc’ão, 172, SATB, orch, 1813;
da Conceição, 174, SATB, orch;
de N Sra do Carmo, 175, SATB, orch;
de Cecilia, 176, SATB, orch

Vespers:
das dores da N Sra, 177, SATB, orch, 1794;
de N Sra, 178, SATB, insts, 1797;
do Espírito Santo, 179, SATB, orch, 1820;
dos Apóstolos, 180, SATB, insts

Ants:
Ave regina caelorum, 6, SATB, org;
3 Ecce Sacerdos, 3, SATB, orch, 1798, 5, SSAATTBB, insts, 1810, 7, T, b (inc.);
2 Flos carmeli, 8, SATB, without no., SATB, orch [pt. of 72];
In honorem, 4, SATB, orch, 1807;
O sacrum convivium, 9, SATB, orch;
2 Regina caeli laetare, 10–11, SATB, org;
Sub tuum praesidium, 2, SATB, orch, 1795;
Tota pulchra es, 1, SATB, orch, 1783

Hymns (SATB, org, unless otherwise stated):
Aeterna Christi munera, 18;
A solis ortus cardine, 19;
2 Ave maris stella, 20–21, 1 with orch;
Beata nobis gaudia, 22;
Beate pastor Petre, 23;
Crudelis Herodes, 24;
Decora lux aeternitatis, 25;
Deus tuorum militum, 26;
Domare cordis, 27;
Exultet orbis gaudiis, 28;
Invicto martyr, 29, unacc.;
Iste confessor, 30;
Jam Christus astra ascenderat, 31;
Jam sol recedit, 32;
Jesu redemptor omnium, 33;
O gloriosa Virginum, 34;
O sola magnarum urbium, 35;
2 Pange lingua, 36–7, 1 unacc.;
Placare Christe, 38;
Quem terra pontus sidera, 39;
Quid Lusitanos deserens, 40;
Salutis humanae sator, 41;
Te Joseph celebrent, 42;
Ut queant laxis, 43;
2 Veni Creator Spiritus, 44–5, 1 with insts

Lits:
da Novena da N Sra da Conceição, 46, 1798;
de N Sra do Carmo, 47, SATB, orch, 1811;
da Novena de N Sra do Carmo, 48, SATB, orch, 1818;
da Novena do Sacramento, 49, SATB, orch, 1822;
do Coração de Jesus, 50, SATB, org, 1824;
da Novena de S Joaquim, 51, SATB;
da Novena de S Tereza, 51a

Novenas:
da Conceição de N Sra, 64, SATB, orch, 1798;
de S Bárbara, 65, SATB, org, 1810;
do Apóstolo Pedro, 66, SATB, orch, 1814;
2 de N Sra do Carmo, 67, SATB, orch, 1818, 72, b pt extant;
do Sacramento, 68, SATB, orch, 1822;
2, da Conceição, 69–70, SATB, orch;
de N Sra Mãe dos Homens, 71, SATB, orch;
de S Joaquim, 73, SATB;
de S Tereza, 73a, inst pts extant;
Setenário para N Sra das Dores, 74, SATB, insts;
Trezena de S Francisco de Paula, 75, SATB, orch, 1817

Motets:
Te Christe solum novimus, 52, S, orch, 1800;
Ascendens Christus, 53, S, A, org, 1809;
Felix namque, 54, T, T, B, org, 1809;
Praecursor Domini, 55, SATB, orch, 1810;
Tamquam auram, 56, SATB, orch, 1812;
Isti sunt qui viventes, 57, SATB, orch, 1818;
Media nocte, 58, S, orch, 1818;
Creator alme siderum, 59, S, insts;
Ego sum panis vitae, 60, SATB, orch;
Immutemur habitu, 61, SATB, org;
Inter vestibulum, 62, SATB, org;
Moteto para S João Batista, 63, orch pts extant

Canticles, psalms etc:
2 Bendito e Louvado seja, 12–13, SATB, orch, 1814, 1815;
Cantico benedictus, 14, SATB, org, ?1798;
Cantico de Zacarias, 15, SATB;
2 Mag, 16–17, SATB, insts, 1797, 1810;
3 Laudate Dominum: 76, SATB, orch, 1813, 78, SATB, orch, 1821, 80, vn pt extant;
2 Laudate pueri, 77, 79, SATB, orch, 1813, 1821;
11 Tantum ergo, 81–90, vv, insts, 2 unacc., 4 dated 1798–1822;
7 Te Deum, 91–7, vv, insts, 4 dated ?1799–1811

Vocal secular:

Beijo a mão que me condena, 226, S, pf (1837);
Côro para o entremês, 227, SSATB, orch, 1808;
O triunfo da América, 228, S, SATB, orch, 1809;
Ulissea (drama heróico), 229, SSATB, orch, 1809

Instrumental:

Sinfonía fúnebre, 230, orch, 1790;
Zemira, ov., 231, orch, 1803;
Ov., 232, D, orch;
Sinfonía tempestade, 233, orch;
Str Qt, 234, ?1801;
Pf Piece, 235, E

Didactic:
Compêndio de música, 236, 1821



Informació addicional... 

INTERPRETS: Camerata de Rio de Janeiro; Henrique Morelenbaum (conductor)
SPOTIFY: NUNES GARCIA, J.M. - Terra de santa cruz



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada