divendres, 21 de setembre del 2018

RABASSA, Pere (1683-1767) - Miserere

Miguel Jacinto Meléndez - El entierro del conde de Orgaz
Obra de Miguel Jacinto Melendez (1679-1734), pintor espanyol (1)


- Recordatori de Pere Rabassa -
En el dia de la celebració del seu 335è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Miguel Jacinto Meléndez (Oviedo, 1679 - Madrid, 25 d'agost de 1734) va ser un pintor espanyol. Germà del també pintor Francisco Antonio Meléndez, el 1690 es va traslladar a Madrid on va entrar al taller de José García Hidalgo. Allà va rebre la influència dels pintors barrocs de l'escola madrilenya com Juan Carreño de Miranda i Francisco de Herrera. El 1712, i gràcies als retrats que va realitzar de Felip V, va consolidar la seva posició com a pintor de retrats de la cort. No obstant, no va ser fins el 1727 que va ser nomenat oficialment pintor de la cort reial. Els darrers anys va realitzar diverses obres de caràcter religiós per a esglésies i convents i sota la influència dels pintors Carreño de Miranda y Mateo Cerezo. El 1734 va rebre l'encàrrec per a la realització de dues grans obres pel convent de San Felipe el Real si bé la seva mort, esdevinguda l'agost d'aquell mateix any, va impossibilitar la seva finalització sent el seu alumne, Andrés de la Calleja, l'encarregat de finalitzar-les.



Parlem de Música...

Pere Rabassa (Barcelona, bap. 21 de setembre de 1683 - Sevilla, 12 de desembre de 1767) va ser un compositor i teòric català. Va néixer en el sí d'una família de músics i va estudiar a la Catedral de la Santa Creu i Santa Eulàlia de Barcelona on va ser cantant i on va rebre formació de Francesc Valls. Allà va entrar en contacte amb la música austríaca i italiana d'autors que treballaven en aquell temps a la Cort de l'Arxiduc Carles III, instal·lat temporalment a Barcelona durant la Guerra de Successió Espanyola (1701-1714). El 10 de març de 1713 va ser oficialment nomenat mestre de capella de la Catedral de Sant Pere Apòstol de Vic. Per poc temps ja que el 24 de maig de 1714 va ser nomenat mestre de capella de la Catedral de Santa Maria de València, en un càrrec que va mantenir fins el 1724. El 9 de juny d'aquell any va rebre la petició formal de la Catedral de Santa Maria de la Sede de Sevilla per a treballar-hi com a mestre de capella. Allà, va compartir música i espai amb Felip V, instal·lat aquell temps, amb la seva Cort, a Sevilla i hi va romandre fins el 1757, any que va decidir jubilar-se de les seves obligacions. No obstant, va seguir escrivint música per la Catedral de Sevilla fins el desembre de 1767, l'any de la seva mort.

Jean-Francois Daumont - Seville Ville Archiepiscopale et Capitale du Royaume d'Andalousie en Espagne, elle etoil nomec ancienement Hispalis (c.1740)
Jean-Francois Daumont (fl.1740-1775) - Seville Ville Archiepiscopale et Capitale du Royaume d'Andalousie en Espagne, elle etoil nomec ancienement Hispalis (c.1740) (2)

OBRA:

Vocal secular:

3 cants.:
Herido de sus flechas, S, acc., c1710, GB-CDp;
Herido de sus flechas, S, acc., US-SFs;
Monstruo voraz, c1708, P-Ln

Other:
Amor a cuyas aras rendido, song, 2vv, acc., E-SEG
Elissa gran reina, tono, S, acc., 1710, Bc, ed. in Carreras y Bulbena and Bonastre

Vocal religiosa:

44 masses, 4–12vv, insts, E-CZ(13), Olivares, Colegiata (3), RO(2, incl. Requiem), SA(2), Sc(9), SEG(1), VAc(9), VAcp(5)
83 pss, 1–12vv, mostly with insts, CZ(26), MA(2, dated 1713 and 1727), Olivares, Colegiata (15), SA(7), Sc(3), SEG(2), VAc(18), VAcp(10)
75 motets, 1–12vv, mostly with insts, E-Bc(2, 1 acc. org), CZ(23), Jeréz de la Frontera, Colegiata (1), MA(1), Sc(16), SEG(1), VAc(23), VAcp(6), Puebla Cathedral, Mexico (2); 1 for 12vv ed. in Lira sacro-hispana, ser.1, i (Madrid, 1869)
9 Mag settings: 5 for 1–4vv, insts, Olivares, Colegiata, 3 for 10–12vv, insts, VAc, 1 for 12vv, insts, VAcp
8 Lamentations: 6 for 1–4vv, insts, Olivares, Colegiata, 1 for 2vv, insts, SEG, 1 in VAc
6 res, 8vv, insts, CZ
6 Miserere settings, 4–8vv, insts, Sc
3 Salve regina, 6–8vv, insts, CZ, Puebla Cathedral, Mexico
3 hymns: 2 for 6vv, insts, E-Sc, 1 for 2vv, insts, CZ
2 seqs, VAc
Lit, 6vv, insts, CZ
Stabat Mater, 4/8vv, insts, CZ
6 miscellaneous pieces, Sc

110 villancicos, 1–12vv, insts, Canet de Mar, Parish Church (1), Olivares, Colegiata (64), RO(1, dated 1719), SA(1), SEG(2), TE(3), VAc(34), GCA-Gc(2, 1 dated 1766), Durango Cathedral, Mexico (1, dated 1731), Puebla Cathedral, Mexico (1); 1 partially ed. in Ripollés
7 cants., 1–2vv, insts, E-PAL, TE, V, GCA-Gc, Jesús Sánchez Garza's private collection, Mexico City
2 songs: 1 for S, acc., E-Bc, 1 for 4vv, vns, other inst acc., GCA-Gc
La gloria de los santos, orat, 5vv, acc., Oratorio de S Felipe Neri, Palma de Mallorca
Deslumbrada navecilla, tono, S, acc., 1714, TE
Miscellaneous piece, E-Vp
3 orats sung at S Felipe Neri, Valencia: La caida del hombre y su reparación, 1718, Oratorio sacro a San Juan Bautista, 1720, Diferencia en la buena y mala muerte, 1721, music lost

Instrumental:

Sonata, kbd, E-BcU

Literatura:

Guía para los principiantes que dessean perfeycionarse en la compossicion de la musica (MS, c1720, E-Vacp; facs. (Barcelona, 1990)
Reglas generales para la graduación de las voces (MS, late 18th-century copy, Bc)
Rudimentos para la composición (MS, AS)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Coro y Capilla Juan Navarro Hispalensis; Josep Cabré
RECICLASSICAT: RABASSA, Pere (1683-1767)
AMAZON: RABASSA - Miserere
IMSLP: No disponible
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: