dissabte, 11 d’abril del 2015

PIERSON, Henry Hugo (1815-1873) - Romeo and Juliet, Op.86 & Symphonic poem Macbeth Op.54

Gustave Courbet - Sunset, Vevey, Switzerland (1874)
Obra de Gustave Courbet (1819-1877), pintor francès (1)



- Recordatori d'Henry Hugo Pierson -
En el dia de la celebració del seu 200è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Gustave Courbet (10 de juny de 1819, Ornans - 31 de desembre de 1877, La Tour-de-Peilz) va ser un pintor francès, fundador i màxim representant del realisme, i compromès activista democràtic. Va néixer a un poble pròxim a Besançon, el paisatge del qual va reflectir en alguns dels seus quadres. Va estudiar a Besançon i després a París (1840). Va viatjar als Països Baixos (1846) i Alemanya (1853). Va ser amic de Baudelaire, i es va relacionar amb Corot i Daumier. Fou seleccionat per a la Comuna de París de 1871. D'ell, Proudhon, va voler fer un pintor proletari. Creia que l'art podria resoldre les contradiccions socials. De perfil entre assiri i hongarès, gran bevedor, d'una truculència que entretenia a una societat de la qual s'afligia Baudelaire, no plasmava gens d'això en les seves pintures, de caire més subtils i elegants, on començava amb llenç obscur, com un mestre clàssic. Va rebutjar la Legió d'Honor que li volia concedir Napoleó III i durant la Comuna se li va encarregar l'administració dels museus de París. Després de la Comuna, el govern predecessor el va responsabilitzar de la destrucció de la columna Vendôme. Un consell de guerra el va condemnar a sis mesos de presó i a pagar 300.000 francs. Després d'aquests mesos va escapar a Suïssa (1873) per a evitar que l'estat l'obligués a pagar la multa. Va influenciar a pintors catalans com Ramon Martí Alsina. En un primer moment, va pintar paisatges, especialment els boscos de Fontainebleau i retrats, amb alguns trets romàntics. Però a partir de 1849 es va tornar decididament realista. Courbet va ser el gran innovador d'aquest gènere. Va escollir temes i personatges de la realitat quotidiana. La seva tècnica va ser rigorosa amb el pinzell, amb el pinzell pla i amb l'espàtula. Les seves referències van ser els mestres del passat com Velázquez, Zurbarán o Rembrandt. El seu realisme es va convertir en model d'expressió de molts pintors, contribuint a enriquir l'obra de Cézanne. Va morir el desembre de 1877 a La Tour du Peilz, localitat pròxima a Vevey, víctima d'una cirrosi produïda pel seu consum abusiu d'alcohol. 

Font: En català: Gustave Courbet (1819-1877) En castellano: Gustave Courbet (1819-1877) In english: Gustave Courbet (1819-1877) - Altres: Gustave Courbet (1819-1877)



Parlem de Música...

Heinrich Hugo Pierson (Oxford, 12 d'abril de 1815 - Leipzig, 28 de gener de 1873) va ser un compositor anglès. Va estudiar inicialment literatura en el Col·legi d'Harrow i després els de medicina a Londres, però Pierson, enamorat de la música des de ben petit, va ser autodidacta i va adquirir uns primers coneixements musicals, precaris, fruit del seu esforç. A partir del 1835 es va decidir a estudiar, acadèmicament, música. Es va traslladar a París on va rebre classes de Ferdinando Paër, un mestre italià. El 1839 va viatjar a Alemanya on va seguir perfeccionant el seu art musical rebent, en una visita a Anglaterra, la càtedra de música de la Universitat d'Edimburg el 1844. No obstant, el 1846 va retornar a Alemanya país on va viure-hi, component nombrosa obra vocal, la resta de la seva vida. De fet, va morir a Leipzig el gener de 1873.

OBRA:

Vocal secular:

Opera:
Der Elfensieg, oder Die Macht des Glaubens (Feenoper, 3, C. Pierson), Brno, 7 May 1845, unpubd
Lelia (romantische Oper, 3, C. Pierson, after her Schneewittchen), Hamburg, 22 Feb 1848, unpubd
Contarini, oder Die Verschwörung zu Padua (grosse Oper, 5, M.E. Lindau), 1853, Hamburg, 16 April 1872, unpubd; revived as Fenice, Dessau, 1883
Musik zu Goethe’s Faust, zweiter Theil (incid music), 1854, Hamburg, Stadt, 25 March 1854 (Mainz, 1858)

Songs:
for solo voice with piano unless otherwise stated
Editions:H. Hugo Pierson Album (Leipzig, c1875) [P]English Songs 1800–1860, ed. G. Bush and N. Temperley, MB, xliii (1979) [B]
op.
Thoughts of Melody: 10 Canzonetts (London, 1839, 2/1852):
There be none of beauty’s daughters (Byron);
Beware of the black friar (Byron);
Maid of Athens, ere we part (Byron);
The isles of Greece (Byron);
When we two parted (Byron);
Under the greenwood tree (W. Shakespeare);
Go, you may call it madness (S. Rogers);
Had I a cave on some far distant shore (R. Burns);
Maiden, weep, thy mantle round thee (H. Kirke White);
When lovely woman stoops to folly, cavatina (O. Goldsmith)
[5] Characteristic Songs of Shelley (London, 1840):
The odour from the flower is gone (On a Faded Violet);
Arethusa arose; Swiftly walk over the western wave (Invocation to Night);
Sacred goddess, mother earth (Hymn to Proserpine);
False friend, wilt thou smile or weep? (Song of Beatrice Cenci)
Rheinlied (N. Becker), Leipzig, 2 Dec 1840
2 Lieder (Wahl, after Shelley) (1841):
Dein Bild im Traum erweckt (Indisches Ständchen);
Windsbraut, du Klägerin (Herbstgrablied);
Eng. trans. as Serenade, An Autumn Dirge (London, 1852)
7 6 Lieder (F. Freiligrath, after Burns) (1842):
Die finstre Nacht (Die Ayren-Ufer);
Nun holt mir eine Kanne Wein (Soldatenlied);
Mein Herz ist im Hochland (Des Jägers Heimweh), later pubd with hn obbl;
John Anderson, mein Lieb, B;
O säh’ ich auf der Heide (Liebe), P;
Die süsse Dirn (Die Maid von Inverness)
12 2 Lieder (Dresden, c1843):
Wohl glücklich ist (Sängers Glück);
Die alten bösen Lieder (Romanze) (? H. Heine)
All my heart’s thine own (London, 1844), later pubd as All mein Herz, op.22 no.2, P, B
O fairy child (Wilson), cavatina (London, 1844)
O listen while I sing to thee (M. Shelley), canzonet (London, 1844)
22/1 Verrathene Liebe (A. von Chamisso) (c1845)
Durch alle Auen ist’s gedrungen (Elegie, den Manen F. Mendelssohn Bartholdys) (C. Pierson) (Hamburg, 1847)
Ein Blick (Schlönbach), dramatic romance (Hamburg, c1847)
Erscheinung (Schlönbach) (Hamburg, c1847)
Liebesübermuth (L. Tieck) (Dresden, c1847)
Mondlied (J.W. von Goethe) (Dresden, c1847)
Der Heimat fern mit nassem Blick (Heimweh) (C. Beck) (Vienna, c1848), later pubd as op.41, P
Es war dein erster Kuss (Marie) (E. Janinski) (Hamburg, c1848)
O meine schönste Hoffnung (An Madonna Consolatrice) (Vienna, c1848)
Wenn der kalte Schnee zergangen (Der Schnee) (J. Eichendorff) (Vienna, c1848)
Wenn in Lenz die Berge grünen (Weinlied) (C. Pierson) (Vienna, c1848)
Ave Maria (Offertorium), 1v, orch/pf (Vienna, c1850)
Schlachtgetös’ ist meine Lust (Vor der Schlacht) (Vienna, c1850)
23 4 Lieder (c1851):
