Obra d'Ambrosius Benson (c.1495-1550), pintor italià (1)
Parlem de Pintura...
Ambrosius (Ambrogio) Benson [Benzone] (Lombardia, c.1495 - Brugge, gener de 1550) va ser un pintor italià. Es desconeix la quasi totalitat de la seva vida formativa sent la primera referència del 1518, any en què va obtenir la ciutadania de Bruges. Allà va conèixer a Gérard David, pintor amb qui va estudiar i col·laborar fins que la disputa per unes maletes amb material artístic va motivar un procés judicial entre ambdós. Finalment, aquest es va resoldre amb l'empresonament de David i l'obligació de Benson de treballar en el taller del seu antic mestre. A partir del 1519 va constar com pintor independent del Gremi de Sant Lluc i va obrir el seu propi taller a Bruges. Allà, i a banda de realitzar la majoria de les seves obres, va tenir nombrosos alumnes com Joachim Spaers i Jacob Vinson així com els seus fills Willen i Jan Benson. Com a pintor, va ser autor de retrats i obra religiosa molta de la qual per encàrrec de la monarquia espanyola. Precisament a Espanya, va ser on la seva obra va gaudir de major repercussió si bé es creu que mai va arribar a viatjar a la Península Ibèrica. Ambrosius Benson va morir a Bruges el gener de 1550.
Parlem de Música...
William Cornysh (c.1430 - Westminster, 1502) va ser un compositor anglès. Fill de John Cornysh (fl.1500), es desconeix la quasi totalitat de la seva vida. De fet, durant molt de temps es va creure que només hi havia un compositor anomenat William Cornysh durant l'era Tudor. Les cançons atribuïdes a aquest compositor a la col·lecció XX Songes (Londres, 1530) van ser en realitat obra del poeta, músic i empresari de Tudor, William Cornysh II, un cavaller de la capella reial que va morir el 1523 i que es presuposa fill de William Cornysh. També va ser probablement l'autor de no menys de 18 cançons seculars que van formar part dels anomenats manuscrits de Fayrfax i Henry VII. Fins ara s'ha assumit que aquest mateix Cornysh és William Cornysh II les composicions llatines del qual van aparèixer en el llibre d'Eton Choirbook. No obstant això, David Skinner va argumentar de manera convincent que no hi havia un sol William Cornysh, sinó dos, i que va ser el més gran el compositor de les obres religioses. William Cornysh va ser Informator choristarumat a l'Abadia de St Peter de Westminster durant la dècada de 1480, i va gaudir d'una pròspera jubilació a Westminster. Basant-se en la inclusió d'un Magnificat by Cornysh a la revista Caius Choirbook, Skinner va afirmar que es tractava de Cornysh 'senior', qui el 1480 es va convertir en membre de la fraternitat de Sant Nicolas, o del gremi londinenc dels empleats de la parròquia, i que va ser més probable que estigués associat amb els altres compositors d'aquesta col·lecció com Fayrfax, Ludford, Turges, Prentes i Pasche, tots membres del gremi. Per altra banda, William Cornysh II, cavaller de la capella real, no es va convertir mai en membre d'aquest gremi. En tot cas, la primera referència musical de William Cornysh va datar del 1479, quan es va convertir en instructor dels coristes de la coral de la Lady Chapel de l'Abadia de Westminster. A partir del 1491, i després de renunciar al seu càrrec a l'Abadia, el seu rastre es va perdre tot i que algunes fonts van suggerir que va romandre musicalment actiu a Westminster, ciutat on va morir el 1502.
Informació addicional...
AMAZON: CORNYSH, W. - Latin church music
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
SPOTIFY: CORNYSH, W. - Latin church music
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada