Obra de George Spencer Watson (1869-1934), pintor anglès (1)
- Recordatori d'Hans Erich Pfitzner -
En el dia de la celebració del seu 150è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
George Spencer Watson (London, 8 de març de 1869 - London, 11 d'abril de 1934) va ser un pintor anglès. A partir del 1889 es va formar a la Royal Academy Schools exhibint la seva primera obra a la Royal Academy of Arts el 1891 en uns anys en què també va guanyar un parell de medalles de plata. El 1892 va rebre una beca d'estudis. El 1900 va ser triat membre del Royal Institute of Oil Painters, el 1904 de la Royal Society of Portrait Painters i el 1932 de la Royal Academy of Arts. Com a pintor, va destacar especialment pels seus retrats alguns dels quals seguint models i tècniques pròpies del renaixement. Casat amb Hilda Mary Gardiner, la seva filla Mary Spencer Watson (1913-2006) va ser escultora. George Spencer Watson va viure tota la seva vida a Londres, ciutat on hi va morir l'abril de 1934.
Parlem de Música...
Hans (Erich) Pfitzner (Moscow, 5 de maig de 1869 - Salzburg, 22 de maig de 1949) va ser un director d'orquestra i compositor alemany. De ben petit va viatjar a Alemanya on es va formar inicialment amb el seu pare. Posteriorment, es va traslladar a Frankfurt, ciutat on va finalitzar la seva formació. Ben aviat, va començar a treballar com a professor a Berlín, ciutat on també va escriure les seves primeres obres. Més tard, va viatjar a Viena on va estrenar l'òpera Rose vom Liebesgarten sota la direcció de Gustav Mahler. El 1909 va ser nomenat director de l'òpera i del conservatori d'Estrasbourg, ciutat on curiosament el seu sentiment nacionalista alemany es va manifestar amb més força. Va ser precisament allà on el 1917 va estrenar l'òpera Palestrina, considerada la seva gran obra mestra. El 1918, i després de la finalització de la Primera Guerra Mundial, va ser expulsat de França motivant la seva adhesió al nazisme emergent fins el punt de mostrar admiració pública per Hitler. En aquells temps, va mostrar un rebuig frontal per l'atonalitat i el jazz els quals considerava contraris als principis culturals alemanys. No obstant, tot i el seu suport incondicional al règim nazi, Hitler el va menysprear musicalment i el va "jubilar" amb una pensió irrisòria. Tot i aquest menyspreu, va seguir fidel al nazisme i es va guanyar un càrrec de director al servei del Generalgouvernement, Hans Frank. Els darrers anys va anar moderant el seu discurs i es va negar a condemnar els músics jueus amb els quals havia treballat. Tanmateix, com a compositor va gaudir de gran èxit durant el període nazi i va ser representat arreu d'Alemanya. Els últims anys de la seva vida, es va traslladar a Salzburg on va viure en una residència geriàtrica fins el maig de 1949, l'any de la seva mort.
OBRA:
Vocal:
Stage:
op.
— Das Fest auf Solhaug (incid music, H. Ibsen), 1889–90; Mainz, 28 Nov 1895
— Der arme Heinrich (Musikdrama, 3, J. Grun and Pfitzner, after H. von Aue), 1891–3, Mainz, 2 April 1895
— Die Rose vom Liebesgarten (romantische Oper, prol., 2, epilogue, Grun), 1897–1900, Elbergeld, 9 Nov 1901
17 Das Käthchen von Heilbronn (incid music, H. von Kleist), 1905, Berlin, 19 Oct 1905
20 Das Christ-Elflein (incid music, I. von Stach), Munich, 11 Dec 1906, rev. (Spieloper, 2, Pfitzner, after Stach), Dresden, 11 Dec 1917
— Gesang der Barden für ‘Die Hermannsschlacht’ (incid music, Kleist), 1906
— Palestrina (musikalische Legende, 3, Pfitzner), 1911–15, Munich, 12 June 1917
39 Das Herz (Drama für Musik, 3, H. Mahner-Mons), op.39, 1930–31, Berlin and Munich, 12 Nov 1931
Choral:
op.
— Der Blumen Rache (Ballade, F. Freiligrath), A, female vv, orch, 1888
— Rundgesang zum Neujahrsfest 1901 (E. von Wolzogen), B, mixed/male vv, pf, 1900
16 Columbus (F. von Schiller), chorus 8vv, 1905
25 2 deutsche Gesänge (A. Kopisch, J.F. von Eichendorff), Bar, male vv ad lib, 1915–16
28 Von deutscher Seele (cant., Eichendorff), 4 solo vv, chorus, orch, org, 1921
38 Das dunkle Reich (Chorphantasie, Michelangelo, J.W. von Goethe, C.F. Meyer, R. Dehmel), solo vv, orch, org, 1929
48 Fons salutifer (E.G. Kolbenheyer), chorus, orch, org, 1941
49 2 Male Choruses, 1941
53 3 Songs, male chorus, small orch, 1944
57 Kantate (Goethe: Urworte orphisch), 4 solo vv, chorus, orch, org, 1948–9, completed R. Rehan
Other vocal:
Herr Oluf (ballad, J.G. von Herder), op.12, Bar, orch, 1891;
Die Heinzelmännchen (A. Kopisch), op.14, B, orch, 1902–3;
Lethe (C.F. Meyer), op.37, Bar, orch, 1926
Lieder, 1v, pf: 6 Jugendlieder, 1884–7;
7 Lieder, op.2, 1888–9;
3 Lieder, op.3, 1888–9;
4 Lieder, op.4, 1888–9;
3 Lieder, op.5, 1888–9;
6 Lieder, op.6, 1888–9;
5 Lieder, op.7, 1888–9;
5 Lieder, op.9 (J.F. von Eichendorff), 1888–9;
3 Lieder, op.10, 1901;
5 Lieder, op.11, 1901;
Untreu und Trost, 1903;
4 Lieder, op.15, 1904;
An den Mond, op.18 (J.W. von Goethe), 1906;
2 Lieder, op.19, 1905;
2 Lieder, op.21, 1907;
5 Lieder, op.22, 1907;
4 Lieder, op.24, 1909;
5 Lieder, op.26, 1916;
4 Lieder, op.29, 1922;
4 Lieder, op.30, 1922;
4 Lieder, op.32 (Meyer), 1923;
Alte Weisen, op.33 (G. Keller), 1923;
6 Liebeslieder, op.35 (R. Huch), 1924;
6 Lieder, op.40, 1931;
3 Sonette, op.41, 1931;
Die schlanke Wasserlilie (1949)
Instrumental:
Orch.:
Scherzo, c, 1887;
Pf Conc., E , op.31, 1922;
Vn Conc., b, op.34, 1923;
Sym., c , op.36a, 1932 [after Str Qt no.2];
Vc Conc., G, op.42, 1935;
Duo, op.43, vn, vc, pf/small orch, 1937;
Kleine Sym., G, op.44, 1939;
Elegie und Reigen, op.45, 1940;
Sym., C, op.46, 1940;
Vc Conc., a, op.52, 1944;
Fantasie, op.56, 1947
---
Chbr.:
Sonata, f , op.1, vc, pf, 1890;
Pf Trio, F, op.8, 1896;
Str Qt no.1, D, op.13, 1902–3;
Pf Qnt, C, op.23, 1908;
Sonata, e, op.27, vn, pf, 1918;
Str Qt no.2, c , op.36, 1925;
5 Klavierstücke, op.47, 1941;
Str Qt no.3, c, op.50, 1942;
6 Studien, op.51, pf, 1943;
Sextet, g, op.55, cl, vn, va, vc, db, pf, 1945
Literatura:
Gesammelte Schriften (Augsburg, 1926–9)
Über musikalische Inspiration (Berlin, 1940)
ed. W. Abendroth: Reden–Schriften–Briefe (Berlin, 1955)
Hans Erich Pfitzner
OBRA:
Vocal:
Stage:
op.
— Das Fest auf Solhaug (incid music, H. Ibsen), 1889–90; Mainz, 28 Nov 1895
— Der arme Heinrich (Musikdrama, 3, J. Grun and Pfitzner, after H. von Aue), 1891–3, Mainz, 2 April 1895
— Die Rose vom Liebesgarten (romantische Oper, prol., 2, epilogue, Grun), 1897–1900, Elbergeld, 9 Nov 1901
17 Das Käthchen von Heilbronn (incid music, H. von Kleist), 1905, Berlin, 19 Oct 1905
20 Das Christ-Elflein (incid music, I. von Stach), Munich, 11 Dec 1906, rev. (Spieloper, 2, Pfitzner, after Stach), Dresden, 11 Dec 1917
— Gesang der Barden für ‘Die Hermannsschlacht’ (incid music, Kleist), 1906
— Palestrina (musikalische Legende, 3, Pfitzner), 1911–15, Munich, 12 June 1917
39 Das Herz (Drama für Musik, 3, H. Mahner-Mons), op.39, 1930–31, Berlin and Munich, 12 Nov 1931
Choral:
op.
— Der Blumen Rache (Ballade, F. Freiligrath), A, female vv, orch, 1888
— Rundgesang zum Neujahrsfest 1901 (E. von Wolzogen), B, mixed/male vv, pf, 1900
16 Columbus (F. von Schiller), chorus 8vv, 1905
25 2 deutsche Gesänge (A. Kopisch, J.F. von Eichendorff), Bar, male vv ad lib, 1915–16
28 Von deutscher Seele (cant., Eichendorff), 4 solo vv, chorus, orch, org, 1921
38 Das dunkle Reich (Chorphantasie, Michelangelo, J.W. von Goethe, C.F. Meyer, R. Dehmel), solo vv, orch, org, 1929
48 Fons salutifer (E.G. Kolbenheyer), chorus, orch, org, 1941
49 2 Male Choruses, 1941
53 3 Songs, male chorus, small orch, 1944
57 Kantate (Goethe: Urworte orphisch), 4 solo vv, chorus, orch, org, 1948–9, completed R. Rehan
Other vocal:
Herr Oluf (ballad, J.G. von Herder), op.12, Bar, orch, 1891;
Die Heinzelmännchen (A. Kopisch), op.14, B, orch, 1902–3;
Lethe (C.F. Meyer), op.37, Bar, orch, 1926
Lieder, 1v, pf: 6 Jugendlieder, 1884–7;
7 Lieder, op.2, 1888–9;
3 Lieder, op.3, 1888–9;
4 Lieder, op.4, 1888–9;
3 Lieder, op.5, 1888–9;
6 Lieder, op.6, 1888–9;
5 Lieder, op.7, 1888–9;
5 Lieder, op.9 (J.F. von Eichendorff), 1888–9;
3 Lieder, op.10, 1901;
5 Lieder, op.11, 1901;
Untreu und Trost, 1903;
4 Lieder, op.15, 1904;
An den Mond, op.18 (J.W. von Goethe), 1906;
2 Lieder, op.19, 1905;
2 Lieder, op.21, 1907;
5 Lieder, op.22, 1907;
4 Lieder, op.24, 1909;
5 Lieder, op.26, 1916;
4 Lieder, op.29, 1922;
4 Lieder, op.30, 1922;
4 Lieder, op.32 (Meyer), 1923;
Alte Weisen, op.33 (G. Keller), 1923;
6 Liebeslieder, op.35 (R. Huch), 1924;
6 Lieder, op.40, 1931;
3 Sonette, op.41, 1931;
Die schlanke Wasserlilie (1949)
Instrumental:
Orch.:
Scherzo, c, 1887;
Pf Conc., E , op.31, 1922;
Vn Conc., b, op.34, 1923;
Sym., c , op.36a, 1932 [after Str Qt no.2];
Vc Conc., G, op.42, 1935;
Duo, op.43, vn, vc, pf/small orch, 1937;
Kleine Sym., G, op.44, 1939;
Elegie und Reigen, op.45, 1940;
Sym., C, op.46, 1940;
Vc Conc., a, op.52, 1944;
Fantasie, op.56, 1947
---
Chbr.:
Sonata, f , op.1, vc, pf, 1890;
Pf Trio, F, op.8, 1896;
Str Qt no.1, D, op.13, 1902–3;
Pf Qnt, C, op.23, 1908;
Sonata, e, op.27, vn, pf, 1918;
Str Qt no.2, c , op.36, 1925;
5 Klavierstücke, op.47, 1941;
Str Qt no.3, c, op.50, 1942;
6 Studien, op.51, pf, 1943;
Sextet, g, op.55, cl, vn, va, vc, db, pf, 1945
Literatura:
Gesammelte Schriften (Augsburg, 1926–9)
Über musikalische Inspiration (Berlin, 1940)
ed. W. Abendroth: Reden–Schriften–Briefe (Berlin, 1955)
Informació addicional...
AMAZON: PFITZNER-Chamber Works
CPDL: No disponible
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada