Obra de Valentín Aleksándrovich Serov (1865-1911), pintor rus (1)
Parlem de Pintura...
Valentin Aleksandrovic Serov [Валенти́н Алекса́ндрович Серо́в] (Sant Petersburg, 19 de gener de 1865 - Moscou, 5 de desembre de 1911) va ser un pintor rus. Fill del compositor rus Alexander Serov i de la compositora Valentina Bergman, es va formar a París i Moscou amb Ilià Repin i a l'Acadèmia Imperial de les Arts de Sant Petersburg amb Pável Chistiakov. I si bé la influència del realisme extrem dels seus mestres es va poder observar en les seves primeres obres, ràpidament va enfocar el seu estil vers els nous moviments emergents del seu temps. El seu ràpid progrés artístic el va situar com un dels millors pintors de retrats russos de la dècada de 1890 i de principis del 1900. Obres com "Nena amb Préssecs" (1887) o "La Noia Il·luminada pel Sol" (1888) el van consagrar definitivament. En aquestes obres es va concentrar en l'espontània percepció de les models i la natura, en el desenvolupament de la llum i el color, la complexa harmonia dels reflexos, el sentit de la saturació de l'atmosfera i la fresca percepció del món característiques, totes elles, pròpies i singulars de l'impressionisme rus. Al llarg de la seva carrera la seva temàtica va ser diversa però es va especialitzar en el retrat assolint un geni poc comparable. El 1903 va ser nomenat acadèmic de l'Acadèmia d'Arts de Sant Petersburg i com a professor va tenir, entre altres, alumnes com N.N. Sapunov, M.I. Mashkov i P.V. Kuznetsov. Serov va morir a Moscou el desembre de 1911.
Parlem de Música...
Josef Gabriel Rheinberger (Vaduz, 17 de març de 1839 - München, 25 de desembre de 1901) va ser un compositor i organista. Amb només 7 anys, ja tocava l'orgue a l'església de la Parròquia de Vaduz i amb 8 ja va compondre la seva primera obra. Va estudiar al Conservatori de Munich, on més tard en va ser professor de piano i composició. En dissoldre's aquest conservatori, va ser designat pel mateix lloc al Teatre de la Cort. Va formar part dels compositors cèlebres del seu temps. El 1877 va assolir el càrrec de mestre de capella de la cort del rei Lluís II de Baviera on va tenir un paper principal pel que fa a la música de l'església catòlica alemanya. Va compondre misses i motets en llatí, seguint els preceptes dels reformadors sicilians. Com a professor de composició, va ser mundialment admirat i va tenir molts alumnes, alguns d'ells, internacionalment coneguts. Va ser un compositor prolífic, les seves 20 sonates per a orgue van ser l'aportació més valuosa a la música d'aquest instrument des de l'època de Felix Mendelssohn. Els seus treballs religiosos van incloure 12 misses, 1 Rèquiem, 1 Stabat Mater i nombroses obres menors. Va ser un autor conservador en el tractament de la composició, i el seu trio per a piano va ser un reflex de l'estètica i les pràctiques musicals del període romàntic del segle XIX en l'art musical europeu. També va escriure obres orquestrals, simfonies i abundant música de cambra de tot tipus. Els seus referents van ser, en paraules del mateix Rheinberger, Mozart i Bach tot i que la seva música va ser romàntica i en certa forma propera a la filosofia de Brahms. Va morir a Munich el desembre de 1901.
OBRA:
Vocal secular:
Stage:
Scherz, Liszt und Rache (komische Oper, 4, J.W. von Goethe), 1854, ?unperf.;
Die Wette (ob, 1), 1856, ?unperf.;
Die sieben Raben (dramatisiertes Märchen, 3, F. Bonn), op.20, 1860–63, rev. 1868, Munich, Hof, 23 May 1869, vs (Leipzig, 1869);
Der arme Heinrich (komisches Spl for children, Bonn), op.37, 1863, unperf., vs (Nuremberg and Munich, 1870);
Türmers Töchterlein (komische Oper, 4, M. Stahl), op.70, Munich, Hof, 23 April 1873, vs (Bremen, 1874);
Das Zauberwort (Spl for children, 2, F. von Hoffnaass), op.153, 1889, vs (Leipzig, 1888);
Lucius Aula (grosse Oper, G.A. Hemmerich), inc., autograph lost, lib of Act 1 in D-Mbs
Secular:
Das Tal des Espingo (P. Heyse), ballad, 4 solo vv, male chorus, orch, op.50;
Toggenburg (cycle of romances, Hoffnaass), solo vv, chorus, orch, op.76;
Klärchen auf Eberstein (Hoffnaass), ballad, solo vv, chorus, pf, op.97;
Wittekind (F. Halm), ballad, male vv, orch, op.102;
Die Rosen von Hildesheim (Hoffnaass), ballad, male vv, brass insts, op.143;
Montfort, eine Rheinsaga (Hoffnaass), solo vv, chorus, orch, op.145;
Vom goldenen Horn, Turkish Liederspiel, solo vv, chorus, pf, op.182;
other choral songs, ballads;
c70 songs, 1v, pf, various op. nos.;
30 Children's Songs, op.152
Vocal religiosa:
Masses:
1v, org, op.62;
d, 4vv, op.83;
E , 8vv, op.109;
SS Trinitatis, F, 4vv, op.117;
In nativitate Domini, A, 3 female vv, org, op.126;
SS Crucis, G, 4vv, op.151;
SS Reginae Rosarii, E , 3 female vv, org, op.155;
f, 4vv, org, op.159;
C, solo vv, chorus, orch, op.169;
B , male vv, org/wind insts, op.172;
Sincere in memoriam, g, 3 female vv, org, op.187;
F, 4 male vv, org, op.190;
Misericordias Domini, E, chorus, orch, op.192;
a, chorus, orch, frag., completed by L.A. Coerne as op.197
Other sacred:
3 Requiem, b , op.60, E , op.84, d, op.194;
2 Stabat mater, solo vv, chorus, orch, op.16, chorus, str orch, org, op.138;
Das Töchterlein das Jairus, (children's cant.), op.32;
Christophorus (legend, F. von Hoffnaass) solo vv, chorus, orch, op.120;
Der Stern von Bethlehem (Christmas cant., Hoffnaass) solo vv, chorus, orch, org, op.164;
hymns, motets, sacred songs
Instrumental:
Orch:
Wallenstein, sym. poem, op.10;
Der Widerspenstigen Zähmung, ov., after W. Shakespeare, op.18;
Sym. no.2, F, op.87;
Pf Conc., A , op.94;
Demetrius, ov., after F. von Schiller, op.110;
2 org concs., F, op.137, g, op.177;
Akademische Festouvertüre in Form einer Fuge mit sechs Themen, op.195
Chbr without pf:
Nonet, fl, ob, cl, bn, hn, vn, va, vc, db, op.139;
Str Qnt, a, op.82; 3 str qts, c, op.89, g, op.93, F, op.147
Chbr with pf:
Qnt, C, op.114;
Qt, E , op.38;
4 trios, d, op.34, A, op.112, B , op.121, F, op.191a;
2 vn sonatas, E , op.77, e, op.105;
Cello Sonata, C, op.92
Pf:
4 sonatas, ‘Symphonic’, C, op.47, D , op.99, E , op.135, ‘Romantic’, f , op.184;
numerous other pf pieces, incl. Studien über ein Thema von Händel, op.45
Pf 4 hands:
Tarantella, op.13;
Aus den Ferientagen, op.72;
Fantasia, op.79;
Sonata, c, op.122
2 pf:
Duo, op.15; arr., Bach: Goldberg Variations, ed. M. Reger (1915)
Org:
20 sonatas, c, op.27, ‘Fantasie-Sonate’, A , op.65, ‘Pastoral-Sonate’, G, op.88, a, op.98, f , op.111, e , op.119, f, op.127, e, op.132, b , op.142, b, op.146, d, op.148, D , op.154, E , op.161, C, op.165, D, op.168, g , op.175, ‘Fantasie-Sonate’, B, op.181, A, op.188, g, op.193, ‘Zur Friedensfeier’, F, op.196;
other works, org solo;
Suite, org, vn, vc, op.149;
2 suites, vn, org, opp.150 and 166
OBRA:
Vocal secular:
Stage:
Scherz, Liszt und Rache (komische Oper, 4, J.W. von Goethe), 1854, ?unperf.;
Die Wette (ob, 1), 1856, ?unperf.;
Die sieben Raben (dramatisiertes Märchen, 3, F. Bonn), op.20, 1860–63, rev. 1868, Munich, Hof, 23 May 1869, vs (Leipzig, 1869);
Der arme Heinrich (komisches Spl for children, Bonn), op.37, 1863, unperf., vs (Nuremberg and Munich, 1870);
Türmers Töchterlein (komische Oper, 4, M. Stahl), op.70, Munich, Hof, 23 April 1873, vs (Bremen, 1874);
Das Zauberwort (Spl for children, 2, F. von Hoffnaass), op.153, 1889, vs (Leipzig, 1888);
Lucius Aula (grosse Oper, G.A. Hemmerich), inc., autograph lost, lib of Act 1 in D-Mbs
Secular:
Das Tal des Espingo (P. Heyse), ballad, 4 solo vv, male chorus, orch, op.50;
Toggenburg (cycle of romances, Hoffnaass), solo vv, chorus, orch, op.76;
Klärchen auf Eberstein (Hoffnaass), ballad, solo vv, chorus, pf, op.97;
Wittekind (F. Halm), ballad, male vv, orch, op.102;
Die Rosen von Hildesheim (Hoffnaass), ballad, male vv, brass insts, op.143;
Montfort, eine Rheinsaga (Hoffnaass), solo vv, chorus, orch, op.145;
Vom goldenen Horn, Turkish Liederspiel, solo vv, chorus, pf, op.182;
other choral songs, ballads;
c70 songs, 1v, pf, various op. nos.;
30 Children's Songs, op.152
Vocal religiosa:
Masses:
1v, org, op.62;
d, 4vv, op.83;
E , 8vv, op.109;
SS Trinitatis, F, 4vv, op.117;
In nativitate Domini, A, 3 female vv, org, op.126;
SS Crucis, G, 4vv, op.151;
SS Reginae Rosarii, E , 3 female vv, org, op.155;
f, 4vv, org, op.159;
C, solo vv, chorus, orch, op.169;
B , male vv, org/wind insts, op.172;
Sincere in memoriam, g, 3 female vv, org, op.187;
F, 4 male vv, org, op.190;
Misericordias Domini, E, chorus, orch, op.192;
a, chorus, orch, frag., completed by L.A. Coerne as op.197
Other sacred:
3 Requiem, b , op.60, E , op.84, d, op.194;
2 Stabat mater, solo vv, chorus, orch, op.16, chorus, str orch, org, op.138;
Das Töchterlein das Jairus, (children's cant.), op.32;
Christophorus (legend, F. von Hoffnaass) solo vv, chorus, orch, op.120;
Der Stern von Bethlehem (Christmas cant., Hoffnaass) solo vv, chorus, orch, org, op.164;
hymns, motets, sacred songs
Instrumental:
Orch:
Wallenstein, sym. poem, op.10;
Der Widerspenstigen Zähmung, ov., after W. Shakespeare, op.18;
Sym. no.2, F, op.87;
Pf Conc., A , op.94;
Demetrius, ov., after F. von Schiller, op.110;
2 org concs., F, op.137, g, op.177;
Akademische Festouvertüre in Form einer Fuge mit sechs Themen, op.195
Chbr without pf:
Nonet, fl, ob, cl, bn, hn, vn, va, vc, db, op.139;
Str Qnt, a, op.82; 3 str qts, c, op.89, g, op.93, F, op.147
Chbr with pf:
Qnt, C, op.114;
Qt, E , op.38;
4 trios, d, op.34, A, op.112, B , op.121, F, op.191a;
2 vn sonatas, E , op.77, e, op.105;
Cello Sonata, C, op.92
Pf:
4 sonatas, ‘Symphonic’, C, op.47, D , op.99, E , op.135, ‘Romantic’, f , op.184;
numerous other pf pieces, incl. Studien über ein Thema von Händel, op.45
Pf 4 hands:
Tarantella, op.13;
Aus den Ferientagen, op.72;
Fantasia, op.79;
Sonata, c, op.122
2 pf:
Duo, op.15; arr., Bach: Goldberg Variations, ed. M. Reger (1915)
Org:
20 sonatas, c, op.27, ‘Fantasie-Sonate’, A , op.65, ‘Pastoral-Sonate’, G, op.88, a, op.98, f , op.111, e , op.119, f, op.127, e, op.132, b , op.142, b, op.146, d, op.148, D , op.154, E , op.161, C, op.165, D, op.168, g , op.175, ‘Fantasie-Sonate’, B, op.181, A, op.188, g, op.193, ‘Zur Friedensfeier’, F, op.196;
other works, org solo;
Suite, org, vn, vc, op.149;
2 suites, vn, org, opp.150 and 166
Informació addicional...
RECICLASSICAT: RHEINBERGER, Josef Gabriel (1839-1901)
AMAZON: Rheinberger - Der Arme Heinrich
SPOTIFY: Rheinberger - Der Arme Heinrich
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada