dissabte, 26 de maig del 2012

BOTTESINI, Giovanni (1821-1889) - Concertino for Double Bass & Orchestra

Dia plujós a Vomero, obra d'Attilio Pratella, pintor italià contemporani de G. Bottesini.





Giovanni Bottesini (1821-1889) compositor i contrabaixista italià nascut a Crema, Lombardia. Recuperem un autor italià del qual ja n'havia tingut l'enorme plaer de parlar fa uns mesos i en relació amb el seu duet concertant per a viola, contrabaix i orquestra. Un artista integral i dels pocs virtuosos del contrabaix de tota l'escena musical europea romàntica al mateix nivell que N. Paganini amb el violí o F. Lizt amb el piano. Viatger incansable va viure, acompanyat del seu inseparable amic cordat, als Estats Units i a La Habana, Cuba. Tot i ser un virtuós del seu instrument, va dedicar el seu temps a la composició i no sols de música de caràcter instrumental ja que, entre el seu repertori, hi figuren algunes òperes. Alhora, era conegut per la seva peculiar afició de tocar el contrabaix improvisadament en els entre actes de les seves pròpies òperes. Tant popular es van fer aquestes sobtades i inesperades interpretacions que sovint eren més apreciades que les obres teatrals en concret. Com a curiositat destacar la presència de Bottesini durant els anys 1862 i 1863 a Barcelona supervisant la producció de la seva òpera Marion Delorme. Últim dissabte de maig, de paisatge daurat fruit de la potència enèrgica d'un Sol cada vegada més present i omnipotent en el zenit d'un solstici d'estiu que implacablement s'aproxima i que astronòmicament ens donarà el tret de sortida de l'estiu. En aquesta aproximació lenta però inexorable anirem, esperem, gaudint de música i del seu art. Avui, un parell d'obres de Bottesini. Òbviament una d'elles dedicada al seu preuat instrument, el contrabaix, amb el qual es va fer admirar i respectar arreu de les diferents geografies que en vida va conèixer i estimar. La primera d'elles una breu, agradable i simfònica obertura de la seva òpera Ali Baba, la famosa història de la cova màgica i el gran tresor del seu interior. Ens servirà d'entrant al seu concertino en Do menor per a contrabaix i orquestra, una obra on el gran protagonista és la greu sonoritat d'un instrument que, tradicionalment, no ha gaudit de la presència que es mereix. Avui ho dedicarem a ell i a tots aquells que l'interpreten. Finalment, tancarem el menú del dia amb una simfonia de la seva òpera Il Diavolo della Notte, una obra que Bottesini va escriure l'any 1859. Honor i glòria a Bottesini aquell que, per tal d'entrar al conservatori, no va dubtar en fer-ho amb el contrabaix, instrument poc agraït històricament però que ell, amb voluntat, talent i picardia, en va saber treure'n l'essència i el va situar, encara que fos momentàniament, en la preeminència de la música!

A la interpretació de totes elles la London Symphony Orchestra amb Thomas Martin al contrabaix i sota la direcció orquestral i simfònica de Francesco Petracchi.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)

CPDL: No disponible.
SPOTIFY: BOTTESINI COLLECTION (The), Vol. 2

BOTTESINI COLLECTION (The), Vol. 2

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris: