divendres, 22 de desembre del 2017

MOURET, Jean Joseph (1682-1738) - Les amours de Ragonde (1738)

Jean-Marc Nattier - Terpsichore (1739)
Obra de Jean-Marc Nattier (1685-1766), pintor francès (1)


- Recordatori de Jean Joseph Mouret -
En el dia de la commemoració del seu 279è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Jean-Marc Nattier (Paris, 17 de març de 1685 - Paris, 7 de novembre de 1766) va ser un pintor francès. Fill de Marc Nattier 'el vell' i de Marie Courtois, pintora miniaturista francesa, va estudiar sota la direcció del seu pare i més tard a l'Académie royale de peinture et de sculpture i a la Galeria Luxemburg. El 1718 es va convertir en membre de l'Acadèmia i el 1752 en professor de la mateixa. Entre els anys 1737 i 1763 va exposar en quasi tots els Salons de París. Anteriorment havia rebut nombrosos encàrrecs per a realitzar retrats de diversos personatges notables de la cort de l'Imperi Rus. Tanmateix, va rebutjar una invitació formal per treballar a Rússia que va causar-li enormes dificultats financeres. Més tard va esdevenir pintor del rei Lluís XV de França. Tot i aquest càrrec, va acabar els seus dies implorant una pensió que no va aconseguir. Va morir a París el novembre de 1766 en l'absoluta misèria.



Parlem de Música...

Jean Joseph Mouret (Avignon, 11 d'abril de 1682 - Charenton, 20 de desembre de 1738) va ser un compositor francès. Fill d'un comerciant de seda aficionat al violí es va formar inicialment amb el seu pare. Poc després va entrar al cor de la Notre Dame des Doms d'Avignon on en aquell temps l'organista era Jean-Pilippe Rameau. A partir del 1704 es creu va treballar a París com a maître de musique del ducat de Noailles. El 1711 i després de casar-se amb Marie Prompt va accedir al càrrec d'ordinaire de la musique del duc de Maine, on anys més tard va assolir el lloc de surintendant de la musique. El 1714 va ser un dels compositors encarregats de compondre la música de la celebració de les ‘Grandes Nuits’. Aquell mateix any va estrenar amb gran èxit Les fêtes, ou Le triomphe de Thalie, la que seria la seva primera òpera. També el 1714 va ser nomenat director de l'orquestra de l'Òpera de París en un càrrec que va preservar fins el 1718. El 1717 va ser nomenat director i compositor de la Comédie-Italienne on hi va compondre a l'entorn d'uns 140 divertissements i on hi va treballar fins el 1737. El 1720 va ser nomenat ordinaire du Roy com a cantant de cambra del rei. També entre els anys 1728 i 1733 va ser director artístic del Concert Spirituel. El 1738, i després de perdre tots els seus càrrecs, va patir una crisi mental i va ser internat en una residència de Charenton on hi va morir el desembre d'aquell mateix any.

Herman Moll - A New and Exact Map of France Dividid into all its Provinces and Acquisitions, according to the Newest Observations (c.1730)
Herman Moll (1654-1732) - A New and Exact Map of France Dividid into all its Provinces and Acquisitions, according to the Newest Observations (c.1730) (2)

OBRA:
printed works published in Paris unless otherwise stated

Vocal secular:

Stage:
first performances in Paris unless otherwise stated
Les fêtes ou Le triomphe de Thalie (opéra-ballet, prol, 3 entrées, J. de La Font), Opéra, 19 Aug 1714 (reduced score, 1714; 2/1720 as Les fêtes de Thalie); new entrées: 9 Oct 1714 (1714); 12 March 1715 (1715); 17 Sept 1722 (1722); F-Pn, Po
Le mariage de Ragonde et de Colin, ou La veillée de village (comédie lyrique, 3, P. Nericault–Destouches), Sceaux, Dec 1714 (1738); rev. as Les amours de Ragonde ou La soirée de village, Opéra, 30 Jan 1742 (reduced score, 1742); vocal and inst pts, Po
Ariane (tragédie lyrique, prol, 5, P.-C. Roy and F.-J. Lagrange-Chancel), Opéra, 6 April 1717 (1717)
Pirithous (tragédie lyrique, prol, 5, J.-L.-I. de La Serre), Opéra, 26 Jan 1723 (1723)
Les amours des dieux (ballet-héroïque, prol, 4 entrées, L. Fuzelier), Opéra, 16 Sept 1727 (reduced score, 1727)
Le prince de Noisy (divertissement for a comedy by d'Aigueberre), Théâtre Français, 1730 (c1730)
Le triomphe des sens (ballet-héroïque, prol, 5 entrées, P.-C. Roy), Opéra, 29 May 1732 (1732); new entrées: 8 July 1732; 14 Aug 1732
Les grâces (ballet-héroïque, prol, 3 entrées, Roy), Opéra, 5 May 1735 (reduced score, 1735)
Le temple de Gnide ou Le prix de la beauté (divertissement, 1, Bellis, Roy); Opéra, 31 Nov 1741 (reduced score, 1742)

Other:
Recueil des divertissements du Nouveau Théâtre Italien, augmenté de toutes les symphonies, accompagnements, airs de violons et de flûtes, de hautbois, de musettes, airs italiens et de plusieurs divertissements qui n'ont jamais paru (c1737) [divertissements for 140 plays; contents in Viollier 1950/R]
Divertissements for 9 comédies françaises, Pcf

Cantates françoises, 1v, insts, livre premier (c1718/R in The Eighteenth-Century French Cantata, v (New York, 1990)): Andromède et Persée, ed. R. Blanchard (Paris, 1973); L'absence; La naissance du bal, L'heureux hazard
Cantatilles françoises, 1v, insts (n.d.) [also pubd separately]: Eglé; Hymne à l'Amour; Echo; Léda; L'Amour vainqueur; Thétis; Le raccomodement; Epitalame [also pubd as L'amour et l'hymen]: all repr. in The Eighteenth-Century French Cantata, v (New York, 1990)
L'été, cantatille, F-Pn
Amour, tout l'univers soumis à ton empire, cantatille, Pc
[19] Airs sérieux et à boire, 1–2vv, acc. (1719)
Second recueil d'[19]airs sérieux et à boire, 1–2vv, acc. (1719)
IIIme livre d'(20]airs sérieux et à boire, et de plusieurs parodies bachiques, 1–2vv, acc. (1727)
3 airs, S, B, bc, A 1171

Airs, cantatas, cantatilles and sacred contrafacta in over 50 18th-century anthologies, incl.:
Recueil des divertissements pour le Nouveau Théâtre Italien (Paris, 1713–37);
Meslanges de musique latine, françoise et italienne (1725, 1729), 1 air, ed. in Le pupitre, vi (Paris, 1968);
Nouveau recueil de chansons choisies (The Hague, 1723–43);
Nouveau Théâtre de la Foire (1758);
Nouvelles poésies morales (1737);
Nouvelles poésies spirituelles et morales (1730–37);
Recueil complet de vaudevilles et airs (1755);
Ballard's Recueil d'airs sérieux et à boire (1711–18);
Recueil de chansons nouvelles et vaudevilles (1737);
Le Théâtre de la Foire ou L'Opéra Comique (1721–34);
Le Théâtre de M. Favart ou Recueil des comédies, parodies et opéras comiques (1763–72); for others see RISM

Vocal religiosa:

Motets, 1–2vv, insts (1742): Usquequo Domine, Regina coeli, Quemadmodum, Nunc dimittis, Cantate Domino, O sacrum, Benedictus, Laudate nomen Domini, Cantemus Domino, Venite exultemus Domino

Instrumental:

Fanfares, tpts, timbales, vns, obs, avec une suitte de simphonies mêlées de cors de chasse … livre second (c1729); ed. R. Viollier (Paris, c1937) and M. Sanvoisin (Paris, 1970)
Concert de chambre à deux et trois parties, vns, recs, obs, suivi d'une suite d'airs à danser … premier livre (1734)
Concert de chambre à deux et trois parties … second livre (1738)
[6] sonates à deux flutes traversières … premier livre (1725); ed. R. Viollier (Wilhelmshaven, 1975)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Les Musiciens du LouvreMarc Minkowski (chef d'orchestre)
AMAZON: Mouret - Les amours de Ragonde
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada