Obra de Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610), pintor italià (1)
- Recordatori de Francesco Saverio Giaj -
En el dia de la celebració del seu 288è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Michelangelo Merisi da Caravaggio (Milano, 29 de setembre de 1571 - Porto Ercole, 18 de juliol de 1610) va ser un pintor italià. Fill de Fermo Merisi, personatge que va estar al servei de Francesco Sforza Colonna, es va formar amb Simone Peterzano a Milà, on està documentat el 1584. El 1592 va marxar a Roma, on va rebre el suport de la família de Costanza Colonna. Allà va freqüentar el taller de Lorenzo Carli, el Cavaller d'Arpino i d'Antiveduto Gramatica. També allà, i en un fet que va determinar la seva vida posterior, va conèixer al seu primer protector, el cardenal Francesco Maria Del Monte a la residència de qui hi va viure entre els anys 1597 i 1601. Al seu servei va realitzar algunes de les seves grans obres com El cap de Medusa i La Bonaventura. També en aquells anys va realitzar les seves primeres obres per a esglésies com la sèrie de La vida de Sant Mateu per a la capella Contarelli de Sant Lluís dels Francesos (1599-1600). Aquests conjunts, pel seu realisme i per la utilització d'un intens clarobscur van causar, per la seva novetat, una profunda impressió en els ambients artístics romans motivant un ressò majúscul arreu d'Itàlia. A partir d'aleshores, va realitzar encàrrecs per alguns dels més importants mecenes del moment, entre els quals van destacar el marquès Vincenzo Giustiniani, el cardenal Scipione Borghese i el banquer Ottavio Costa. El nou acostament del món diví amb el món mundà va ser un dels motius de la seva popularitat i precisament per això, també va provocar fortes controvèrsies a l'incloure captaires o prostitutes com a models en els seus quadres.
Caravaggio va ser un home ambiciós, amb un fort temperament que freqüentava les tavernes i els excessos que se'n van derivar li van ocasionar seriosos problemes amb la justícia a causa de les baralles en què va participar amb assiduïtat. El 1606, va matar en duel al que va ser el seu rival, el també pintor Ranuccio Tomassoni. Això el va obligar a fugir immediatament cap al sud del país abandonant Roma i traslladant-se a Nàpols, ciutat en la que la seva pintura va causar un especial impacte. Des d'aquest moment la vida de Merisi va esdevenir una fugida constant. El 1607 està documentat a Malta, sota la protecció d'Alof de Wignacourt, gran maestre de l'Ordre dels Cavallers de Malta, i on va realitzar la famosa obra La Decapitació de sant Joan Baptista, la seva única pintura signada. A continuació, es va instal·lar a Sicília on hi va romandre entre els anys 1608 i 1609; d'aquests anys van ser La Resurrecció de Llàtzer, a Messina, i L'enterrament de Santa Llúcia, a Siracusa. A finals del 1609 va tornar a Nàpols des d'on es va embarcar de tornada cap a Roma, morint en el trajecte a Porto Ercole el juliol de 1610. Caravaggio, que no va tenir deixebles directes, va comptar amb nombrosos seguidors que van propagar el seu estil no només per Itàlia sinó per la resta d'Europa. Els ressons de la seva pintura van arribar a artistes com Rembrandt o Velázquez, entre molts altres.
Parlem de Música...
Francesco Saverio Giaj (Torino, 27 de setembre de 1729 - Grugliasco, 12 d'agost de 1801) va ser un compositor italià. Fill del també compositor Giovanni Antonio Giay, es va formar inicialment amb el seu pare abans d'entrar al Collegium Puerorum Innocentium de la Catedral de Torí, on va rebre formació de F.M. Montalto. Entre els anys 1759 i 1762 va continuar els seus estudis a Bolonya, amb el Pare Martini, a Nàpols, amb Giuseppe de Majo, i a Roma. Precisament a la capital italiana va ser ben rebut per la capella papal on van interpretar algunes de les seves composicions religioses. El 1764, i després de la mort del seu pare, va ser nomenat mestre i director de la capella reial de Torí. Allà i fins el 1798 va tenir com a assistent al famós violinista i alumne de Tartini, Gaetano Pugnani. Com a compositor, va ser àmpliament reconegut fins el punt que el mateix Mozart va demanar audiència amb ell durant la visita que va realitzar a Torí el 1771. Els darrers anys es va retirar a la veïna població de Grugliasco on va morir l'agost de 1801.
OBRA:
Vocal religiosa:
11 masses;
3 Requiem;
3 Ky–Gl, 1 Ky, 2 Gl
3 Dies irae;
2 Dixit Dominus;
2 Confitebor;
3 Beatus vir;
16 Miserere;
2 Laudate Dominum;
3 Mag;
2 TeD
4 lits;
26 lessons for Holy Week;
Stabat Mater;
Responsori per il Castrum Dolores;
Profezia duodecima di Nabuconodosor;
Various motets
Instrumental:
Violin Concerto, B , D-Dl;
Pastorale;
OBRA:
Vocal religiosa:
11 masses;
3 Requiem;
3 Ky–Gl, 1 Ky, 2 Gl
3 Dies irae;
2 Dixit Dominus;
2 Confitebor;
3 Beatus vir;
16 Miserere;
2 Laudate Dominum;
3 Mag;
2 TeD
4 lits;
26 lessons for Holy Week;
Stabat Mater;
Responsori per il Castrum Dolores;
Profezia duodecima di Nabuconodosor;
Various motets
Instrumental:
Violin Concerto, B , D-Dl;
Pastorale;
Informació addicional...
DISCOGS: Honores Sindonis dalla Capella Regia di Torino
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Honores Sindonis dalla Capella Regia di Torino
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
thank you very much
ResponEliminaThanks a lot!
ResponEliminaGreetings.
Barbara
Enormemente agradecida por la dedicacion hecha publica en tu sitio. Son horas de trabajo y dedicación admirables para lograr tan enorme novedad por cada entrega.
ResponEliminaMuchas gracias.
Magua
Colombia
Magua,
EliminaQuizá desde fuera parece trabajo pero en mi caso es un gran placer. No sabes como disfruto "construyendo" cada una de las entradas tanto en relación a la música como a la pintura.
Gracias!
Pau