Es schlafen rings die Haine (Ruhe), P;
Wiegenlied;
Nähe der Geliebten;
Ach, wenn du wär’st mein Eigen (An die Geliebte), P
26 4 Lieder (c1852), P:
Kehrt nie die Lieblichkeit (Erste Liebe);
Sie schwuren sich kein Liebeseide (Die Liebenden) (Beck);
Bleibt, o bleibt ihr Lippen ferne (Lieb und Leid) (after Shakespeare), B;
Willst kommen zur Laube?
27 2 Lieder (1853), P:
O weine nicht, du holdes Kind (An Henriette);
Tief wohnt in mir (Treue Liebe) (after Byron)
28 2 Lieder (c1854); P:
O Abendglocken, Abendhall (C. Pierson, after T. Moore), B;
Wo die Myrthen ewig blüh’n (Sehnsucht nach Italien)
Viribus unitis (Oestreichs Wahlspruch) (Vienna, c1855)
29 2 Lieder (1859), P:
Ich hatt’ einen Cameraden (Der gute Camerad) (L. Uhland);
Nun schmückt die Rosse (Der Malteser Ritter) (Freiligrath)
33 6 Concert-Lieder (c1861):
Sie gleicht der wundervollen Nacht (Das Portrait) (after Byron), P;
Wo Claribel tief lieget (Claribel) (C. Pierson, after Tennyson), P;
Du tratest in mein dunkles Leben (Mein Glück) (after Lamartine), P;
Wenn durch die Piazzetta (Ninetta) (Freiligrath, after Moore), P;
Der Eichwald brauset (Thekla’s Klage) (F. von Schiller), P;
Die Zauberin
34 2 Lieder (c1861):
Ständchen; Elegie
Der beste Schütz (H. Marggraf), ballad (c1862)
40 2 Gesänge für tiefe Stimme (1863), P:
Lass die Rose schlummern (An der Nachtwind) (R. Hamerling);
Es war die Zeit der Rosen (C. Held)
44 4 Lieder (c1864):
In Venedig, barcarolle;
O komm zu mir (E. Geibel, after Moore), serenade, P;
Roland der Held! (Freiligrath, after T. Campbell), ballade, P;
Mein Lieb ist eine rothe Ros’ (Freiligrath, after Burns), P
Geh, wo Ruhm dir zuwinkt (Vienna, c1864)
Holkisches Reiterlied (Vienna, c1864)
4 songs in Tauwitz’s Deutsches Liederbuch (Prague, 1865):
Gebet für das Reich;
Von der Koppe;
Die Dorfglocke;
Beim Friedhof
60 2 Gesänge (c1865):
Rastlos Herz will Ruhm erjagen (F. Seebach, after Cornwall);
Sängers Vorüberziehen (Uhland)
61 Über fremde Gräber (Der Friedhof) (F. Dingelstedt), aria, B solo, pf (c1865)
62 Der Burgwall glänzt (Das Hifthorn) (Bauer, after Tennyson), romance (c1865)
63 3 Gedichte von Shakespeare (c1865):
Sagt, woher stammt Liebeslust?;
Wer ist Sylvia?;
Fürchte nicht meine Sonnengluth, B
64 O du, mein alles auf der Welt (F. Oser) (c1865)
65 2 religiöse Gesänge (c1865):
Birg mich unter deinen Flügeln (Gebet) (Oser);
Der Himmel bringt die Ruhe nur (Freiligrath, after Moore)
66 Mein Herz ist schwer (F. Kohlhauer, after Burns), concert aria, 1v, orch (c1865)
89 2 zweistimmige Lieder, 2vv, pf (c1867):
Über allen Gipfeln ist Ruh’ (Goethe);
Frühling im Herbst (Bauer)
95 3 Gesänge (1868):
Hörst du nicht die Quellen gehen (Nachtzauber) (Eichendorff);
Das macht das dunkelgrüne Laub’ (Herbst);
Wenn’s Kätzchen heimkehrt (Die weisse Eul’) (C. Pierson, after Tennyson), P, B
81 O lieb’, so lang’ du lieben kannst (Freiligrath) (c1869)
69 Zu Ross, zu Ross (Sturmritt) (F. Löwe), 1v, pf/orch (c1870)
90 2 Lieder (after I. Hill) (c1870):
Wie gern ich doch (Liebesträumen);
Im hellen, klaren Mondenschein (Ständchen), P
Das schlafende Kind (c1875)
Die Rose wendet ihr (Traum und Liebe) (A. Bube), 1871, OO. Neighbour's private collection, London

Vocal religiosa:

choral:
op.
9 6 Gesänge, chorus, pf ad lib (Dresden, c1843): Grablied, Die Heimath, An den Tod, Das Vaterland, Lied des Trostes, Nacht
Now the bright morning star (J. Milton), ode, chorus, pf (London, c1850)
Salve eternum (B. Lytton), int, S, B, chorus, orch, 1850, vs (London, 1853), GB-Lcm
Jerusalem, orat, solo, vv, chorus, orch (London, 1852), as op.100 (c1877)
30 O Deutschland hoch in Ehren (Beharrlich!) (L. Bauer), Volkshymne, male vv (c1860)
31 2 Männerchöre (c1860): Kein schön’rer Tod, Der Liedertafeln Ständchen
32 3 Gesänge (c1860): Die Stimme der Zeit, Wie schlummert sanft, Sag’ mir, du vielgeliebtes Herz
35 2 Männerchöre (1862): Reiterlied vor der Schlacht (Bauer), Des Helden Braut (C. Pierson, after V. Alfieri)
Germania (Bauer), male vv (1862)
37 Der deutsche Männergesang (c1862)
42 Zu den Waffen, male vv, pf (c1864)
43 Einladung in den Wald, male vv (1864)
Des Waldes Wiegenlied (Vienna, c1864)
4 Männerchöre (in Tauwitz’s Deutsches Liederbuch, Prague, 1865): Erklang dein traulich Wiegenlied, Liedergruss, Ein deutscher Kaufherr, An die Todten
Hezekiah, orat, solo vv, chorus, orch, unfinished, perf. Norwich Festival, 1869
73 2 Männerchöre (c1869): Süss und leis (Der Fischerin Wiegenlied) (after A. Tennyson), Vertraue nur der reichen Gnade (Beruhigung) (F. Dahn)
Communion Service, F, chorus, org (London, 1870)
Te Deum, Benedictus, F, chorus, org (London, 1870)
60 hymn tunes (London, 1870–72)
Te Deum, B , 3 vv, org (London, 1872)
Hurrah for Merry England (B. Cornwall), 1v, chorus, pf (London, 1880)

Instrumental:

Musical Meditations, 3 romances, pf (London, 1844); ed. in LPS, xvi (1985)
Romantische Ouvertüre, D, orch (Vienna, c1850)
Hamlet, marche funèbre, pf (1850)
Macbeth, sym. poem, op.54, orch (1859)
La Dame de vos pensées, grande nocturne, vc, pf (c1870)
Die Jungfrau von Orleans, ov., orch, op.101, 1867 (1872)
Romeo and Juliet, ov., orch, op.86 (1874)
As you Like it, ov., orch, London, Crystal Palace, 17 Jan 1874

Font: En català: Henry Hugo Pierson (1815-1873) En castellano: No disponible In english: Henry Hugo Pierson (1815-1873) - Altres: Henry Hugo Pierson (1815-1873)



Parlem amb veu pròpia...

Vacances!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: English Northern Philharmonia; David Lloyd-Jones (conductor)
INTÈRPRETS: Royal Philharmonic OrchestraBarry Wordsworth (conductor)
HYPERION: Victorian Concert Overtures
PRESTOCLASSICAL: Premieres & Encores
CPDL: No disponible

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

4 comentaris: