diumenge, 24 de desembre del 2017

ABOS, Girolamo (1715-1760) - Messa a due cori (1756)

Sebastiano Conca (1680-1764) - Adoration of the Shepherds (1720)
Obra de Sebastiano Conca (1680-1764), pintor italià (1)




Parlem de Pintura...

Sebastiano Conca (Gaeta, 8 de gener de 1680 - Napoli, 1 de setembre de 1764) va ser un pintor italià i un dels més importants i cèlebres pintors romans del segle XVIII. Va iniciar la seva formació al voltant del 1690, any en què va marxar a Nàpols. Allà va estudiar, a partir del 1693, amb Francesco Solimena, col·laborant amb el seu mestre el 1703 en la decoració de l'Abadia de Montecassino. Quatre anys després es va traslladar a Roma i es va dedicar a l'estudi dels grans mestres, amarant-se de les obres de Miquel ÀngelRaffaello i els germans Carracci. Va entrar en el cercle de Carlo Maratta, reconciliant l'estil barroc del seu antic mestre Solimena amb els conceptes acadèmics del pintor romà. El cardenal Pietro Ottoboni va ser el seu mecenes i li va facilitar el contacte amb la Cúria romana, rebent l'encàrrec de diversos retaules i pintures al fresc, com els de Sant Climent i el de Sant Joan del Laterà. Entre el 1721 i el 1724 va realitzar el fresc de la Coronació de Santa Cecília de la volta de Santa Cecília a Trastevere, obra clau per al desenvolupament del rococó romà. Els models van ser enviats per Francesco Acquaviva, ambaixador d'Espanya, a la reina Isabel Farnese. Conca va rebutjar la invitació de Felip V per treballar en les obres de decoració del Palau de La Granja de Sant Ildefons, però el 1735 va enviar una escena de la vida d'Alexandre i que formava part d'una sèrie en què van participar importants artistes de l'època, però que no van arribar mai a col·locar-se en aquest palau. Entre les dècades de 1730 i 1750, va viure la seva plenitud, treballant activament per complir amb els nombrosos encàrrecs de retaules sol·licitats. El seu estil líric de pinzellada expressiva i colors fluids va meravellar a la seva clientela. Va ser, també, un gran teòric i docent, que va dirigir una important acadèmia de dibuix a la qual van acudir molts deixebles de tot Europa, entre ells artistes de la talla de Pompeo Girolamo BatoniCorrado Giaquinto i Anton Raphael Mengs. Entre el 1729 i el 1731 va ocupar la presidència de l'Acadèmia de Sant Lluc. Va morir a Nàpols el setembre de 1764.



Parlem de Música...

Girolamo Matteo Abos [Geronimo] (Valletta, 15 de novembre de 1715 - Napoli, octubre de 1760) va ser un professor i compositor maltès. De família francesa instal·lada a Malta el 1661, el seu cosí Carol Farrugia va finançar els seus estudis en el Conservatori dei Poveri di Gesù de Nàpols. Allà va rebre formació de Gaetano Greco, Francesco Durante i Gerolimo Ferrara. El 1742 va estrenar Le due zingare simili, la seva primera òpera còmica en un any que va assolir el càrrec de professor en el Conservatori dei Poveri di Gesù Cristi, on va succeir a Alfonso Caggi com a secondo maestro i assistent de Francesco Feo. També el 1742 va assolir un càrrec de docent al Conservatori di San Onofrio a Capuana, on va col·laborar amb Ignazio Prota i Leonardo Leo primer, i amb Francesco Durante, Carlo Cotumacci i Joseph Doll després. El maig de 1752 es va casar amb Angela Maria Gauttier, amb qui va tenir dos fills. El 1754 va assolir el càrrec de secondo maestro en el Conservatori Pietà dei Turchini si bé hi va renunciar el 1759 en favor de Pasquale Cafaro. També durant la seva estada a Nàpols va servir com a maestro di cappella d'algunes esglésies de la ciutat. Com a compositor, va gaudir de notable èxit especialment pel que fa a les seves òperes algunes de les quals es van arribar a representar fins i tot a Londres. També va ser molt prolífic com a compositor de música religiosa la qual es va inspirar en l'estil del seu mestre Durante. Girolamo Abos va viure tota la seva carrera a Nàpols, ciutat on va morir l'octubre de 1760.

Matthaus Seutter - Melite vulgo Malta cum vicinis Goza, quae olim Gaulos, et Comino insulis uti exhibeteur a Nic. de Fer (c.1730)
Matthaus Seutter (1678-1757) - Melite vulgo Malta cum vicinis Goza, quae olim Gaulos, et Comino insulis uti exhibeteur a Nic. de Fer (c.1730) (2)

OBRA:
music lost unless otherwise stated

Vocal secular:

Operas:
Le due zingare simili (ob, A. Palomba), Naples, Nuovo, spr. 1742; as pasticcio, Palermo, 1745, lib I-Rli
Il geloso (commedia, Palomba), Naples, Fiorentini, spr. 1743
Le furberie di Spilletto (commedia), Florence, Cocomero, carn. 1744
La serva padrona (ob, A. Federico), Naples, 1744
La moglie gelosa (commedia, ?Palomba), Naples, Fiorentini, carn. 1745, lib Rsc, GB-Lbl; as pasticcio (incl. music by E. Gasparrini), Foggia, spr. 1746, lib I-Mb
Adriano in Siria (dramma per musica, Metastasio), Florence, Pergola, carn. 1746
Artaserse (dramma per musica, P. Metastasio), Venice, S Giovanni Grisostomo, carn. 1746
Pelopida (dramma per musica, G. Roccaforte), Rome, Argentina, carn. 1747, F-Pc; arias, GB-Lbl
Alessandro nelle Indie (dramma per musica, Metastasio), Ancona, Fenice, July 1747, arias, F-Pc, GB-Lbl, I-MAC, Nc
Arianna e Teseo (dramma per musica, P. Pariati), Rome, Dame, 26 Dec 1748, arias, F-Pc, I-Nc
Tito Manlio (dramma per musica, ?Roccaforte), Naples, S Carlo, 30 May 1751, I-Mc; arias F-Pc, GB-Lbl, I-Mc, Nc
Erifile (dramma per musica, G.B. Neri), Rome, Dame, carn. 1752, arias, GB-Lbl
Lucio Vero o sia Il Vologeso (os, A. Zeno), Naples, S Carlo, 18 Dec 1752, A-Wn; arias I-Rsc
Il Medo (dramma per musica, C.I. Frugoni), Turin, Regio, carn. 1753, A-Wn; arias I-Rsc

Other:
Arias, F-Pn, GB-Lbl, Lgc, D-MÜs, I-Gl, Nc
Cantatas: Abbastanza finora le tue pompe, 4vv, insts, I-Tf, L'arca del testamento atterra l'idolo Dagone, 1747, S, choir, insts, Tf

Doubtful:
Andromeda (os), A-Wn
Arias in: Armida placata, Vienna, 1750, Wn; Nerone, 1753; Creso, London, 1758; Love in a Village, London, 1763; The Maid of the Mill, London, 1765

Vocal religiosa:

La morte d'Abel (orat, P. Metastasio), Palermo, 1754;
La sposa vincitrice de' sacri cantici ovvero Il mondo debellato (melodramma)
Mass, 4vv, F-Pc, I-Nc;
Mass, 2 choirs, Nc;
Ky, Gl, F-Pc, I-Nc;
Magnificat, 4vv, A-Wn, I-Bc;
Litaniae de BVM, 2vv, A-Wn, D–MÜs, F-Pc;
Lezione terza del Giovedì Santo, 1v, I-PAc
Adeste, ah non tardate, S, hns, vns, va, bc, Tf;
Dixit Dominus, 4vv, 1750, Gl;
Dixit Dominus, 1758, 5vv, A-Wn, F-Pc (?autograph), I-Nc;
Juravit Dominus, 5vv, Nc, Stabat mater, 3vv, 1750, A-Wn, D-MÜs, F-Pc, GB-Lbc, I-Nc;
2 Tantum ergo, 1v, 2vv, Nc;
Veni Creator Spiritus, Nf, (?autograph)

Doubtful:
Veni sponsa Christi, 4vv, Nc

Instrumental:

Sinfonia, 2vn, bc, Nc



Informació addicional... 

INTERPRETS: Mailys de Villoutreys (soprano); Zoe Brown (soprano); Myriam Arbouz (alto); George Pooley (tenor); Mauro Borgioni (bass); Die Kölner Akademie; Michael Alexander Willens
RECICLASSICAT: ABOS, Girolamo (1715-1760)
JPC: ABOS, G. - A Maltese Christmas
CPDL: No disponible
SPOTIFY: ABOS, G. - A Maltese Christmas



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris:

  1. Muchas gracias por sus entregas regulares y maravillosas: ha incrementado con calidad mi colección de musica que disfruto cotidianamente con inmenso placer.

    Las pinturas son otro mundo encantador al cual me he acercado por su contribucion.

    Gracias nuevamente y le deseo los mejores momentos en su cotidiana labor.

    Magua,
    Colombia

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias Magua!

      Le deseo igualmente los mejores deseos para el próximo año.

      Abrazo y felices fiestas!
      Pau

      Elimina