Obra de Lancelot-Théodore, Comte de Turpin de Crissé (1782-1859), pintor francès.
- Recordatori de François-Joseph Fétis -
En el dia de la commemoració del seu 148è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Lancelot-Théodore Turpin de Crissé (Paris, 9 de juliol de 1782 - Paris, 15 de maig de 1859) va ser un pintor francès. Fill d'Henri Roland Lancelot Turpin de Crissé, es va formar probablement amb el seu pare abans de traslladar-se a Suïssa i Itàlia, on es creu va finalitzar la seva formació. El 1809 va tornar a França on va comenár a exhibir les seves obres al Saló de París. Allà va obtenir el benefici imperial i va assolir el càrrec de Chamberlain de l'emperadriu Josephine. Precisament amb ella, va realitzar una extensa gira per Suïssa i Savoia en el transcurs de la qual va realitzar desenes de dibuixos. El 1813 es va casar i el 1816 va entrar com a membre de l'Académie des Beaux-Arts. El 1825 va ser condecorat amb la Legió d'Honor i el 1829 va ser nomenat membre honorari de la Maison du Roi. Va ser en aquest període quan va realitzar diversos viatges a Itàlia en els quals va realitzar moltes de les seves obres més conegudes. També a Itàlia va ser nomenat membre de l'Accademia di Belle Arti de Venecia. El 1830 es va jubilar dels seus càrrecs públics i va retornar a la seva vida privada. El 1832 va exibir a la Royal Academy of Arts de Londres i el 1835 va publicar Souvenirs du vieux Paris, exemples d'architecture de temps et de styles divers. Lancelot-Théodore Turpin de Crissé va morir a París el maig de 1859.
Parlem de Música...
Francois-Joseph Fétis (Mons, 25 de març de 1784 - Brussel, 26 de març de 1871) va ser un teòric, crític i compositor belga. Net de l'organista Simon-Joseph Fétis i fill de l'organista Antoine Joseph Fétis, es va formar inicialment amb el seu pare. Ben aviat, va començar a treballar com a organista de Ste.-Waudru de Mons. El 1800 va entrar al Conservatori de París, on va estudiar harmonia amb Jean Baptiste Rey i piano amb Boieldieu i Pradher. El 1803 va viatjar a Viena, ciutat on va estudiar contrapunt i fuga i l'obra dels grans músics alemanys i austríacs. Va ser en aquell període vienès que va començar a escriure música, destacant per una simfonia i diverses obres per a piano. A partir del 1806 va començar un dilatat projecte de revisió i estudi del cant pla i dels rituals musicals de l'església romana en un projecte que va completar després de trenta anys d'estudi. El 1811 es va traslladar a Ardennes on es va dedicar a la teoria musical i a la composició. El 1813 va assolir un càrrec d'organista de l'església de Sant Pere de Douai. El 1818 va tornar a París, ciutat on el 1821 va assolir un càrrec de professor de composició del Conservatori de París. Va ser allà on el 1824 va publicar el seu famós tractat Traiie du contrepoint et de la fugue el qual es va convertir en una referència docent. També en aquell període va fundar el periòdic La Revue Musicale i va escriure diversos articles a Le National i Le Temps. A partir del 1833 va treballar com a mestre de capella del rei Leopold I i va assolir el càrrec de director del Conservatori de Brussel·les en un càrrec, aquest darrer, que va preservar la resta de la seva vida. Com a compositor, va ser relativament poc prolífic tot i escriure set òperes, dues simfonies i altres obres. En vida, no obstant, va ser especialment reconegut per la seva feina docent i teòrica sent autor de nombroses publicacions entre elles la monumental Histoire générale de la musique i Biographie universelle des musiciens et bibliographie générale de la musique en la qual va incloure centenars de biografies de compositors contemporanis i pretèrits. El seu fill Edouard Louis François Fétis (1812-1909) va ser professor i crític musical. Francois-Joseph Fetis va morir a Brussel·les el març de 1871.
OBRA:
Vocal secular:
Stage
performed in Paris
L'école de la jeunesse, 1807 (oc, L. Anseaume), unperf.
L’amant et le mari (oc, 2, C. Etienne and J.-F. Roger), OC (Feydeau), 8 June 1820 (1820)
Les soeurs jumelles (oc, 1, F.-A.-E. de Planard), OC (Feydeau), 5 July 1823, excerpts (1823)
Marie Stuart en Ecosse (drame lyrique, 3, Planard), OC (Feydeau), 30 Aug 1823, B-Br
Phidias (op, 2), 1824, unperf., Br
Le bourgeois de Reims (oc, 1, J.H. Vernoy de Saint-Georges and C. Ménissier), OC (Feydeau), 7 June 1825, Br
La vieille (oc, 1, E. Scribe and G. Delavigne), OC (Feydeau), 14 March 1826 (1826)
Le mannequin de Bergame (opéra bouffe, 1, Planard and E. Duport), OC (Ventadour), 1 March 1832, excerpts (1832)
Other:
Ariane (cant.), 1807, B-Br;
2 nocturnes and canzonette, 2vv (1820);
other works
Vocal religiosa:
Mass, 5vv, 1810;
Requiem en expiation de la mort de Louis XVI, 1814 or 1815, lost;
Requiem (1850);
Te Deum (1856);
Domine salvum fac regem nostrum, 4vv, orch, org (Brussels, 1866);
Lamentations de Jérémie, 6vv, org, lost;
many other works, some lost
Instrumental:
Orch:
2 pf concs., before 1800, lost;
Concert ov. (Brunswick, 1854);
Sym. no.1, E (Brussels, 1862);
Sym. no.2, g (Brussels, 1863);
Fantaisie symphonique, orch, org (Brussels, 1866);
Fl Conc., 1869, B-Br;
Other works, some lost;
---
Chbr:
3 str qts, before 1800, B-Bc;
Pièces de harmonie, 8 ww insts, op.1 (1810);
Grand sextuor, pf 4 hands, 2 vn, va, vc, op.5 (1820);
Grand duo, pf, vn, op.8 (1821);
3 str qnts, 2 vn, 2 va, vc, no.1 (Brussels, 1860), nos.2, 3 (Brussels, 1862);
other works
Pf:
2 fantasias, opp.2-3 (1818);
Préludes progressifs, op.4 (1818);
Fantaisie chromatique, op.6 (1819);
3 sonates faciles, pf 4 hands, ?op.7 (1819);
Variations, pf 4 hands, op.9 (1823);
other works, some lost
Org:
6 messes faciles (1840);
Vêpres et saluts du dimanche (1843);
60 preludes and fugues, ?c1834, lost;
La science de l’organiste, inc., Bc;
other works
Literatura:
Méthode élémentaire et abrégée d’harmonie et d’accompagnement (Paris, 1823, 3/1841; Eng. trans., 1835)
Traité au contrepoint et de la fugue (Paris, 1824, enlarged 2/1846)
Solfèges progressifs (Paris, 1827, 4/c1857)
with Chabert: Galerie des musiciens célèbres, compositeurs, chanteurs et instrumentistes (Paris, c1827–30)
Traité de l’accompagnement de la partition sur le piano ou l’orgue (Paris, 1829; Eng. trans., 1888)
Verhandelingen over de vraag: welke verdiensten hebben zich de Nederlanders vooral in de 14e, 15e en 16e eeuw in het vak der toonkunst verworven, en in hoe verre kunnen de nederlandse kunstenaars van dien tijd, die zich naar Italien begeren hebben, in vloed gehad hebben op de muzijkscholen, die zich kort daarna in Italien hebben gevormd? (Amsterdam, 1829/R)
Curiosités historiques de la musique, complément nécessaire de La musique mise à la portée de tout le monde (Paris, 1830) [collection of articles from Revue musicale]
La musique mise à la portée de tout le monde (Paris, 1830, enlarged 3/1847; Eng. trans., 1831)
Notice biographique sur Sébastien Erard (Paris, 1831)
Traité élémentaire de musique (Brussels, 1831–2)
Etudes de Beethoven: traité d’harmonie et de composition (Paris, 1833)
Biographie universelle des musiciens et bibliographie générale de la musique (Brussels, 1835–44, 2/1860–65/R1963, and many later impressions) [suppl. ed. A. Pougin (1878–80/R1963)]
Manuel des compositeurs, directeurs de musique, chefs d’orchestre et de musique militaire (Paris, 1837, 2/1864; Eng. trans., 1870)
Manuel des principes de musique à l’usage … particulièrement des écoles primaires (Paris, 1837, 2/1864)
with I. Moscheles: Méthode des méthodes de piano (Paris, ?1840; Eng. trans., 1841)
Traité du chant en choeur (Paris, 1837; Eng. trans., 1854)
Esquisse de l’histoire de l’harmonie considérée comme art et comme science systématique (Paris, 1840)
Méthode élémentaire de plain-chant (Paris, 1843, 5/1862)
Traité complet de la théorie et de la pratique de l’harmonie (Paris and Brussels, 1844, 20/1903)
Notice biographique sur Nicolo Paganini (Paris, 1851; Eng. trans., 1852); repr. in J.-B. Condat: Nicolo Paganini: musicien, magicien ou mutant de Marfan (Paris, 1990)
Antoine Stradivari, luthier célèbre (Paris, 1856; Eng. trans., 1864/R)
Mémoire sur l’harmonie simultanée des sons chez les grecs et les romains (Brussels, 1858)
‘Instruments de musique’, Extrait des rapports du jury international, ed. M. Chevalier (Paris, 1867) [paper presented at Paris Exposition Universelle, 1867]
Méthode des méthodes de chant (Paris, 1869)
Histoire générale de la musique (Paris, 1869–76/R) [inc.]
Biographies de Joseph et Michael Haydn (Paris, n.d.)
Numerous articles in Revue musicale, Revue et gazette musicale, Le temps, Le national
François-Joseph Fétis (1)
OBRA:
Vocal secular:
Stage
performed in Paris
L'école de la jeunesse, 1807 (oc, L. Anseaume), unperf.
L’amant et le mari (oc, 2, C. Etienne and J.-F. Roger), OC (Feydeau), 8 June 1820 (1820)
Les soeurs jumelles (oc, 1, F.-A.-E. de Planard), OC (Feydeau), 5 July 1823, excerpts (1823)
Marie Stuart en Ecosse (drame lyrique, 3, Planard), OC (Feydeau), 30 Aug 1823, B-Br
Phidias (op, 2), 1824, unperf., Br
Le bourgeois de Reims (oc, 1, J.H. Vernoy de Saint-Georges and C. Ménissier), OC (Feydeau), 7 June 1825, Br
La vieille (oc, 1, E. Scribe and G. Delavigne), OC (Feydeau), 14 March 1826 (1826)
Le mannequin de Bergame (opéra bouffe, 1, Planard and E. Duport), OC (Ventadour), 1 March 1832, excerpts (1832)
Other:
Ariane (cant.), 1807, B-Br;
2 nocturnes and canzonette, 2vv (1820);
other works
Vocal religiosa:
Mass, 5vv, 1810;
Requiem en expiation de la mort de Louis XVI, 1814 or 1815, lost;
Requiem (1850);
Te Deum (1856);
Domine salvum fac regem nostrum, 4vv, orch, org (Brussels, 1866);
Lamentations de Jérémie, 6vv, org, lost;
many other works, some lost
Instrumental:
Orch:
2 pf concs., before 1800, lost;
Concert ov. (Brunswick, 1854);
Sym. no.1, E (Brussels, 1862);
Sym. no.2, g (Brussels, 1863);
Fantaisie symphonique, orch, org (Brussels, 1866);
Fl Conc., 1869, B-Br;
Other works, some lost;
---
Chbr:
3 str qts, before 1800, B-Bc;
Pièces de harmonie, 8 ww insts, op.1 (1810);
Grand sextuor, pf 4 hands, 2 vn, va, vc, op.5 (1820);
Grand duo, pf, vn, op.8 (1821);
3 str qnts, 2 vn, 2 va, vc, no.1 (Brussels, 1860), nos.2, 3 (Brussels, 1862);
other works
Pf:
2 fantasias, opp.2-3 (1818);
Préludes progressifs, op.4 (1818);
Fantaisie chromatique, op.6 (1819);
3 sonates faciles, pf 4 hands, ?op.7 (1819);
Variations, pf 4 hands, op.9 (1823);
other works, some lost
