- Recordatori de Pietro Antonio Fiocco -
En el dia de la commemoració del seu 304è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Jan van der Heyden (Gorinchem, 5 de març de 1637 - Amsterdam, 28 de març de 1712) va ser un pintor holandès. La seva primera formació la va rebre a la seva ciutat natal d'un pintor local que treballava amb vidre. El 1650 es va traslladar, juntament amb tota la seva família, a Àmsterdam, on el seu pare va morir aquell mateix any. Va ser allà on va començar a pintar a partir del 1660 ja que no es coneixen obres datades abans del 1664. El 1661 es va casar amb Sara ter Fel d'Utrecht i va ser més conegut en el seu temps pels seus treballs com a inventor i enginyer. En aquest sentit, va desenvolupar i implementar tot un complex sistema d'il·luminació general pels carrers d'Àmsterdam que es va mantenir des del 1669 fins el 1840 i que va ser adoptat com a model per altres ciutats d'Holanda i, fins i tot, exportat a altres països. Juntament amb el seu germà Nicolaes van der Heyden, va idear un mecanisme de bombeig per a l'extinció d'incendis, que va millorar considerablement les tècniques existents. Anys més tard, el 1690, va publicar juntament amb el seu fill primogènit, un gran manual sobre els diferents procediments per lluitar contra el foc. Com a pintor se'l coneix per ser un dels primers holandesos especialitzats en paisatges urbans, composicions en les que dominava a la perfecció la representació dels motius arquitectònics. També va realitzar vistes de carrers, cases de camp i alguns paisatges dels quals com a mínim dos estan realitzats sobre vidre. Les seves obres indiquen que va viatjar pel sud d'Holanda i Renània, i destaquen per la precisió amb què estan representats els elements constructius. Va comptar amb la col·laboració ocasional, per a la representació de figures secundàries en els seus paisatges, d'Adriaen van de Velde i Johannes Lingelbach. Durant els últims anys de la seva carrera va introduir en el seu catàleg temàtic les natures mortes. Tot i que no va tenir alumnes ni seguidors directes, la seva obra va exercir una enorme influència en les vistes urbanes de mitjans del segle XVIII. Jan van der Heyden va morir a Amsterdam el març de 1712.
Parlem de Música...
Pietro Antonio Fiocco (Venezia, 1654 - Brussels, 3 de setembre de 1714) va ser un compositor italià. Es desconeix la seva vida formativa sent la primera referència d'un pròleg musical escrit per l'òpera Alceste, del compositor Aurelio Aureli, i representat a Hanover l'any 1681. El 1682 ja va constar a Brussel·les on es va casar amb Jeanne de Laetre el 22 d'octubre d'aquell mateix any. El 1692, i després de la mort de la seva dona, es va casar amb Jeanne Françoise Deudon, amb qui va tenir onze fills. Es creu que a Brussel·les va servir a la Capella Ducal des del 1687 on probablement va succeir a Honoré Eugène d'Eve (fl.1652-1687). A partir de l'ascensió de Maximilià Manuel de Baviera, la seva autonomia i llibertat musical va augmentar contribuint a l'enriquiment musical de la ciutat. Entre els anys 1694 i 1698 va col·laborar amb Giovanni Paolo Bombarda en la direcció de l'Opéra du Quai aux Foins en la qual van representar obres d'autors diversos i en les quals Fiocco hi va contribuir amb pròlegs musicals. A partir del 1703, i en temps de la Guerra de Successió Espanyola, va ocupar els càrrecs de maître de musique de la chapelle royale de la cour i de mestre de capella de Notre-Dame du Sablon en uns càrrecs que va preservar la resta de la seva vida. Com a compositor, va ser notablement prolífic en música religiosa. Els seus fills Jean-Joseph Fiocco i Joseph-Hector Fiocco van ser també compositors. Pietro Antonio Fiocco va morir a Brussel·les el setembre de 1714.
OBRA:
Vocal religiosa:
Missa solemnis;
Missa pro defunctis;
Missa Sanctia Josephi: all Bc
Sacri concerti (Antwerp, 1691):
6 for 5vv, insts, org;
5 motets, 1v, insts, org;
2 for 4vv, insts, org;
1 for 3vv, org;
1 for 2vv, org; also incl. mass, for 4vv, insts, bc [copy in B-Bc]
Motets, Bc:
Ad ardores sacri amoris;
Amor Patris;
Ave regina coelorum;
Cedant arma;
Laetis vocibus;
Regina caeli, doubtful, ? by J.H. Fiocco;
Regina superum;
Sanctorum meritis
Motets, Br:
Creator Spiritus;
Stabat mater;
2 Te Deum settings, 1, 1738;
Venite exultemus
Motet, adapted by V. Nelson as Clap your hands, GB-Lbl
Motets, Lcm:
Date palmas;
Festinemus o mortales;
Ille rector angelorum;
Properemus ad hans gloriam;
Si tu fons lucis;
Stupete novum sidus;
Sublevate vos;
Vanae curae Ieves;
Veni charae dulcis
Other works:
Le retour du printemps (pastorale), Brussels, 1699, A-Wn;
prol for Alceste (op, A. Aureli), Hanover, 1681, formerly D-HVs, music by P.A. Strungk or M.A. Ziani;
prols for revivals of Lully's Amadis, Acis et Galatée, Phaëton, Armide, Thésée, Bellérophon and other ops, all lost
2 Italian arias in Recueil d’airs sérieux et a boire, livre II (Amsterdam, 1696);
1 Italian aria in ibid., livre III (Amsterdam, 1697);
Instrumental:
Sonata, fl, in 10 sonates pour les flûtes (Amsterdam, c1710)
Sonata, 4 insts;
Symphonia: both B-Bc
Eugene Henry Fricx (1644-1730) - Plan de la Ville de Brusselles (Brussels), Belgium (1727) (2)
OBRA:
Vocal religiosa:
Missa solemnis;
Missa pro defunctis;
Missa Sanctia Josephi: all Bc
Sacri concerti (Antwerp, 1691):
6 for 5vv, insts, org;
5 motets, 1v, insts, org;
2 for 4vv, insts, org;
1 for 3vv, org;
1 for 2vv, org; also incl. mass, for 4vv, insts, bc [copy in B-Bc]
Motets, Bc:
Ad ardores sacri amoris;
Amor Patris;
Ave regina coelorum;
Cedant arma;
Laetis vocibus;
Regina caeli, doubtful, ? by J.H. Fiocco;
Regina superum;
Sanctorum meritis
Motets, Br:
Creator Spiritus;
Stabat mater;
2 Te Deum settings, 1, 1738;
Venite exultemus
Motet, adapted by V. Nelson as Clap your hands, GB-Lbl
Motets, Lcm:
Date palmas;
Festinemus o mortales;
Ille rector angelorum;
Properemus ad hans gloriam;
Si tu fons lucis;
Stupete novum sidus;
Sublevate vos;
Vanae curae Ieves;
Veni charae dulcis
Other works:
Le retour du printemps (pastorale), Brussels, 1699, A-Wn;
prol for Alceste (op, A. Aureli), Hanover, 1681, formerly D-HVs, music by P.A. Strungk or M.A. Ziani;
prols for revivals of Lully's Amadis, Acis et Galatée, Phaëton, Armide, Thésée, Bellérophon and other ops, all lost
2 Italian arias in Recueil d’airs sérieux et a boire, livre II (Amsterdam, 1696);
1 Italian aria in ibid., livre III (Amsterdam, 1697);
Instrumental:
Sonata, fl, in 10 sonates pour les flûtes (Amsterdam, c1710)
Sonata, 4 insts;
Symphonia: both B-Bc
Informació addicional...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina