Crist enfront la dona agenollada, obra de Paolo Veronese, pintor italià del segle XVI
Johann Schelle (1648-1701) compositor nascut probablement a Geising. La seva vida, com la de tants alemanys del segle XVII, va estar íntimament relacionada amb la música i el cant. Atrets per aquest art, la seva família el va inscriure al cor d'una església local de Dresde quan només tenia 7 anys. Per sort, el mestre del cor era un dels més grans compositors d'Alemanya, l'internacionalment conegut Heinrich Schütz. Amb ell i en ell rebria una formació acadèmica excepcional amb la qual adquiriria una solvència que el permetria afrontar les seves pròpies composicions en un estil i en un mètode característic i endèmic de l'Alemanya Central. Quan la veu de Schelle als 16 anys va canviar, va ser promocionat pel mateix Schütz a la Thomasschule a la vegada que iniciava, en paral·lel, els seus estudis universitaris a Leipzig. Tot i seguir en contacte amb el seu referent i mentor, a Leipzig seguiria la seva formació musical amb Sebastian Knüpfer. A la mort del seu nou mestre l'any 1676, Schelle el succeiria com a Thomaskantor de Leipzig, càrrec que ocuparia fins el seu decés l'any 1701. Comprensible, observant els antecedents vitals i acadèmics de Schelle, que la majoria de la seva obra sigui vocal i en forma de cantates. Ara bé, tot i la reputació de què gaudiria al seu temps, no van ser editades gaires de les seves obres. Ni en vida ni posteriorment. Hem de remuntar-nos a la nostra era per a trobar edicions íntegrament dedicades a aquest cantor de Leipzig. Entre elles, les obres que avui recuperarem. En total tres. Dos cantates i un salm de la bíblia. La estructura formal de les obres té un clar referent en Schütz tot i que amb les evolucions naturals, sobretot en la instrumentació, de finals del barroc. Presència de trompetes i timbales per donar un toc contundent i majestuós en unes obres típicament germàniques i que tant bé podem relacionar amb Bach i la seva descomunal obra vocal. Obrirem el menú del dia amb la cantata "Also hat Gott die Welt geliebet". El segon plat serà el salm 44 de la bíblia "Eructavit cor meum" i per finalitzar uns postres vocals en la forma de la cantata "Vom Himmel kam der Engel Schar". Sobrietat, elegància en les veus i una més que interessant interpretació vocal i instrumental són la carta de presentació d'un autor contemporani, com tantíssims altres, del gran Bach, pare de la música que probablement no hagués estat el mateix sense tants i tants artistes a l'ombra però que també van tenir alguna cosa a dir, comentar i demostrar dins de la complexa i dinàmica història de la música!
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
IMSLP: Johann Schelle (1648-1701)
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina