dissabte, 7 de novembre del 2015

BRULL, Ignaz (1846-1907) - Violin Concerto, Op. 41

Lesser Ury - Parisian Boulevard at Night (c.1880)
Obra de Lesser Ury (1861-1931), pintor alemany (1)



- Recordatori d'Ignaz Brüll -
En el dia de la celebració del seu 169è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Lesser Ury (Międzychód, 7 de novembre de 1861 - Berlín, 18 d'octubre de 1931) va ser un pintor alemany. El 1879, amb l'objectiu d'estudiar pintura, va marxar a Dusseldorf on va entrar a l'Acadèmia d'Art de la ciutat. Més tard va passar un temps viatjant per Europa, visitant Brussel·les, París, Stuttgart i altres llocs, abans de tornar a Berlín el 1887. Va exposar per primera vegada el 1889, exposició en la qual no va rebre bones crítiques, malgrat el suport d'Adolph von Menzel, que va induir al jurat de l'Acadèmia a atorgar-li un premi. El 1893 es va unir a la Secessió de Munich, grup format pels artistes progressistes alemanys i austríacs que es van oposar a l'academicisme oficial de finals del segle XIX. Va tornar a Berlín el 1901, on va exposar el 1915 i 1922, sent aquesta última una exposició important en què va assolir un gran èxit de crítica i públic. Va pintar sobretot paisatges tant rurals com urbans, i composicions en interiors amb tècnica impressionista. En la seva paleta de colors van predominar els tons foscs i en les seves escenes urbanes nocturnes, la llum era la que provenia del mateix enllumenat públic. Aquesta última va ser la seva temàtica més freqüent, amb ambients usualment plujosos i interiors en cafès, tant alemanys com parisencs. Donada la gran demanda dels seus quadres, va fer-ne còpies, conservant ell els originals, tot i que el fet que moltes de les còpies eren de menor qualitat va fer decaure la seva reputació. Va morir a Berlín l'octubre de 1931.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Lesser Ury (1861-1931) - Altres: Lesser Ury (1861-1931)



Parlem de Música...

Ignaz Brüll (Prostějov, 7 de novembre de 1846 - Wien, 17 de setembre de 1907) va ser un compositor i pianista txec nascut a la ciutat de Prossnitz. Pocs anys més tard es va traslladar amb la família a Viena fet que marcaria un abans i un després en la seva vida musical. Els seus pares tenien bones habilitats per la música fet que determinaria, en certa forma, el talent d'un jove Ignaz. De fet, fou la seva mare la primera en introduir-lo en aquest ambient amb el seu piano. Ara bé, la formació requeria acadèmia i es va convertir en alumne del professor Julius Epstein. Més tard estudiaria composició amb Anton Rufinatscha i Otto Dessoff. Amb només catorze anys ja havia compost el seu primer concert per a piano (recuperat, juntament amb altres obres de Brull, pel segell Hyperion en la seva sèrie esplèndida de concerts de piano romàntics). Així mateix, es va embarcar en una carrera concertista de piano, que el va posar en contacte amb alguns dels millors artistes de l'època. Ara bé, també va provar fortuna amb el teatre i en aquest sentit la seva òpera més famosa i coneguda va ser "Das Goldene Kreuz" que va reportar-li fama i també una considerable suma econòmica. La seva estada a Viena va tenir molts avantatges. La més evident va ser el contacte amb molts compositors, intèrprets i directors prominents i influents. Un d'ells, amb qui conrearia amistat, va ser Johannes Brahms, amb qui va compartir gran part del seu temps fins a la mort d'aquest últim. Pel que sembla, Brüll va ser un personatge amable, generós i solidari. Els últims anys de vida els va passar a Viena i a principis de 1907, amb 60 anys, cada dia que passava el seu malestar creixia i, sota les ordres del seu metge, va visitar Karlsbad per tal de curar-se amb el canvi d'aires. Lamentablement, el remei i la proposta del seu metge no van funcionar i Brüll va morir sobtadament a Viena, en plena visita a la casa del seu germà Eugen el setembre de 1907.

OBRA:

Vocal secular:

10 ops, incl. Die Bettler von Samarkand (op, O. Prechtler), Vienna, 1874;
Das goldene Kreuz (romantische Oper, 2, S.H. Mosenthal, after A.H.J. Mélesville and N. Brazier: Catherine), Berlin, Kgl, 22 Dec 1875 (Berlin, 1876);
Ein Märchen aus der Champagne (ballet), Vienna, 1896
Partsongs, a cappella and with pf acc.;
Vocal duets;
Numerous solo songs

Instrumental:

Sym., e;
3 serenades;
4 ovs.;
3 ints;
2 pf concs.;
Rhapsody, pf, orch;
Andante and Allegro, pf, orch;
Vn Conc.
Pf Trio;
Sonata, vc, pf;
4 sonatas, other works, vn, pf;
Sonata, other works, 2 pf;
Sonata, 4 suites, many other works, pf solo

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Ignaz Brull (1846-1907) Altres: Ignaz Brull (1846-1907) 



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

The Macbeth overture owes its general style to Mendelssohn with the occasional burst of Les Preludes thrown in for good measure. The opening rising theme is virtually identical to Over the Hills and Far Away by Delius. It’s a thoroughly professional piece of work and gets a decent outing here once the orchestra settles down from a somewhat untidy start, especially from the strings. There is also an unfortunate edit at around the one minute mark but the general recording quality is pleasantly reverberant with good detail. The orchestra is obviously a small group but the acoustic adds some bloom and body to what otherwise would have been a thin string sound. It is claimed that Brahms envied Brüll’s abundance of melodic ideas. The Violin Concerto is certainly full of melody and expertly scored but to be honest it doesn’t reach anywhere near the heights of the Brahms concerto. It is, however, a very good work and sits comfortably with other concertos ranked outside the greats of the violin repertoire:Brahms, Beethoven and Mendelssohn,for example. The first movement is well structured and rather impressive but the following Molto moderato quasi andante is a thing of real beauty and steals the show. The finale takes us closer to the world of Dvořák ith hints of Saint-Saëns along the way and that’s really where the problem lies. This is good music that is well worth hearing but Brüll doesn’t have a unique voice. There are no obvious fingerprints that stamp him as a special composer. Ilya Hoffman makes a good case for the concerto but there are some patches of less than perfect intonation and a few scrappy moments from the orchestra. I won’t hold my breath for a major orchestra and stellar soloist to record this concerto. What we have here is a most worthy effort.

MUSIC-WEB (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTÈRPRETS: Ilya Hoffman (violin); Malta Philharmonic; Michael Laus
RECICLASSICAT: BRULL, Ignaz (1846-1907)
AMAZON: BRÜLL, I. - Violin Concerto, Op. 41 & JADASSOHN, S. Serenade, Op. 80
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

12 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Amigo Pau, muchas gracias por las joyas musicales. Os envié un nuevo correo.
      Saludos

      MIlton

      Elimina
  2. Gràcies Pau, difícil de trobar aquest concert per a violí. Coneixia els concerts per a piano que estan molt bé. Merci!!! :)

    ResponElimina
  3. Las obras de Brull nunca me defraudan, ni tampoco este blog. Un excelente concierto de este gran compositor que se está convirtiendo en un "habitual" de este espacio. Muchísimas gracias Pau por esta maravillosa obra y por las de cada día.
    Salut!
    Frantisek

    ResponElimina
    Respostes
    1. Se le saluda Sr. Frantisek!

      Sin duda! Aún tengo alguna cosilla más de Brüll! Tesoros y más tesoros... queda cuerda para rato!
      Espero que estés bien!

      Abrazo!
      Pau

      Elimina
  4. Have known and liked Brüll for many years. First discovery was an Overture Das Goldene Kreuz, then his uplifting piano concerto with its buoyant themes. Just the thing to cheer you up!
    It's great to extend this with these two works. And Jadassohn - who seems to have taught everybody in Germany in the 19th Century.

    ResponElimina
  5. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina