dimarts, 25 de juny del 2019

HOFFMANN, Ernest Theodor Amadeus (1776-1822) - Piano Trio (1809)

Friedrich von Amerling (1803-1887) - Schlafende Fischerin (1834)
Obra de Friedrich von Amerling (1803-1887), pintor austríac (1)


- Recordatori d'Ernest Theodor Amadeus Hoffmann -
En el dia de la commemoració del seu 197è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Friedrich von Amerling (Wien, 14 d'abril de 1803 - Wien, 14 de gener de 1887) va ser un pintor austríac. Fill de Franz Amerling i Theresia Kargl, es va formar, entre els anys 1815 i 1824, a l'Acadèmia de Belles Arts de Viena. Posteriorment, es va traslladar a Praga on va continuar la seva formació a l'Acadèmia de Belles Arts fins el 1826. Entre els anys 1827 i 1828 va viure a Londres on va rebre la influència decisiva dels grans retratistes anglesos i especialment de Thomas Lawrence. Al seu retorn a Viena, va fer estada a París, on va estudiar amb Horace Vernet, i a Roma. A partir del 1828 va treballar al servei de la cort austríaca i de clients adinerats en una època en què també va realitzar nombrosos viatges per Europa, Anglaterra, Nord d'Àfrica i el Pròxim Orient. El 1878, i després d'una carrera fulgurant, va rebre el títol de cavaller i el 1879 l'Orde de la Corona de Ferro. Com a pintor, va ser autor d'un miler d'obres la majoria de les quals retrats i amb un estil característic de l'època Biedermeier, és a dir, proper al del pintor Ferdinand Georg Waldmüller i hereu, en certa manera, del realisme de Jean Auguste Dominique Ingres. Friedrich von Amerling, considerat un dels pintors de retrats més destacats d'Àustria, va morir a Viena el gener de 1887.



Parlem de Música...

Ernst Theodor [Wilhelm] Amadeus Hoffmann (Königsberg, 24 de gener del 1776 - Berlin, 25 de juny del 1822) va ser un escriptor i compositor alemany. Va néixer amb el nom d'Ernst Theodor Wilhelm, però va canviar 'Wilhelm' per 'Amadeus', fruit de la profunda admiració que sentia per Mozart. Membre d'una família de juristes, va continuar amb la tradició familiar i va estudiar jurisprudència, disciplina en la qual va exercir en ciutats com Posen, Plock i Varsòvia. El 1806, després de l'entrada de les tropes franceses, va perdre la seva feina i va treballar com a professor de música i mestre de capella, compositor d'obres teatrals i dibuixant d'escenografies, fins que el 1814 va assolir un nou càrrec a l'administració prussiana. No obstant, la seva producció no es va limitar exclusivament als àmbits literari i musical, sinó que també va incloure el dibuix i la pintura. Com a crític musical, va exercir també una activitat molt destacable en la qual cal remarcar especialment el fet d'haver estat un dels primers a reconèixer el geni de Beethoven. La seva obra literària el va convertir en un dels principals representants del romanticisme alemany, influït sobretot per Novalis i Ludwig Tieck. La seva insatisfacció amb la realitat quotidiana, amb el món filisteu, va despertar en ell l'anhel d'una existència superior, l'única possibilitat d'existir residia en la màgiaen aquesta altra realitat en què es fan realitat anhels i somnis, i que es mou en el més profund del subconscient. Aquest altre món va tenir en la seva obra un caràcter ambivalent, ja que en ell es feien realitat els somnis, però sempre amb un caràcter amenaçador i demoníac. La seva genialitat va ser per tant la perfecció del contrast, ja que el conte es feia realitat en la quotidianitat: la fantasia de la realitat va ser la temàtica de la seva obra literària. I si bé va ser notablement prolífic com a compositor, el seu èxit en aquest sentit fou escàs, només redescobert musicalment anys després de la seva mort, esdevinguda a Berlin el juny de 1822.

Ernest Theodor Amadeus Hoffmann (1776-1822) (2)

OBRA:

Voca secular:

Stage:
AV no. from Allroggen Verzeichnis (1970):
4 Die Maske (Spl, 3, Hoffmann), 1799, D-Bsb; excerpts ed. F. Schnapp, vs (Berlin, 1923)
8 Scherz, List und Rache (Spl, 1, Hoffmann, after J.W. von Goethe), Posen, 1801, lost
19 Die lustigen Musikanten (Spl, 2, C. Brentano), Warsaw, 6 April 1805, F-Pn, D iv–v
20 Das Kreuz an der Ostsee, i: Die Brautnacht (incid music, Z. Werner), 1805, D-Bsb, D ix
21 Die ungebetenen Gäste, oder Der Kanonikus von Mailand (Spl, 1, Rohrmann, after A. Duval: Le souper imprévu), 1805, lost
33 Liebe und Eifersucht (Spl, 3, Hoffmann, after P. Calderón de la Barca: La banda y la flor), 1807, Bsb, D vi–viii
34 Der Trank der Unsterblichkeit (romantische Oper, 4, J. von Soden), 1808, Bsb
37 Das Gelübde (incid music, 1, H. Cuno), Bamberg, 16 Oct 1808, lost
38 Die Wünsche (incid music, 1, Cuno), Bamberg, 9 Nov 1808, lost
39 Die Pilgerin (incid music, 1, Hoffmann), Bamberg, 18 Nov 1808, lost
41 Arlequin (ballet, C. Macco), Bamberg, 1 Jan 1809, Bsb, D ix
44 Das Gespenst (incid music, A. von Kotzebue), Bamberg, 9 April 1809, lost
51 Dirna (melodrama, 3, Soden), Bamberg, 11 Oct 1809, BAs
53 Wiedersehn! (prol, 1, Hoffmann), 1809, Bsb
54 Sabinus (melodrama, Soden), 1810, Bsb, inc.
55 Aurora (grosse romantische Oper, 3, F. von Holbein), 1811–12, rev. and reorchd L. Böttcher, Bamberg, 5 Nov 1933, BAs, WÜsa, ed. in DTB, v (1984); orig. version, Bamberg, 9 Sept 1990
56 [quodlibet], Bamberg, 2 Feb 1811, lost
59 Saul, König in Israel (melodrama, 3, J. Seyfried, after L.C. Caigniez: Le triomphe de David), Bamberg, 29 June 1811, BAs, WÜsa
61 Heinrich von Wolfenschiessen (incid music, A. Klingemann), Bamberg, 14 Jan 1812, lost
63 Roderich und Kunigunde, oder Der Eremit vom Berge Prazzo, oder Die Windmühle von der Westseite, oder Die triumphierende Unschuld (Parodie, prol, 2, J.F. Castelli), Bamberg, 23 Feb 1812,

Others:
AV no. from Allroggen Verzeichnis (1970):
3 Judex ille (J.W. von Goethe: Faust), solo v, 4vv, org, orch, 1795, inc., lost
6 Kantate zur Feier des neuen Jahrhunderts: Singet Chronos’ jüngstem Sohne (J.L. Schwarz), Posen, 31 Dec 1800, lost
31 Canzonets and duettinos, 1805–7, lost
32 Trois canzonettes, 2–3vv, pf (Berlin, 1808): Già riede primavera (P. Metastasio), Senza di te, ben mio, Oh che cucagna
50 Songs from Golo und Genoveva (F. Müller), 1809, lost [see AV77]
64 Tre canzonette italiane, S, 2 T, B, pf, 1812, A-Wgm, D xii: Spuntar la sol d’aprile, La tortorella amante, Sento l’amica speme
65 Prendi, l’acciar ti rendo (G.M. Foppa), recit and aria, S, orch, 1812, D-Bsb, D xi
66 Mi lagnerò tacendo della mia sorte amara (Metastasio), 1812, lost
67 [Sei] Duettini italiani, S, T, pf, 1812, Bsb (Berlin, 1819), D xii: Ombre amene (Metastasio); Dove sei, mio caro bene?; Vicino a quel ciglio (Metastasio); Viver non potrò mai lungi da te, mio bene; Vicino a te, ben mio, mi sento giubilar; Ah che mi manca l’anima
68 O nume che quest’anima, S, 2 T, B, 1808–12, Bsb, D xii
77 Still und hehr die Nacht: Nachtgesang (Müller: Golo und Genoveva), 6 male vv, 1819, CH-Bu, facs. in Schnapp, ii (1967), 224
78 Türkische Musik: Ein Kaiser einst in der Türkei (F. Förster), 4 male vv, 1820, RUS-KAu, D xii
79 Schwer ist die Kunst und kurz das Leben, canon, 4vv, 1820; unknown private collection
80 Ach warum weiter du fliehende Welle (Fouqué), lied, male vv, 1820–21, lost
81 Two drinking-songs (H.G. von Ahlefeldt), male vv, 1820–21, lost: Tafel halten bei drei Speisen, Wir trinken Wein vom freien Rhein
82 Walpurgisnacht (cant., Förster), 4vv, 1820–21, lost
83 Jägerlied (L. Tieck), solo vv, 4 male vv, ?1820–21, frag., D-Bsb, D xii
84 Katzburschenlied (Hoffmann), 4–5 male vv, 1821, frag., Allroggen (1970), 128, D xii

Lost:
AV no. from Allroggen Verzeichnis (1970):
70 Undine (Zauberoper, 3, F.H.C. de la Motte Fouqué), Berlin, 3 Aug 1816, Bsb, D i–iii
74 Thassilo (chorus and melodrama, Fouqué), Berlin, 22 Oct 1815, lost; rev. as drama, Berlin (1), 18 Jan 1817, lost
85 Der Liebhaber nach dem Tode (op, 3, C.W. Salice-Contessa, after Calderón: El galan fantasma), 1818–22, inc., lost
Several single pieces, AV nos.43, 45–7, 57–8, 69, 71, all lost
Other canzonets and songs, AV nos.2, 5, 35, 48–9, all lost

Vocal religiosa:

AV no. from Allroggen Verzeichnis (1970):
9–10 Masses, Vespers, 1802–3, lost
11 Mass, G, 2 S, 2 vn, org, 1802–3, lost
12–15 Motets, choruses, 4vv, 1802–3, lost
18 Mass, d, 4vv, orch, 1803–5, D-Bsb, D x
36 [Sex] Canzoni, 4vv, 1808, Bsb, B iv, D x: Ave maris stella, De profundis, Gloria Patri et Filio, Salve Redemptor, O sanctissima, Salve regina
42 Miserere, b , 2 S, A, T, B, 4vv, orch, 1809, Bsb, D x
72 Hymn, 1813, lost

Instrumental:

Orch.:
AV no. from Allroggen Verzeichnis (1970):
7 Overture: Musica per la chiesa, orch, 1801, D-Bsb, D x
23 Symphony, E , 1805–6, Bsb, D xi

---

Chbr.:
AV no. from Allroggen Verzeichnis (1970):
24 Quintet, c, hp, 2 vn, va, vc, before Oct 1807, Bsb, B ii, D xii
25 Quintet, D, pf, 2 vn, va, db, before Oct 1807, lost
52 Piano Trio, E, 1809, private collection, D xii

Piano:
AV no. from Allroggen Verzeichnis (1970):
1 Kleine Rondos, 1794–5, lost
16 Fantasia, c, 1803, lost
17 Sonata, A , 1803, lost
22 Sonata, A, in Wybor pieknych, vii (Breslau, 1805); ed. F. Schnapp (Kassel, 1968), D xii
26 Sonata, b , ?1807–8, lost
27 Sonata, f, ?1807, D-Bsb, B i, D xii
28 Sonata, C, ?1807, lost
29 Sonata, F, ?1807, Bsb, B i, D xii
30 Sonata, f, ?1807–8, Bsb, B i, D xii
40 Sonata, c , c1808, Bsb, B i, D xii
62 Waltzes, pf/?orch, 23 Jan 1812, lost
73 Deutschlands Triumph im Siege bei Leipzig (Leipzig, 1814) [pubd under pseud. A. Vollweiler]
76 Serapions-Walzer, c1818–21; unknown private collection

Literatura:

Music reviews and related essays:
‘Schreiben eines Klostergeistlichen an seinen Freund in der Hauptstadt’, Der Freimüthige, (1803), 573 [on use of Greek chorus in Schiller’s Braut von Messina]
‘Über Salomons Urtheil’, Allgemeine deutsche Theater-Zeitung (17 and 20 May 1808) [review of A. Quaisin: Le jugement de Salomon]
F. Witt: Symphonies nos.5 and 6, AMZ, xi (1808–9), 513–17
L. van Beethoven: Symphony no.5, AMZ, xii (1809–10), 630–42, 652–9
V. Fioravanti: I virtuosi ambulanti [vs by L. Wolff], AMZ, xii (1809–10), 204–8
C.W. Gluck: Iphigénie en Aulide [vs by G.C. Grosheim], AMZ, xii (1809–10), 770–71, 784–9
A. Romberg: Pater noster, AMZ, xii (1809–10), 209–12
J. Weigl: Das Waisenhaus, AMZ, xii (1809–10), 809–19
F. Paer: La Sofonisba [vs by C.F. Ebers], AMZ, xiii (1811), 185–95
L. Spohr: Symphony no.1, AMZ, xiii (1811), 797–806, 813–19
L. van Beethoven: Overture to Coriolan, AMZ, xiv (1812), 519–26
A. Gyrowetz: Der Augenarzt, AMZ, xiv (1812), 855–64
E. Méhul: Ouverture de chasse from Le jeune Henri, AMZ, xiv (1812), 743–7
A.H. Pustkuchen: Choralbuch und kurze Anleitung, AMZ, xiv (1812), 791–7
L. van Beethoven: Incidental music to Goethe’s Egmont, AMZ, xv (1813), 473–81
L. van Beethoven: Mass in C, AMZ, xv (1813), 389–97, 409–14
L. van Beethoven: Two piano trios op.70, AMZ, xv (1813), 141–54 [music exx. in suppl. 3]
C.A.P. Braun: Symphony no.4 and J.W. Wilms: Symphony op.23, AMZ, xv (1813), 373–80
‘Alte und neue Kirchenmusik’, AMZ, xvi (1814), 577–84, 593–603, 611–19
J.C. Ambrosch: Two songs, AMZ, xvi (1814), 811 only
A. Bergt: Christus, durch Leiden verherrlicht, AMZ, xvi (1814), 5–17
A. Boieldieu: Der neue Gutsherr [Le nouveau seigneur de village], AMZ, xvi (1814), 669–73
‘Der Opern-Almanach des Hrn. A. v. Kotzebue’, AMZ, xvi (1814), 720–21, 736–41
J. Elsner: Overtures to Andromeda and Leszek bialy, AMZ, xvi (1814), 41–6
M.K. Ogiński: 12 polonaises for piano, AMZ, xvi (1814), 792–4
J.F. Reichardt: Piano Sonata in F minor, AMZ, xvi (1814), 344–50
W.F. Riem: 12 lieder op.27, AMZ, xvi (1814), 680–92
F. Schneider: Piano Sonata op.29 [4 hands], AMZ, xvi (1814), 221–7
B. Stiastny: Il maestro ed il scolare and J. Stiastny: 2 pièces faciles et progressives, AMZ, xvi (1814), 726–8
‘Über einen Ausspruch Sacchini’s und Über den sogenannten Effect in der Musik’, AMZ, xvi (1814), 477–85
A. André: Piano variations on Ah vous dirai-je, maman and O du lieber Augustin and P.J. Riotte: Piano variations on a theme from Weigl’s Schweizerfamilie, AMZ, xvii (1815), 138–40
J. Fröhlich: Piano Sonata [4 hands] and Piano Concerto [4 hands], AMZ, xvii (1815), 806–8
Aus Hoffmann’s Leben und Nachlass, ed. J.E. Hitzig (Berlin, 1823/R), 246 only [frag.; orig., 1808, lost]

Concert reviews:
‘Briefe über Tonkunst in Berlin: erster Brief’, AMZ, xvii (1815), 17–27 [incl. remarks on concert by B. Romberg and perfs. of Sacchini’s Oedipe à Colone and Spontini’s Fernand Cortez]
E. Méhul: Ariodant, Dramaturgisches Wochenblatt, i (1815–16), 195
W.A. Mozart: Don Giovanni, Dramaturgisches Wochenblatt, i (1815–16), 107
W.A. Mozart: Die Zauberflöte, Dramaturgisches Wochenblatt, i (1815–16), 158
F. Paer: Camilla, Dramaturgisches Wochenblatt, i (1815–16), 92
A. Sacchini: Oedipe à Colone, Dramaturgisches Wochenblatt, i (1815–16), 99
A. Sacchini: Oedipe à Colone and R. Kreutzer: Paul et Virginie, Dramaturgisches Wochenblatt, i (1815–16), 179
B.A. Weber: Sulmalle and Maler Tenier, Dramaturgisches Wochenblatt, i (1815–16), 114
P. Winter: Das unterbrochene Opferfest, Dramaturgisches Wochenblatt, i (1815–16), 91
J.P. Schmidt: Die Alpenhütte, Berlinische Nachrichten von Staats- und gelehrten Sachen (12 Sept 1816)
G. Spontini: La vestale, Dramaturgisches Wochenblatt, ii (1816–17), 18
‘Einige Bemerkungen zu den Worten, die der Königl. Kammersänger Hr. Fischer in Nr.32 des “Gesellschafters” über das Verhältnis des Künstlers zum Publikum ausgesprochen hat’, Der Freimüthige, xv (Leipzig, 1818), 175
J.P. Schmidt: Das Fischermädchen oder Hass und Liebe, KPBZ (Vossische Zeitung) (3 Dec 1818)
‘An den Herrn Konzertmeister Möser’, KPBZ (6 Nov 1819)
‘Ein Brief des Kapellmeisters Johannes Kreisler’, Der Freimüthige, xvi (1819), 337, 342
‘Noch einige Worte über das Konzert des Herrn Konzertmeister Möser, am 26sten März d.J.’, KPBZ (30 March 1820)
‘Rüge’, KPBZ (25 April 1820) [reproof of anti-Semitic sentiments in a review in Der Freimüthige of works by Méhul and Meyerbeer]
‘Gruss an Spontini’, KPBZ (6 June 1820)
‘Über ein Konzert unter Leitung Spontinis zum Geburtstag Friedrich Wilhelms III’, KPBZ (5 Aug 1820)
C.W. Gluck: Armide, KPBZ (16 Sept 1820)
‘Zufällige Gedanken bei dem Erscheinen dieser Blätter’, Allgemeine Zeitung für Musik und Musikliteratur (9 and 16 Oct 1820)
‘Bescheidene Bemerkung zu dem die letzte Aufführung der Oper Don Juan betreffenden in No.142 dieser Zeitung enthaltenen Aufsatze’, KPBZ (30 Nov 1820); correction (2 Dec 1820)
G. Spontini: Lalla Rükh, Zeitung für Theater und Musik (24 Feb 1821)
‘Nachträgliche Bemerkungen über Spontinis Oper Olympia’, Zeitung für Theater und Musik (9, 16, 23 and 30 June, 14, 21 and 28 July, 4, 18 and 25 Aug, 1, 8 and 22 Sept 1821) [inc.]



Informació addicional... 

INTERPRETS: Hoffmeister Quartet; Trio Margaux
RECICLASSICAT: HOFFMANN, Ernest Theodor Amadeus (1776-1822)
AMAZON: Hoffmann ETA - Chamber music
SPOTIFY: Hoffmann ETA - Chamber music



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari:

  1. Una gran joya musical!!! Hoffmann es uno de mis compositores personales. Gracias Pau por compartir. Observa tu correo.

    Abrazo fraterno,
    Yehu

    ResponElimina