Parlem de Pintura...
Jean-Baptiste Jouvenet (
Rouen, 1644 -
París, 5 d'abril del 1717) va ser un pintor i decorador francès. La seva etapa formativa es desconeix. Es va traslladar a París el 1661 on va estudiar amb de
Charles Le Brun. Va participar en la decoració del
Castell de Sant-Germain-en-Laye, de la
Galeria de les Tuileries, del
Palau de Versalles (principalment la tribuna de la Capella Real), del Dôme (la cúpula) i de l'
Església de Sant- Louis des Invalides. Les seves primeres obres s'emmarquen en un estil proper al del seu mestre i d'
Eustache Le Sueur. Juntament amb
Charles de la Fosse, probablement va ser un dels artistes més destacats del grup que va contribuir a la decoració del Trianon i Les Invalides tot i que actualment són coneguts pels seus treballs religiosos. Posteriorment va abandonar el classicisme incorporant al seu estil la influència del barroc i un tractament realista dels detalls en què, per exemple, el va dur a observar el treball dels pescadors a Dieppe, França, per a la realització de la seva obra
Pesca miraculosa del 1706. Diverses de les seves obres estan exposades en el
Museu del Louvre, destacant
La Resurrecció de Llàtzer, així com al
Museu de Belles Arts de Rouen.
Parlem de Música...
Crato Bütner (
Gotha o
Sonneberg, 1616 -
Danzig, 1679) va ser un organista i compositor alemany. Originari segons unes fonts de Gotha i d'altres de Sonnenberg, Bütner va ser organista, des de l'any 1650, a l'església de Sant Salvador de Danzig. Allà es va convertir, el 1652, en
Kantor i director musical de l'
Església de Santa Catalina. Tot i aquest important càrrec, va mantenir les seves obligacions com a organista de Sant Salvador fins, ben bé, l'any 1654. La seva labor com a organista va ser tant important com la seva dedicació docent a les escoles on va impulsar l'educació musical sistemàtica. D'acord amb les cròniques de l'època, la seva influència musical va ser sensiblement important a Danzig, la ciutat on va morir el 1679. Musicalment existeixen algunes col·leccions que donen fe de la producció de Bütner. Una d'elles, publicada a Danzig, hi consten fins a 150 obres vocals i instrumentals de diversos compositors italians, polonesos i alemanys, entre elles, 50 partitures de Bütner. Aquestes, principalment religioses, són el testimoni artístic de l'alemany en què l'estil bascula dels principis renaixentistes fins a virtuoses i contrapuntístiques creacions. El seu repertori inclou una sèrie de
Geistliche Concerte (Hamburg, 1651);
Musicalisches Concerto (1652);
Musicalische Hertzens-Frewde (1653);
Hochzeitliche Parnassuswünsche (c.1654);
Te Deum laudamus (1662);
7 Sacred Lieder (1674);
Missa Germanica (1677); i, entre altres, 19 Motets a diferents veus.
Parlem amb veu pròpia...
De tant en tant, els frondosos paisatges alemanys ens ofereixen autèntics tresors talment com si busquéssim rareses micològiques. Aquests acostumen a tenir un denominador comú en termes d'història i cronologia, el segle XVII. Un temps en què Alemanya, en nom de la seva música barroca, va viure una, de les tantes, edats d'or artístiques. En aquest espai hem estudiat desenes d'autors germànics d'aquell segle i avui, novament, ho tornarem a fer. Crato Bütner va ser un compositor i organista que va viure a cavall del
Sacre Imperi Romanogermànic i de la
Confederació de Polònia i Lituània. A Gdansk, un dels ports principals de l'actual Polònia, va fer-hi vida, amb notable èxit, com a compositor. Aquesta bella ciutat era un dels nuclis culturals més importants del segle XVII. La música, com a portaveu d'aquesta etapa esplendorosa, va tenir múltiples representants, un d'ells, l'alemany Bütner. Per a recordar-lo, avui recuperarem algunes de les obres sacres característiques del seu repertori avui dia eminentment desconegut. El
Te Deum Laudamus, de 1662, un dels himnes religiosos més importants. Una breu antífona en cant pla ens introdueix l'himne per a solistes, cor i orquestra. Proper als
Te Deum cerimonials francesos, la orquestra brilla especialment per l'abundància sonora dels instruments de vent. Els moments més dramàtics del text es redueixen al lirisme vocal amb l'acompanyament dels violins per tal d'emfatitzar-ne el dramatisme i poder dibuixar un efectiu contrast amb els moments monumentals i de celebració. Una obra que hem escoltat en reiterades ocasions però que, personalment, no em cansa fer-ho ja que són tants els autors i els estils amb què es presenta que cada audició és un descobriment. Com en el cas del de Crato Bütner!
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
INTÈRPRETS: Cappella Gedanensis; Alina Kowalska-Pinczak (Conductor)
CPDL: No disponible
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaThank you very much for this and other rarities!
ResponElimina:-)
EliminaDear Pau,
ResponEliminaneither link work. If it is not too much trouble for you, could you reupload them?
ever grateful, A.
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaThank you so much, and for the Roman update too!
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUna pregunta, Pau: ¿Dispones del disco de Anna Jobrant (Duben Delights for Soprano) que señalas en la primera referencia a Amazon y en la segunda de Spotify?
ResponEliminaEn caso afirmativo y si no te produce mucho trastorno, te agradecería que lo pusieras en el blog.
Un cordial saludo
Lucas
Querido Lucas,
EliminaSolo tienes que descargarte el link de 'fichier' para encontrarla.
Saludos.
Pau
Muchas gracias.
EliminaLucas