Obra de François-Auguste Biard (1799-1882), pintor francès (1)
- Recordatori de Daniel-Françoise Esprit Auber -
En el dia de la commemoració del seu 148è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
François-Auguste Biard (Lyon, 29 de juny de 1799 - Samois-sur-Seine, 20 de juny de 1882) va ser un pintor francès. Es va formar inicialment a l'escola d'art de Lió amb Peirre Revoil i després amb Fleury François Richard. Després va iniciar una sèrie de viatges i va seguir una formació autodidacta. Especialista en la pintura de gènere, el 1818 va exposar la seva primera obra important en el Saló de París. Des d'aleshores es va dedicar a viatjar i va il·lustrar les seves estades a l'estranger en una sèrie de teles d'exuberant cromatisme i minuciosa composició. Entre aquests viatges, va destacar el que va fer al Pol Nord, producte del qual en va destacar la seva obra més coneguda, 'Magdalena-Bay' (1840), una pintura de paisatge a mig camí entre allò pictòric (la presència de la figura humana) i allò sublim (la magnificència de l'espai gelat o els efectes de les aurores boreals). Artista desigual, l'obra de Biard va oscil·lar entre l'academicisme i la inanitat de les vinyetes decoratives per a un consum burgès. A partir del 1858 la seva carrera a Europa va iniciar un lent però imparable declivi fet que va motivar el seu trasllat al Brasil. Allà va gaudir de la protecció de l'emperador Dom Pedro II i va realitzar extensos viatges per l'Amazonia plasmant aquests viatges en pintures, aquarel·les i dibuixos. El 1862 va decidir tornar a França pel seu retir definitiu, morint a Samois-sur-Seine el juny de 1882.
Parlem de Música...
Daniel-François-Esprit Auber (Caen, 29 de gener de 1782 - Paris, 12 de maig de 1871) va ser un compositor francès. Es va formar inicialment en comerç i no va tenir cap vincle musical fins al seu exili, motivat per la Revolució Francesa, al Regne Unit. El 1802 va tornar a França on va presentar el seu primer concert de violí l'èxit del qual va motivar la protecció i tutela de Cherubini. Amb ell es va iniciar en una formació més acadèmica i el va introduir a la família Chimay. Ben aviat, es va iniciar en la producció de música teatral estrenant, el 1813, l'òpera Le séjour militaire. Potser motivat per aquest primer èxit, va rebre el suport i col·laboració del llibretista Eugène Scribe amb qui va escriure conjuntament 37 òperes. D'aquestes, les més destacades van ser Leicester (1823), l'òpera revolucionària La muette de Portici (1828), Fra Diavolo (1830), Els diamants de la corona (1841) i especialment Manon Lescaut (1856). El 1829 va ingressar a l'Institut National de Musique, a partir de 1842 va ser el director del Conservatori de París i el 1857 va ser nomenat mestre de la capella imperial. Paral·lelament, també va ser autor de concerts per a instruments solistes, música de cambra i obra religiosa. Daniel-François-Esprit Auber, considerat el més destacat compositor francès en el gènere de l'òpera còmica, va morir a París el maig de 1871.
Daniel-Françoise Esprit Auber (2)
OBRA:
unless otherwise stated, works were first performed in Paris and published in Paris in the year of first performance
Vocal secular:
Stage:
1 Julie [L’erreur d’un moment] (comédie, 1, J.-M. Boutet de Monvel), Salle Doyen, 1805, unpubd
2 Jean de Chimay [Le château de Couvain] (oc, 3, N. Lemercier), Belgium, Château de Chimay, Sept 1812, unpubd
3 Le séjour militaire (oc, 1, J.-N. Bouilly and E. Mercier-Dupaty), OC (Feydeau), 17 Feb 1813
4 Le testament et les billets doux (comédie mêlée de chant, 1, F.-A.-E. de Planard), OC (Feydeau), 18 Sept 1819
5 La bergère châtelaine (oc, 3, Planard), OC (Feydeau), 27 Jan 1820
6 Emma, ou La promesse imprudente (oc, 3, Planard), OC (Feydeau), 7 July 1821
7 Leicester, ou Le château de Kenilworth (oc, 3, E. Scribe and Mélesville [A.-H.-J. Duveyrier], after W. Scott: Kenilworth), OC (Feydeau), 25 Jan 1823
8 La neige, ou Le nouvel Eginhard (oc, 4, Scribe and G. Delavigne), OC (Feydeau), 9 Oct 1823
9 Vendôme en Espagne (drame lyrique, 1, A.-J.-S. d’Empis and E. Mennechet), Opéra, 5 Dec 1823, collab. Hérold
10 Les trois genres (prologue, Scribe, Dupaty and M. Pichat), Odéon, 27 April 1824, collab. A. Boieldieu
11 Le concert à la cour, ou La débutante (oc, 1, Scribe and Mélesville), OC (Feydeau), 5 May 1824
12 Léocadie (drame lyrique, 3, Scribe and Mélesville, after M. de Cervantes: La fuerza de la sangre), OC (Feydeau), 4 Nov 1824
13 Le maçon (oc, 3, Scribe and Delavigne), OC (Feydeau), 3 May 1825
14 Le timide, ou Le nouveau séducteur (oc, 3, Scribe and Saintine [X. Boniface]), OC (Feydeau), 2 June 1826
15 Fiorella (oc, 3, Scribe), OC (Feydeau), 28 Nov 1826
16 La muette de Portici [Masaniello] (op, 5, Scribe and Delavigne), Opéra, 29 Feb 1828
17 La fiancée (oc, 3, Scribe, after M. Mason and R. Brucker: Les contes de l’atelier), OC (Feydeau), 10 Jan 1829
18 Fra Diavolo, ou L’hôtellerie de Terracine (oc, 3, Scribe), OC (Ventadour), 28 Jan 1830
19 Le dieu et la bayadère, ou La courtisane amoureuse (op, 2, Scribe), Opéra, 13 Oct 1830
20 Le philtre (op, 2, Scribe), Opéra, 15 June 1831
21 La marquise de Brinvilliers (drame lyrique, 3, Scribe and Castil-Blaze [F.-H.-J. Blaze]), OC (Ventadour), 31 Oct 1831, collab. Batton, H.-M. Berton, Blangini, A. Boieldieu, Carafa, Cherubini, Hérold and Paer
22 Le serment (ou Les faux monnoyeurs) (op, 3, Scribe and E.-J.-E. Mazères), Opéra, 1 Oct 1832
23 Gustave III, ou Le bal masqué (op historique, 5, Scribe), Opéra, 27 Feb 1833
24 Lestocq, ou L’Intrigue et l’Amour (oc, 4, Scribe), OC (Bourse), 24 May 1834
25 Le cheval de bronze (opéra-féerie, 3, Scribe), Opéra, 28 March 1835; rev. as opéra-ballet, Opéra, 21 Sept 1857
26 Actéon (oc, 1, Scribe), OC (Bourse), 23 Jan 1836
27 Les chaperons blancs (oc, 3, Scribe), OC (Bourse), 26 March 1836
28 L’ambassadrice (oc, 3, Scribe), OC (Bourse), 21 Dec 1836
29 La fête de Versailles (intermède en deux parties, Scribe), Versailles, 10 June 1837
30 Le domino noir (oc, 3, Scribe), OC (Bourse), 2 Dec 1837
31 Le bourgeois gentilhomme (comédie-ballet, Molière), 1838, Turkish scene
32 Le lac des fées (op, 5, Scribe and Mélesville), Opéra, 1 April 1839
33 Zanetta, ou Jouer avec le feu (oc, 3, Scribe and J.-H. Vernoy de Saint-Georges), OC (Favart), 18 May 1840
34 Les diamants de la couronne (oc, 3, Scribe and Saint-Georges), OC (Favart), 6 March 1841
35 Le duc d’Olonne (oc, 3, Scribe and Saintine), OC (Favart), 4 Feb 1842
36 La part du diable (oc, 3, Scribe), OC (Favart), 16 Jan 1843
37 La sirène (oc, 3, Scribe), OC (Favart), 26 March 1844
38 La barcarole, ou L’Amour et la Musique (oc, 3, Scribe), OC (Favart), 22 April 1845
39 Les premiers pas (oc, 1, A. Royer and G. Vaez), Opéra-National, 15 Nov 1847, collab. A. Adam, Carafa, Halévy
40 Haydée, ou Le secret (oc, 3, Scribe, after P. Mérimée: Six et quatre), OC (Favart), 28 Dec 1847
41 L’enfant prodigue (op, 5, Scribe), Opéra, 6 Dec 1850
42 Zerline, ou La corbeille d’oranges (op, 3, Scribe), Opéra, 16 May 1851
43 Marco Spada (oc, 3, Scribe and Delavigne, final scene after H. Vernet: La confession du bandit), OC (Favart), 21 Dec 1852; rev. as (46) Marco Spada, ou Le bandit (ballet, 3, J. Mazilier), Opéra, 1 April 1857
44 Jenny Bell (oc, 3, Scribe), OC (Favart), 2 June 1855
45 Manon Lescaut (oc, 3, Scribe, after A.-F. Prévost), OC (Favart), 23 Feb 1856
47 Le cheval de bronze (op ballet, 3, Scribe), Opéra, 21 Sept 1857
48 La circassienne (oc, 3, Scribe), OC (Favart), 2 Feb 1861
49 La fiancée du Roi de Garbe (oc, 3, Scribe and Saint-Georges), OC (Favart), 11 Jan 1864
50 Le premier jour de bonheur (oc, 3, A.-P. Dennery and E. Cormon), OC (Favart), 15 Feb 1868
51 Rêve d’amour (oc, 3, Dennery and Cormon), OC (Favart), 20 Dec 1869
?music in La gitana (ballet, 3, Taglioni), St Petersburg, Bol'shoy, 23 Nov 1838, collab. Schmidt
Other:
109 Non s’è più barbaro, T, orch, 1798
110 Ridotto a questo segno/Rendi mi figlio mio, T, orch, 1799
111 Tu t’éloignes de moi (scene from Procris), S, str orch, c1800
113 Quel ta page (finale of Act 3, Judith Arthur), frag.
114 Chasseur, qui parcourez la plaine, c1800
116 Je suis cette cousine, S, orch
117 Fêtez par vos chants, choeur chinois, c1834
140 Sauve, ô mon Dieu, le roi, c1843; later used in Jenny Bell, 1855
118–49 Romances and chansonettes, c1783–1869
150 Chant des polonais (cant.), 1830; also known as La varsovienne
151 Cantate por le dîner du roi, 1837
152 Cantate pour l’inauguration du statue de Henri IV, 1843
153 Cantate pour le mariage de Napoléon III, 1853
155 Cantate pour la prise de Sébastopol, 1855
154 Cantate pour le baptême du Prince Impérial, 1856
156 Cantate pour la distribution des prix de la Société des Gens de Lettres, 1856
157 Magenta (cant.), 1859
Vocal religiosa:
52 Messe solennelle, 3vv, orch, 1812; Dona nobis later used in La muette de Portici (O dieu puissant), 1828
53 Litanie de la Sainte Vierge, 4vv, orch, c1815
54 Hymme à Sainte Cécile, c1840
55 Domine salvum fac rem publicam, 4vv, orch, c1849
67 O crux ave, 4vv, hp, pf, 1854
71 Parce Domine, 4vv, org, 1854
72 Sub tuum praesisium, 4vv, org, 1854
91 Ecce panis angelorum, 4vv, org, 1860
92 Pie Jesu, S, org, 1861
95 Veni creator, 4vv, org, 1864
98 Ave Maria, S, org, 1865
103 O quam tristis, 3vv, hp, hmn, org
104 Stabat mater/Virgo virginem, chorus, hmn, hp, org
107 O Dieu puisant, chorus, 2 cl, 2 bn
Other:
11 Ky, S56, 57, 58, 59, 73, 88, 90, 96, 97, 99 (1854–70);
2 Ky and Cr, S60, 61 (1854);
3 Gl S62, 75, 94 (1854–63);
7 Bs, S63, 77, 78, 79, 80, 83, 84 (1854–9);
7 Ag, S64, 65, 66, 81, 93, 101, 102 (1854–c1870);
12 O salutaris, S68, 69, 70, 74, 85, 86, 87, 89, 105, 106, 108 (1854–c1870)
Instrumental:
158 Sonata, C, pf, 1794/5
159 String Quartet, C, 1799
160 String Quartet, 1800, lost
162 Trio, D, pf, vn, vc, op.1 (Paris, c1806)
163 Piano Quartet, e, c1808
164 Fugue on a theme from Cherubini’s Faniska, c1808
165 Violin Concerto, D, 1808, ed. S. Beck (New York, 1938)
166 Cello Concerto, no.1, a, c1809
167 Cello Concerto, no.2, D, solo part only, c1809
168 Cello Concerto, no.3, B , c1809
169 Cello Concerto, no.4, lost, mentioned by Fétis
170 Cello Concerto, no.5, D, c1809 [two mvts only]
171 Air varié, vc, orch/pf, c1807, lost, mentioned by Fétis
172 8 pieces, 2 vc, 1808
173 Air de danse, for Gluck’s Iphigénie, 1811, lost
174 Overture
175 Overture
176 Variations on a theme by Handel, 1817: 1 Variations, 2 Variations, 3 Dans le style de Handel, 4 Allegro maestoso, 5 Andante con moto
177–200 Pieces for orch/pf, c1834–62
Literatura:
Règles de contrepoint, 1808
Quelques sujets de fugue
Fugues et contrepoints, sujets de fugues pour les concours, datés de 1833 à 1870, esquisses et réalisations
Leçons de solfège à changements de clef, 1842–69
Leçons pour la lecture à première vue, 1844–70
Observations … sur la méthode de musique de M. le docteur Emile Chevé (Paris, 1860)
Recueil des leçons de solfège à changements de clef, 1842–69 (Paris, 1886)
Informació addicional...
RECICLASSICAT: AUBER, Daniel-Françoise Esprit (1782-1871)
AMAZON: AUBER, D.F.E. - Overtures, Vol. 1
CPDL: No disponible
SPOTIFY: AUBER, D.F.E. - Overtures, Vol. 1
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada