dimarts, 10 de juny del 2014

BRAGA, Gaetano (1829-1907) - Secondo Concerto per Violoncello in La Minore

Gustave Courbet - Gypsy in Reflection (1869)
Obra de Gustave Courbet (1819-1877), pintor francès (1)



- Recordatori de Gaetano Braga -
En la dia de la celebració del seu 185è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Gustave Courbet (10 de juny de 1819, Ornans - 31 de desembre de 1877, La Tour-de-Peilz) pintor francès, fundador i màxim representant del realisme, i compromès activista democràtic. Va néixer a un poble pròxim a Besançon, el paisatge del qual reflecteix als seus quadres. Va estudiar a Besançon i després a París (1840). Va viatjar als Països Baixos (1846) i Alemanya (1853). Va ser amic de Baudelaire, i es relacionà amb Corot i Daumier. Fou seleccionat per a la Comuna de París de 1871. D'ell, Proudhon, va voler fer un pintor proletari. Creia que l'art podria resoldre les contradiccions socials. De perfil entre assiri i hongarès, gran bevedor, d'una truculència que entretenia a una societat de la qual s'afligia Baudelaire, no plasmava gens d'això en les seves pintures, de caire més subtils i elegants, on començava amb llenç obscur, com un mestre clàssic. Va rebutjar la Legió d'Honor que li volia concedir Napoleó III i durant la Comuna se li va encarregar l'administració dels museus de París. Després de la Comuna, el govern predecessor el va responsabilitzar de la destrucció de la columna Vendôme. Un consell de guerra el va condemnar a 6 mesos de presó i a pagar 300.000 francs. Després d'aquests 6 mesos va escapar a Suïssa (1873) per a evitar que l'estat l'obligués a pagar la multa. Va morir a La Tour du Peilz, localitat pròxima a Vevey, víctima d'una cirrosi produïda pel seu consum abusiu d'alcohol. Va influenciar a pintors catalans com Ramon Martí Alsina. Entre el 8 d'abril i el 10 de juliol del 2011 es va presentar una mostra al Museu Nacional d'Art de Catalunya, sota el títol Realisme(s). L'empremta de Courbet, que intentava resseguir l'empremta del pintor a en la pintura catalana del moment, a partir d'obres de pintors com Ramon Martí Alsina, però mostrant també pintors de referència com Bartolomé Esteban MurilloVelázquez i fins i tot artistes contemporanis com Antoni Tàpies. En un primer moment, va pintar el paisatge, especialment els boscos de Fontainebleau i retrats, amb alguns trets romàntics. Però a partir de 1849 es va tornar decididament realista. Courbet va ser el gran innovador d'aquest gènere. Va escollir temes i personatges de la realitat quotidiana. La seva tècnica és rigorosa amb el pinzell, amb el pinzell pla i amb l'espàtula. Les seves referències són els mestres del passat com Velázquez, Zurbarán o Rembrandt. El seu realisme es converteix en model d'expressió de molts pintors, contribuint a enriquir l'obra de Cézanne.

Font: En català: Gustave Courbet (1819-1877) En castellano: Gustave Courbet (1819-1877) In english: Gustave Courbet (1819-1877) - Altres: Gustave Courbet (1819-1877)



Parlem de Música...

Gaetano Braga (Giulianova, 9 de juny de 1829 - Milan, 21 de novembre de 1907) va ser un violoncel·lista i compositor italià. Va estudiar violoncel amb Gaetano Ciandelli i composició amb Mercadante en el Conservatori de Nàpols. El 1852 va assolir el títol de "Maestrino di violoncel" i va començar una gira concertant per Europa i els EUA. A Viena va formar part, durant poc temps, del Mayseder Quartet. El 1853 va presentar la primera de les seves òperes, Alina (1853). En total va compondre 9 òperes, moltes d'elles representades a Viena, París i Lisboa així com arreu d'Itàlia. No obstant, el seu èxit teatral va decaure ràpidament i a partir del 1868 es va guanyar la vida com a intèrpret amb el violoncel, instrument pel qual va compondre diverses obres. A finals del segle XIX es va convertir en professor de cant. Erminia Frezzolini va ser una de les seves alumnes just al final de la carrera d'aquesta. Adelaide Borghi-Mamo també va rebre classes de Braga. Com a compositor va ser sensiblement prolífic tot escrivint nombrosa obra orquestral, de cambra, vocal secular i diversos concerts. Va morir a Milà el novembre de 1907.

Font: En català: Gaetano Braga (1829-1907) En castellano: No disponible In english: Gaetano Braga (1829-1907) - Altres: Gaetano Braga (1829-1907)



Parlem amb veu pròpia...

Gaetano Braga va ser un compositor, violoncel·lista i professor que va néixer i morir a Itàlia però que, no obstant, va haver de fer sovint les maletes a França, on va viure durant molts anys a París, Àustria i fins i tot els Estats Units. La seva formació a Nàpols va donar el tret de sortida a la seva desigual carrera lírica amb èxits considerables, com els de la seva primera òpera Alina (1853) i amb posteriors fracassos que van precipitar l'abandonament del teatre per altres escenaris més propicis com el d'intèrpret i compositor. Format també a Nàpols amb el violoncel, va ser amb aquest instrument amb el que va destacar en els més diversos paisatges. Algunes de les composicions més conegudes de Braga van ser escrites per a violoncel, entre elles, cal destacar els corresponents concerts. Entre ells el Secondo Concerto per Violoncello in La Minore, una obra que en l'edició d'avui la trobarem en la versió per a piano i violoncel. A Itàlia, especialment durant el segle XIX, moltes de les obres orquestrals eren un reflex de la música operística. Aquesta forma estètica és la dominant en aquesta partitura de data desconeguda, de tres moviments i molt admirada pel famós violoncel·lista Carlo Alfredo Piatti. L'acompanyarà, també per a violoncel i piano, la partitura Madonna! Tu Ci Salvi! on els compassos inicials de ben segur ens recordaran alguna melodia schubertiana. A Braga el coneixien, als Estats Units, amb l'etiqueta de "El Rei del Violoncel" i pel que sembla, la seva bondat instrumental anava aparellada amb el seu caràcter generós, intel·ligent i jocós. Des d'aquí el recordarem amb aquest esperit per tal de posar en valor un nom a qui la història sembla haver oblidat!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Giuseppe Sabatini (pianoforte); Galileo di Ilio (cello)
AMAZON: Gaetano Braga – Works For Singing, Cello, Piano

Gaetano Braga – Works For Singing, Cello, Piano

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Dear Pau
    Once again you swept me off my feet! What a discovery! I somehow would have maybe loved to hear the concerto with orchestra (instead of the piano), because I can hear strongly the "supposed" orchestra coming through when the piano
    runs out of colour. But nevertheless the way of forming his melodies, Braga is very unique without obviously copying anybody and so I wonder even more why this man is so "unfamous". Thanks for sharing this gem of music!!
    Jan

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dear Jan,

      Thank you so much!!! Braga is another unknown composer who needs to be rediscovered!

      Greetings!
      Pau

      Elimina