Obra d'A. Marrani (19th Century), pintor italià (1)
Benedek Istvanffy (1733-1778) compositor i organista hongarès nascut a Pannonhalma. Viatgem al remot oest europeu, a una de les geografies que poques vegades tenim el gustós plaer de visitar i, encara menys, de conèixer en nom dels seus músics. Avui ho farem tot i no tenir, molt probablement, el nivell i el coneixement adequat per fer-ho. Conseqüentment, el nostre suport haurà de ser, obligadament, la monumental enciclopèdia wikipediana. Istvanffy, va néixer en una família de músics, d'àmbit més local que global, d'Hongria. En aquell ambient, en plena incursió musical clàssica i en un temps en què aquest país, tal com el coneixem ara, formava part de la monarquia dels Habsburg sota capitalitat compartida de Praga i Viena, va fer vida i obra. Doncs bé, és evident que la influència vienesa, en termes de metodologia musical, havia d'estar activament present en territori d'influència d'Istvanffy. I talment com podrem comprovar en la monumental i solemne partitura del dia d'avui, així serà. Fins i tot, pel que sembla, va ser un músic influent dins de la cort del Esterhazy, aquella on posteriorment Haydn i Beethoven farien carrera. Per tant, Istvanffy podria ser un dels antecessors d'aquests dos gegants de la música. Estilísticament, Istvanffy es mou perfectament per les formalitats clàssiques. Si bé, encara, no tenim moltes referències editades al seu nom, les dues existents, religioses en ambdós casos, ens descobreixen un autor molt proper als austríacs Haydn i Mozart, entre molts altres compositors il·lustrats del XVIII.
Pel que fa pròpiament als antecedents musicals del nostre protagonista del dia, inesperadament ens apareix un nom propi el qual, personalment, no coneixia ni de casualitat. Gregor Werner, autor austríac de qui tant aviat com pugui en parlaré, va ser el principal influent d'Istvanffy. Werner, mestre de capella dels Esterhazy durant tota la seva vida, va ser l'acadèmic que va determinar la música de l'hongarès. La importància de Werner és sorprenentment important per entendre no només la música del nostre autor d'avui sinó, fins i tot, per entendre la de Joseph Haydn la qual, aparentment, va tenir en Werner un dels marcs de referència més sòlids i consistents. Pel que fa a la partitura d'avui, la Missa Sancta Dorothea per a solistes, cor i orquestra, de data desconeguda, s'inscriu plenament en la metodologia clàssica. Equivalència absoluta amb les misses de Michael i Joseph Haydn, de Leopold i Wolfgang A. Mozart, Eberlin... Per tant, un regal imprescindible, amb una més que correcta interpretació, per tots els enamorats del classicisme religiós del XVIII. Istvanffy, com a bon autor d'aquell temps, va compondre una quantitat ingent de música la qual, malauradament, resta en bona part pendent d'editar. Que en tingui constància, només dues misses han estat convenientment enregistrades ambdues, òbviament, en primera gravació mundial. Seguirem resant, aprofitant que es diumenge, per tal que el seu nom, sense pressa però sense pausa, pugui viure un nou apogeu en el seu any de celebració del seu 280è aniversari de naixement. Haurem d'esperar al 2033 per què el seu nom pugui ser el protagonista novament... tant de bo sigui abans ja que si és en nom d'una missa com la d'avui no dubto que ho agrairem!
Pel que fa pròpiament als antecedents musicals del nostre protagonista del dia, inesperadament ens apareix un nom propi el qual, personalment, no coneixia ni de casualitat. Gregor Werner, autor austríac de qui tant aviat com pugui en parlaré, va ser el principal influent d'Istvanffy. Werner, mestre de capella dels Esterhazy durant tota la seva vida, va ser l'acadèmic que va determinar la música de l'hongarès. La importància de Werner és sorprenentment important per entendre no només la música del nostre autor d'avui sinó, fins i tot, per entendre la de Joseph Haydn la qual, aparentment, va tenir en Werner un dels marcs de referència més sòlids i consistents. Pel que fa a la partitura d'avui, la Missa Sancta Dorothea per a solistes, cor i orquestra, de data desconeguda, s'inscriu plenament en la metodologia clàssica. Equivalència absoluta amb les misses de Michael i Joseph Haydn, de Leopold i Wolfgang A. Mozart, Eberlin... Per tant, un regal imprescindible, amb una més que correcta interpretació, per tots els enamorats del classicisme religiós del XVIII. Istvanffy, com a bon autor d'aquell temps, va compondre una quantitat ingent de música la qual, malauradament, resta en bona part pendent d'editar. Que en tingui constància, només dues misses han estat convenientment enregistrades ambdues, òbviament, en primera gravació mundial. Seguirem resant, aprofitant que es diumenge, per tal que el seu nom, sense pressa però sense pausa, pugui viure un nou apogeu en el seu any de celebració del seu 280è aniversari de naixement. Haurem d'esperar al 2033 per què el seu nom pugui ser el protagonista novament... tant de bo sigui abans ja que si és en nom d'una missa com la d'avui no dubto que ho agrairem!
A la interpretació, la Budapest Franz Liszt Chamber Orchestra, amb les veus del Schola Hungarica i la direcció de Laszlo Dobszay (1935-2011).
Gaudiu i compartiu!
Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):
IMSLP: No disponible.
CPDL: No disponible.
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaDear Pau,
ResponEliminayou have given us last week plenty to be thankful for. As i write this i'm listening to the Istvanffy mass, and i agree with you, a work deserving more performances.
The other week we were talking about Koos Verheul, the flutist. His wife is still alive and when she heard that you will post something of him in the future she was enthousiast.
I liked the Pepusch and Rovetta works, but in fact i like most music you share with us.
Greetings,
Peter
Dear Peter,
EliminaI'm trying to find any music by Koos Verheul. It's really complicated to find. The only musica I've found is this reference "20th Century European Flute Music".
Have you any music refered to 16th, 17th, 18th or 19th Centuries?
Thanks!!
Pau
PD: In a few days I have holiday! In fact, my virtual activity has decreased this days.
Dear Pau,
ResponEliminai appreciate your efforts concerning Koos Verheul. As response to your question, yes I do have a lot of music from these era's. But first enjoy your holidays, where to ?
I'm going to do a week singing in France (Rutter's Requiem) and am studying the Cantate "Ich habe genug" by Bach, for a performance in September.
We will keep in touch.
Greetings, peace and have a great vacation.
Peter
Dear Peter,
EliminaYou're right... At this moment I'm planning my holiday. Probably, I'm going to Amsterdam... near and cheap for me jeje! Anyway, when I come back on september I will post an entry about Koos Verheul.
I wish a good vacation for you!! Enjoy your corals and performance about Rutter and Bach!
Thanks for all!
Greetings with music and smiles!
Pau