Org:
6 messes faciles (1840);
Vêpres et saluts du dimanche (1843);
60 preludes and fugues, ?c1834, lost;
La science de l’organiste, inc., Bc;
other works
Literatura:
Méthode élémentaire et abrégée d’harmonie et d’accompagnement (Paris, 1823, 3/1841; Eng. trans., 1835)
Traité au contrepoint et de la fugue (Paris, 1824, enlarged 2/1846)
Solfèges progressifs (Paris, 1827, 4/c1857)
with Chabert: Galerie des musiciens célèbres, compositeurs, chanteurs et instrumentistes (Paris, c1827–30)
Traité de l’accompagnement de la partition sur le piano ou l’orgue (Paris, 1829; Eng. trans., 1888)
Verhandelingen over de vraag: welke verdiensten hebben zich de Nederlanders vooral in de 14e, 15e en 16e eeuw in het vak der toonkunst verworven, en in hoe verre kunnen de nederlandse kunstenaars van dien tijd, die zich naar Italien begeren hebben, in vloed gehad hebben op de muzijkscholen, die zich kort daarna in Italien hebben gevormd? (Amsterdam, 1829/R)
Curiosités historiques de la musique, complément nécessaire de La musique mise à la portée de tout le monde (Paris, 1830) [collection of articles from Revue musicale]
La musique mise à la portée de tout le monde (Paris, 1830, enlarged 3/1847; Eng. trans., 1831)
Notice biographique sur Sébastien Erard (Paris, 1831)
Traité élémentaire de musique (Brussels, 1831–2)
Etudes de Beethoven: traité d’harmonie et de composition (Paris, 1833)
Biographie universelle des musiciens et bibliographie générale de la musique (Brussels, 1835–44, 2/1860–65/R1963, and many later impressions) [suppl. ed. A. Pougin (1878–80/R1963)]
Manuel des compositeurs, directeurs de musique, chefs d’orchestre et de musique militaire (Paris, 1837, 2/1864; Eng. trans., 1870)
Manuel des principes de musique à l’usage … particulièrement des écoles primaires (Paris, 1837, 2/1864)
with I. Moscheles: Méthode des méthodes de piano (Paris, ?1840; Eng. trans., 1841)
Traité du chant en choeur (Paris, 1837; Eng. trans., 1854)
Esquisse de l’histoire de l’harmonie considérée comme art et comme science systématique (Paris, 1840)
Méthode élémentaire de plain-chant (Paris, 1843, 5/1862)
Traité complet de la théorie et de la pratique de l’harmonie (Paris and Brussels, 1844, 20/1903)
Notice biographique sur Nicolo Paganini (Paris, 1851; Eng. trans., 1852); repr. in J.-B. Condat: Nicolo Paganini: musicien, magicien ou mutant de Marfan (Paris, 1990)
Antoine Stradivari, luthier célèbre (Paris, 1856; Eng. trans., 1864/R)
Mémoire sur l’harmonie simultanée des sons chez les grecs et les romains (Brussels, 1858)
‘Instruments de musique’, Extrait des rapports du jury international, ed. M. Chevalier (Paris, 1867) [paper presented at Paris Exposition Universelle, 1867]
Méthode des méthodes de chant (Paris, 1869)
Histoire générale de la musique (Paris, 1869–76/R) [inc.]
Biographies de Joseph et Michael Haydn (Paris, n.d.)
Numerous articles in Revue musicale, Revue et gazette musicale, Le temps, Le national
Informació addicional...
RECICLASSICAT: FETIS, François-Joseph (1784-1871)
AMAZON: FETIS - Sextour, Sonates, Quintette
CPDL: No disponible
Un cas poc comú de piano a 4 mans a la música de cambra.
ResponEliminaJa ho pots dir ja... Magnífic exemple!
Elimina