dimecres, 9 de setembre del 2015

MASSANA, Antoni (1890-1966) - Cançons

Léon De Smet - Portrait de la chanteuse Evelyne Brelia (1928)
Obra de Léon De Smet (1881-1966), pintor belga (1)



- Recordatori d'Antoni Massana -
En el dia de la commemoració del seu 49è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Léon De Smet (Gent, 20 de juliol de 1881 - Deurle, 9 de setembre de 1966) va ser un pintor belga. Va estudiar a l'Acadèmia de Belles Arts de Gent. Va formar part del grup d'expressionistes de Latem i va ser membre del cercle de Vie et Lumière amb Theo Van Rysselberghe. Els seus inicis van ser en base a l'impressionisme d'Emile Claus, principalment en paisatgisme i natures mortes. El 1914 va emigrar a Londres on va iniciar una reeixida carrera com a pintor. A partir del 1920 va derivar cap a una barreja de traçades suaus amb una paleta pastel. Més endavant, i rebent la influència del seu germà Gustave De Smet, es va orientar vers l'expressionisme tot i que mai va abandonar l'impressionisme de la seva joventut. Va morir a Deurle el setembre de 1966.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Léon De Smet (1881-1966) - Altres: Léon De Smet (1881-1966)



Parlem de Música...

Antoni Massana (Barcelona, 24 de febrer de 1890 - Raïmat, 9 de setembre de 1966) va ser un organista i compositor català. Es va formar a Barcelona amb Domènec Mas i Serracant, piano amb Frank Marshall i Enrique Granados, orgue amb Vicenç Maria de Gibert i harmonia i composició amb Enric Morera i Cristòfor Taltabull. El 1911 es va unir al Jesuïtes convertint-se en sacerdot el 1922. El 1923 va viatjar a Roma on va estudiar a la Scuola Superiore di Musica Sacra amb Raffaele Casimiri i Eduardo Danigno, tot graduant-se en cant gregorià i obtenint un doctorat en composició. Va completar la seva formació a Munich i Solesmes i a partir del 1925, i fins el 1936, va viure a Espanya treballant com a professor, organista i compositor. Durant la Guerra Civil Espanyola va viure a Itàlia i després a la Argentina, Uruguai i Brasil on va tenir molt èxit com a compositor. El 1953 va tornar a Espanya, instal·lant-se a Raïmat fins el setembre de 1966, l'any de la seva mort.

OBRA:

Principal music publishers: Balmes, Union Musical, Ibérica, Biblioteca de Catalunya
(selective list)

Vocal secular:

Opera:
Canigó (J. Carner, after J. Verdaguer), concert version, 1936, stage version, 1953, op version perf. Barcelona, Liceo, 1953;
Nuredduna (M. Forteza, after M. Costa i Llobera), 1947, unperf.;
El paradís perdut (after Milton: Paradise Lost), 1953, unperf.

Other:
Songs, v, pf

Vocal religiosa:

Orat:
Montserrat, 1925;
Xavier, 1932;
La Creació;
Miles Christi, 1949;
Ignis flagrans charitatis

Other:
Cantos de pietad;
7 palabras;
TeD, 4 mixed vv, org;
TeD, 4vv;
masses;
motets;
org works;
8 children's plays

Instrumental:

Orch:
Suite, hpd, str/small orch;
Fantasia simfònica, 1929;
Elegia a Debussy, pf. orch, 1930;
Vc Conc., 1945;
Sym., C, 1952;
Pf Conc., 1953

Chbr:
Suite, chbr orch;
Berceuse, vn, pf;
Melodía, vc, pf;
Sonata, vn, pf

Pf:
Danza selvática;
Suite no.1

Font: En català: Antoni Massana (1890-1966) En castellano: Antoni Massana (1890-1966) In english: Antoni Massana (1890-1966) - Altres: Antoni Massana (1890-1966)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Antoni Massana va ser un compositor i organista que va viure a Barcelona però també a Roma, potser condicionat per la seva vocació religiosa i a l'Amèrica del Sud on la comunitat jesuïta hi tenia una presència molt important. El seu estil, en general conservador i proper a la tradició romàntica alemanya, no va evitar una constant exploració d'estils i gèneres observant-se, en la seva enorme producció, el ressò d'autors com Wagner, Strauss, Debussy o Scriabin. I com dèiem, el llegat de Massana és tant ingent com malauradament desconegut per la qual cosa la feina, si algun dia es decideix a abordar-lo com cal, és i serà descomunal. Un dels primers, i per ara quasi únics repertoris editats amb dignitat és precisament aquesta edició on es recupera la totalitat de les seves cançons en català. Cançons emmarcades clarament dins de la simbologia tant característicament catalana de l'època, el noucentisme, un moviment que no s'ha de confondre, per antagonista, al modernisme. I si bé un dels principis era el del retorn a l'art clàssic, el cert és que musicalment Massana s'endinsa en el romanticisme més pur si bé ell mateix es referia a sí mateix com a compositor 'moderadament modern' per la seva subtilesa melòdica i el seu mirall en autors post-romàntics. La col·lecció de cançons a dues veus, soprano i tenor en solitari o en duet i sempre acompanyades del piano, representen el testimoni d'una banda de la poètica catalana de l'època ja que majoritàriament, tot i algunes cançons en castellà i francès, la lletra és obra d'autors com Jacint Verdaguer o Apel·les Mestres, i de l'altra de la brillant acadèmia musical de Massana, hereva de l'incommensurable Felip Pedrell!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTÈRPRETS: Maria Teresa Garrigosa i Massana (soprano); Francesc Garrigosa i Massana (tenor); Alan Branch (piano)
LAQUINTADEMAHLER: MASSANA, A. - Cançons
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible


















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Es podria actualitzar l'enllaç?
    Moltes gràcies

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina