Obra d'Antoni Brodowski (1784-1832), pintor polonès (1)
- Recordatori de Giovanni Punto -
En el dia de la celebració del seu 269è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Antoni Stanisław Brodowski (Varsòvia, 26 de desembre de 1784 - Varsòvia, 31 de març de 1832) va ser un professor i pintor neoclàssic polonès. Si bé va néixer a Polònia ràpidament es va traslladar a París on va estudiar amb els mestres François Gerard i Jacques-Louis David, el més gran pintor neoclàssic francès. També va ser alumne, més endavant, d'Anne-Louis Girodet. Les seves pintures es van caracteritzar per ser de gran format i amb temes de l'antiguitat clàssica. Va ser conegut al seu país per ser l'autor de pintures decoratives en palaus i teatres de Varsòvia, ciutat on va morir el març de 1832.
Font: En català: No disponible - En castellano: No disponible - In english: Antoni Brodowski (1784-1832) - Altres: Antoni Brodowski (1784-1832)
Parlem de Música...
Giovanni Punto [Jan Václav Stic] (Zehušice, 28 de setembre de 1746 - Praha, 16 de febrer de 1803) va ser un intèrpret de trompa i un compositor txec. Gràcies al seu talent el Comte Thun el va enviar a estudiar trompa amb Josef Matiegka a Praga, amb Jan Schindelarž a Dobříš i amb A.J. Hampel a Dresden. El 1764 va tornar a Bohèmia on va servir al seu mecenes durant 4 anys, abans de fer les maletes, canviar de nom i fugir a Itàlia. El 1768 va iniciar una gira per Europa convertint-se ràpidament en un virtuós amb el seu instrument. El 1772 va viatjar a Anglaterra on va rebre molts encàrrecs. Un càrrec que va compaginar amb les seves funcions a la cort del príncep d'Hechingen. Entre el 1776 i el 1788 va ser una cinquantena de vegades intèrpret al Concert Spirituel de Paris. Precisament va ser allà on el 1778 va conèixer a Mozart qui va quedar impressionat per la interpretació que va fer, juntament amb J.B. Wendling (flauta), Friedrich Ramm (oboè) i G.W. Ritter (fagot) de la Sinfonia concertante kAnh.9/297B (avui perduda). El 1781 es va convertir en membre de la banda del príncep arquebisbe de Würzburg abans de tornar un any més tard a París. Va seguir a la capital francesa fins el 1799 on va treballar al Théâtre des Variétés Amusantes. El 1799 va viatjar a Munich i el 1800 a Viena on va conèixer a Beethoven qui al seu torn li va dedicar la Sonata op.17. Van interpretar plegats en una trobada memorable segons les cròniques de l'època. El 1802 es va unir a un tour amb J.L. Dussek passant per París abans de tornar a Praga, on va morir el febrer de 1803. El funeral, massiu, fou acompanyat pel Rèquiem de Mozart.
OBRA:
(selective list)
published in Paris unless otherwise stated
Instrumental:
Hn, insts:
16 concs., 1 hn, orch (?1780–1806), nos.9, 12, 13, ?15, 16 lost;
conc., 2 hn, orch (A-SEI);
sextet, hn, cl, bn, vn, va, b, op.34 (1802);
3 qnts (written in part by A. Rosetti and F. Fiorillo), hn, fl/ob, vn, va, b (by ?1799);
21 qts, hn, vn, va, b, and hn, vn, bn, vc, opp.1–3, 18 (c1785–96);
12 Petits trios, 3 hn (1793);
20 trios, 3 hn (1800);
15 trios, 3 hn (F-Pn);
20 Duos concertans, 2 hn (1793);
24 Petit duos, 2 hn (1793);
8 duos, 2 hn (1800);
3 duos, hn, bn (1802);
24 Nouveaux duos, 2 hn (after 1802);
24 duos (written in part by J.S. Demar),
2 hn;
3 duos, hn, cl
Other:
conc., cl, orch;
3 Quatuors favoris, fl, vn, va, b (1796) (arr. of op.18);
6 trios, fl/vn, vn, b (London, ?178–);
6 [3] duos, 2 vn, op.5 (c1782) (nos.4–6 by J.A. Fodor);
Hymne à la liberté (L'Aîné) (1794);
Descends du haux des cieux:
hymne à la liberté (Judlin)
Literatura:
Seule et vraie méthode pour apprendre facilement les élémens des premier et second cors … composée par Hampl et perfectionnée par Punto son élève (c1794, 3/1798);
Étude ou exercice journaliere, ouvrage périodique pour le cor (1795, 2/1800)
OBRA:
(selective list)
published in Paris unless otherwise stated
Instrumental:
Hn, insts:
16 concs., 1 hn, orch (?1780–1806), nos.9, 12, 13, ?15, 16 lost;
conc., 2 hn, orch (A-SEI);
sextet, hn, cl, bn, vn, va, b, op.34 (1802);
3 qnts (written in part by A. Rosetti and F. Fiorillo), hn, fl/ob, vn, va, b (by ?1799);
21 qts, hn, vn, va, b, and hn, vn, bn, vc, opp.1–3, 18 (c1785–96);
12 Petits trios, 3 hn (1793);
20 trios, 3 hn (1800);
15 trios, 3 hn (F-Pn);
20 Duos concertans, 2 hn (1793);
24 Petit duos, 2 hn (1793);
8 duos, 2 hn (1800);
3 duos, hn, bn (1802);
24 Nouveaux duos, 2 hn (after 1802);
24 duos (written in part by J.S. Demar),
2 hn;
3 duos, hn, cl
Other:
conc., cl, orch;
3 Quatuors favoris, fl, vn, va, b (1796) (arr. of op.18);
6 trios, fl/vn, vn, b (London, ?178–);
6 [3] duos, 2 vn, op.5 (c1782) (nos.4–6 by J.A. Fodor);
Hymne à la liberté (L'Aîné) (1794);
Descends du haux des cieux:
hymne à la liberté (Judlin)
Literatura:
Seule et vraie méthode pour apprendre facilement les élémens des premier et second cors … composée par Hampl et perfectionnée par Punto son élève (c1794, 3/1798);
Étude ou exercice journaliere, ouvrage périodique pour le cor (1795, 2/1800)
Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
RECICLASSICAT: PUNTO, Giovanni (1746-1803)
AMAZON: Punto - Concerts for French Horn
IMSLP: Giovanni Punto (1746-1803)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Punto - Concerts for French Horn
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaThanks a lot !!!
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina