Obra de Francesco Fidanza (1747-1819), pintor italià
- Recordatori de Jiří Družecký -
En el dia de la commemoració del seu 200è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Francesco Fidanza (Roma, 1747 - Milano, 4 de febrer de 1819) va ser un pintor italià. Es va formar inicialment amb Marco Benefial. El 1793 va viatjar a Florència i des d'allà es va traslladar a París, on les seves obres ja eren conegudes i apreciades. Es creu que allà va poder ser alumne de Claude Vernet i Charles-François Lacroix de Marseille la influència dels quals va ser molt evident en la seva posterior obra. El 1801 va començar a exposar al Saló de París en el qual hi va seguir exhibint en posteriors edicions. A partir del 1808 va viure a Milà, ciutat on va rebre un encàrrec d'Eugène de Beauharnais per a realitzar diverses vistes dels nombrosos ports italians. Com a professor, va destacar el seu alumne Marco Gozzi. El seus germans Gregory Fidanza (1759-1823) i Giuseppe Fidanza (c.1750-1820) també van ser pintors. Francesco Fidenza va morir a Milà el febrer de 1819.
Parlem de Música...
Georg [Jiří] Druschetzky [Druschetzki, Družecký, Druzechi, Držecky, Truschetzki] (Jemníky, 7 d'abril de 1745 - Budapest, 21 de juny de 1819) va ser un compositor bohemi. Es va formar amb Alessandro Besozzi a Dresden si bé poc després va entrar a un regiment d'infanteria amb el qual va viatjar a Vienna (1763), Enns (1764), Linz (c.1771) i Braunau (1775). També en aquest període a l'exèrcit, va aportar el seu coneixement musical sent autor d'abundant música per a bandes militars. El 15 d'abril de 1777 va assolir el càrrec de 'bestallter Landschaftspauker' amb el qual es va fer un nom dins el panorama musical austríac, especialment a Linz i rodalies. A l'entorn del 1783 va viatjar a Viena on va entrar com a membre de la Tonkünstler-Societät. El 1786 i 1787 va entrar al servei del comte Anton Grassalkovics (1734-1794) a Pressburg en un càrrec en què va desenvolupar especialment el gènere de l'Harmoniemusik. El 1794, i després de la mort del seu protector, va entrar a treballar al servei del cardenal Battyány a Pest. Com a compositor, va ser autor d'abundant obra instrumental per a instruments de vent i percussió així com diversa música religiosa. El 1802 va ser nomenat director musical i compositor al servei de l'arxiduc Joseph Anton Johann a Buda, ciutat on va morir l'abril de 1745.
OBRA:
Vocal secular:
Zemira (op), H-Bn;
Mechmet (op), Bn;
Vocal religiosa:
9 masses: 8 in H-Bn, 1 in P;
2 motets, 5 grads, 1 Bs, 1 Gl, 7 offs, 3 TeD, 2 Libera me, 2 Tantum ergo: all in Bn
5 Schiller settings, SATB, wind octet, Bn
Instrumental:
Orch.:
27 syms.: 11 in CZ-Pnm, 10 in H-Bn, 1 in CZ-K, 1 in A-Wgm, 1 in LA, 1 in D-Dl, 2 lost; 2 ed. in The Symphony 1720–1840, ser. B, xiv (New York, 1985)
Concs.: 1 for vn, A-Wn, 1 for va, SCH, ed. K.M. Schwamberger (Hamburg, 1962); 2 for ob, SEI, ed. A. Weinmann (Zürich, 1977); 2 for cl, H-KE, 1 ed. D. Somorjay, Musicalia danubiana (Budapest, 1985); 1 for cl, A-Wn; 1 for 3 basset-hn, CZ-Pnm; 2 for timp, H-Bn; 1 for ob, timp, Bn; 1 for pf, KE
2 fantasias, Bn
---
Chbr.:
Wind music:
c150 partitas and serenades, a 5–9: 6 (Vienna, 1783), ed. in Diletto musicale, nos.264–9 (1969); 66 in KE, 9 ed. D. Somorjay, Musicalia danubiana (Budapest, 1985), 1 ed. L. Kalmár (Budapest, 1964); 42 in A-Wgm, 4 ed. in Collegium musicum, nos.113–16 (Leipzig, 1969); 18 in CZ-Pnm; 6 in D-Rtt; 3 in CZ-Bm, 1 ed. in MAB, xxv (1958); 3 in CH-Zz, 1 ed. F. Kneusslin (Basle, 1967); 2 in A-Wn; 1 in I-Gl; 1 in D-WRgs
32 pieces, 3 basset-hn, H-KE;
marches, octet, Bn;
Variations, octet (Vienna, 1784);
Other:
Serenata, vn, va, vc, db, ob, cl, hn, bn; 2 Str Qnts; Qnt, ob, 2 vn, va, vc; Qnt, hn, vn, 2 va, vc, ed. F. Gabler (Vienna, 1988): all H-Bn
47 str qts: 24 in CZ-Pnm; 12 in A-Wn, 1 ed. K.M. Schwamberger (Hamburg, 1965); 11 in H-Bn
16 qts, ob, vn, va, vc: 10 in Bn, 3 ed. J. Vécsey (Budapest, 1968–70); 6 in I-Vc Qt, basset-hn, vn, va, vc, H-Bn, ed. K. Berkes (Budapest, 1965); Qt, eng hn, vn, va, vc, HR-Zh; Variations, fl, vc, CZ-Pnm; 6 Sonatas, vn, bc, op.1 (Linz, 1784); Sonata, mand, bc, A-Wgm; Contredanse, pf (Vienna, 1811); Divertimento, hpd, Wgm
Arrs.: Beethoven: Septet, op. 20, octet, dbn (Vienna, 1812), ed. A. Myslík (Prague, 1984);
Beethoven: Sonate pathétique, octet, dbn, CZ-Bm;
Haydn: Die Schöpfung, Die Jahreszeiten, octet, dbn, A-Wgm;
Mozart: Die Zauberflöte, sextet, H-KE; 42 arias, sextet, KE; variations, sextet, CZ-Kra
Lost:
Andromeda und Perseus (incid music), lost;
Inkle und Yariko (ballet), lost
OBRA:
Vocal secular:
Zemira (op), H-Bn;
Mechmet (op), Bn;
Vocal religiosa:
9 masses: 8 in H-Bn, 1 in P;
2 motets, 5 grads, 1 Bs, 1 Gl, 7 offs, 3 TeD, 2 Libera me, 2 Tantum ergo: all in Bn
5 Schiller settings, SATB, wind octet, Bn
Instrumental:
Orch.:
27 syms.: 11 in CZ-Pnm, 10 in H-Bn, 1 in CZ-K, 1 in A-Wgm, 1 in LA, 1 in D-Dl, 2 lost; 2 ed. in The Symphony 1720–1840, ser. B, xiv (New York, 1985)
Concs.: 1 for vn, A-Wn, 1 for va, SCH, ed. K.M. Schwamberger (Hamburg, 1962); 2 for ob, SEI, ed. A. Weinmann (Zürich, 1977); 2 for cl, H-KE, 1 ed. D. Somorjay, Musicalia danubiana (Budapest, 1985); 1 for cl, A-Wn; 1 for 3 basset-hn, CZ-Pnm; 2 for timp, H-Bn; 1 for ob, timp, Bn; 1 for pf, KE
2 fantasias, Bn
---
Chbr.:
Wind music:
c150 partitas and serenades, a 5–9: 6 (Vienna, 1783), ed. in Diletto musicale, nos.264–9 (1969); 66 in KE, 9 ed. D. Somorjay, Musicalia danubiana (Budapest, 1985), 1 ed. L. Kalmár (Budapest, 1964); 42 in A-Wgm, 4 ed. in Collegium musicum, nos.113–16 (Leipzig, 1969); 18 in CZ-Pnm; 6 in D-Rtt; 3 in CZ-Bm, 1 ed. in MAB, xxv (1958); 3 in CH-Zz, 1 ed. F. Kneusslin (Basle, 1967); 2 in A-Wn; 1 in I-Gl; 1 in D-WRgs
32 pieces, 3 basset-hn, H-KE;
marches, octet, Bn;
Variations, octet (Vienna, 1784);
Other:
Serenata, vn, va, vc, db, ob, cl, hn, bn; 2 Str Qnts; Qnt, ob, 2 vn, va, vc; Qnt, hn, vn, 2 va, vc, ed. F. Gabler (Vienna, 1988): all H-Bn
47 str qts: 24 in CZ-Pnm; 12 in A-Wn, 1 ed. K.M. Schwamberger (Hamburg, 1965); 11 in H-Bn
16 qts, ob, vn, va, vc: 10 in Bn, 3 ed. J. Vécsey (Budapest, 1968–70); 6 in I-Vc Qt, basset-hn, vn, va, vc, H-Bn, ed. K. Berkes (Budapest, 1965); Qt, eng hn, vn, va, vc, HR-Zh; Variations, fl, vc, CZ-Pnm; 6 Sonatas, vn, bc, op.1 (Linz, 1784); Sonata, mand, bc, A-Wgm; Contredanse, pf (Vienna, 1811); Divertimento, hpd, Wgm
Arrs.: Beethoven: Septet, op. 20, octet, dbn (Vienna, 1812), ed. A. Myslík (Prague, 1984);
Beethoven: Sonate pathétique, octet, dbn, CZ-Bm;
Haydn: Die Schöpfung, Die Jahreszeiten, octet, dbn, A-Wgm;
Mozart: Die Zauberflöte, sextet, H-KE; 42 arias, sextet, KE; variations, sextet, CZ-Kra
Lost:
Andromeda und Perseus (incid music), lost;
Inkle und Yariko (ballet), lost
Informació addicional...
CPDL: No disponible.
SPOTIFY: DRUSCHETZKY, G. - Harmoniemusik
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
En verdad, joyas menudas he encontrado en tu blog como Edmund Angerer. Durante mucho tiempo estaba interesado conocer la versión originbal de Toy Symphony, atribuida a Michael y Joseph Haydn y posteriormente a Leopold Mozart. Parece que el padre del genio de Salzburg hizo una trasncripción o tomó material prestado (practica habitual en el siglo XVIII) para su Cansación.
ResponEliminaAbrazo fraterno!!!
Yehu
Angerer es una joya! De hecho, estaba convencido que la graciosa Sinfonia de los Juguetes era obra de Leopold Mozart. Menuda sorpresa me llevé al descubrir que su autor era un "desconocido" Angerer.
EliminaAbrazo fuerte!
Pau
En una revista Amadeus encontré un artículo que señalaba a Angerer como el autor original de esta sinfonía. Tengo un particular interés por estos "músicos desconocidos", una caja de Pandora, en verdad. Muchas gracias por tu generosidad, espera noticias mías en tu correo esta semana.
EliminaAbrazo fraterno!!!
Yehu