Parlem de Pintura...
Georges de La Tour (Vic-sur-Seille, 13 de març de 1593 - Lunéville, 30 de gener de 1652) va ser un pintor francès. A partir de 1616 apareix documentat a Lorraine, data en què es creu que va poder realitzar un viatge a Itàlia. El 1620 es va traslladar a Lunéville, residència de l'amant del Duc de Lorena i de la Cort. A partir d'aleshores, va treballar en aquesta ciutat, fins i tot després de l'annexió del Ducat a França el 1638. Com a pintor, va ser considerat com un dels millors seguidors de la línia naturalista de Caravaggio. Les seves primeres obres de joventut, El pagament dels deutes i l'aiguafort El tocador de trompeteta, el situen molt proper al naturalisme. Els cèlebres nocturns s'atribueixen a l'última etapa de la seva vida. En aquesta línia es troben les seves Magdalenes, Sant Josep fuster i Sant Sebastià. Tant les seves pintures religioses com els seus quadres de gènere es van caracteritzar per composicions construïdes mitjançant volums plans i geomètrics i pels estudis de la llum que envolten els personatges els quals sovint servien per a definir l'espai. La llum l'utilitzava de diverses formes amb obres clares i diürnes, com Sant Jeroni penitent o El trampós, o amb forts contrastos de clarobscurs però situant els focus de llum a l'interior del mateix quadre. Aquesta tendència s'aguditza en els seus nocturns, servint al pintor per aïllar i concentrar-se en allò fonamental de l'obra, deixant allò més intranscendent immers en la foscor. El seu fill Étienne de La Tour (1621-1652) també va ser pintor. Georges de La Tour i la seva família van morir d'una epidèmia el gener de 1652.
Parlem de Música...
Guillaume Bouzignac (Saint-Nazaire-d'Aude, c.1587 - c.1642) va ser un compositor francès. Es va formar com a cantant del cor de la Catedral de Narbonne en la qual, i probablement a partir del 1604, va començar a treballar com a sous-maître. A partir del 1609 va treballar com a maitre des enfants de la Catedral de Grenoble si bé hi va romandre pocs mesos. Va ser aleshores quan el seu rastre es va perdre fins el 1624, any que va ser nomenat maître de musique de la Catedral de Bourges. El 1625 va viatjar a París amb l'esperança d'assolir un càrrec de major entitat si bé es desconeix si ho va assolir o no. El 1628 va treballar al servei d'Henry II, duc de Montmorency i governador de Languedoc i entre el 1629 i 1632 va ser maître de musique de la Catedral de Rodez. Novament, i després del 1632, el seu rastre es va perdre fins el 1641, quan va constar musicalment actiu a Tours. A l'entorn del 1642 se'l va situar com a mestre de capella de la Catedral de Montauban en una època en què es creu va morir, si bé es desconeix el lloc i la data exacta.
Abraham Ortelius (1527-1598) - Gallia (1608) (2)
OBRA:
Vocal secular:
Que doulce est la violence (text: ? P. Desportes), 5vv, TOm, L
Quel espoir de guarir, 4vv, TOm, Pn, L, ed. in Quittard (1905)
Vocal religiosa:
Assumpta est Maria, 8vv, F-Pn fonds latin 16831
Dum silentium, 6vv, TOm 168 f.56v, Pn, L, ed. in Quittard (1904–5)
Ecce festivitas amoris, 5vv, TOm 168 f.67v, Pn, L
Ego vox clamantis, 5vv, Pn lat. 16830
En [O] flamma divini amoris, 6vv, TOm 168 f.80v, Pn, L
Jesu ubertate domus tuae, 5vv, Pn Rés. Vma 571 f.108; attrib. in Brossard
Noé, noé, pastores, 5vv, TOm 168 f.79v, Pn, L
O mors, ero mors tua, 5vv, TOm 168 f.37v
Prima lamentationum Jeremiae, 3vv, Pn, L
---
Doubtful works:
anonymous, almost certainly by Bouzignac
Liturgical:
Missa duarum vocum alternis cum organo vel choro versibus, 2vv, TOm 168 f.84v, Pn Rés. Vma 571 f.113
Missa, 5vv, TOm 168 f.98v, Pn Rés. Vma 571 f.115v
Missa, 7vv, TOm 168 f.82v, Pn Rés. Vma 571 f.100v, L
Christe eleison, 4vv, TOm 168 f.46
Credo, 5vv, TOm 168 f.128v
Te Deum, 8vv, TOm 168 f.1
Psalmi vesperarum duarum vocum alternis ad organo vel choro versibus, 2vv: Dixit Dominus, Beatus vir, Magnificat, TOm 168 f.87v, Pn Rés. Vma 571 f.105
Psalmi vesperarum, 4vv: Dixit Dominus, Laudate Dominum omnes gentes, Laetatus sum, TOm 168 f.91v
Psalmi vesperarum, 5vv: Laudate Dominum omnes gentes, TOm 168 f.103, Pn Rés. Vma 571 f.100
Psalmi vesperarum, 7vv: Dixit Dominus, Laudate Dominum omnes gentes, Lauda Jerusalem, TOm 168 f.90v
Other sacred works, c.100.
Secular:
Heureux séjour de Parthénisse, 4vv, TOm 168 f.1, L, ed. in Quittard (1904–5)
Ruisseau qui cours (St-Amant [M.-A. Girard]), 4vv, TOm 168 f.27v
Informació addicional...
AMAZON: BOUZIGNAC - Te Deum & Motets
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada