dilluns, 20 d’abril del 2015

NARES, James (1715-1783) - Harpsichord Lessons

Alexandre-François Desportes - Chienne blanche devant un buisson de sureau (1714)
Obra d'Alexandre-François Desportes (1661-1743), pintor francès (1)



- Recordatori de James Nares -
En el dia de la celebració del seu 300è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Alexandre-François Desportes (Champigneulle, 24 de febrer de 1661 - París, 20 d'abril 1743) va ser un pintor francès, considerat el fundador del gènere animalístic francès. Va ser aprenent de Nicasius Bernaerts, alumne de Frans Snyders, resident en aquell temps a París. Amb el seu mestre es va impregnar de la tradició flamenca que va endolcir amb la força del barroc en les seves composicions. El 1699 va ser admès a la Reial Acadèmia de Pintura i Escultura i des del 1700 i fins a la seva mort, va pintar nombrosos quadres per a les residències reials franceses de Versalles, Marly-le-Roi, Meudon, Compiègne i Choisy ja fos per a Lluís XIV com per a Lluís XV. Pintor de caça i dels gossos favorits dels reis, va acompanyar sovint a la reialesa en les habituals caceres, realitzant esbossos en viu dels quals el rei n'escollia els dels seu gust. Desportes va tenir una vida benestant abans de morir a París l'abril del 1743.

Font: En català: No disponible En castellano: Alexandre-François Desportes (1661-1743) In english: Alexandre-François Desportes (1661-1743) - Altres: Alexandre-François Desportes (1661-1743)



Parlem de Música...

James Nares (Stanwell, bap. 19 d'abril de 1715 - London, 10 de febrer de 1783) va ser un organista, professor i compositor anglès. Membre del cor de la Capella Reial de Londres, va estudiar composició amb Pepusch. Durant un breu període de temps, va ser assistent de l'organista John Pigott abans d'entrar com a organista de la Catedral de York durant l'agost de 1735. Allà hi va romandre més de 20 anys abandonant aquest càrrec el 1757. Aquell any va succeir a Bernard Gates com a Master of the Children de la Capella Reial. Com a compositor va escriure nombrosa música d'església, obra instrumental i pedagògica. Va morir a Londres el febrer de 1783.

OBRA:

all printed works published in London

Vocal secular:

The Royal Pastoral (dramatic ode, D. Bellamy), solo vv, chorus, orch (c1769)
A Collection of Catches, Canons and Glees (c1775)
Hail, bright Cecilia, catch, Lbl Add.31463

Vocal religiosa:

only principal sources given; other MSS in GB-Cfm, Gu, Lbl, Lcm, Ob
Twenty Anthems in Score (1778) [TA]
A Morning & Evening Service … Together with Six Anthems in Score (1788) [ME]
GB-Lbl Add.19570 (Nares’s autograph) [JN]
GB-Lbl R.M.27.b–c–d (Chapel Royal Partbooks) [CR]

Services:
Morning and Evening Service in C, ME;
Morning and Evening Service in D, in Cathedral Music, ed. E. Rimbault (London, 1847);
Morning and Evening Service in F, in Cathedral Music, ed. S. Arnold (London, 1790);
Morning Service in G, part text in CR, completed by part text in GB-Ob

Anthems:
Arise, thou judge of the world, 1764, TA, JN;
Awake up, my glory, TA;
Be glad, O ye righteous, 1765, insts added 1769, JN;
Behold how good and joyful, 1765, TA, JN;
Behold now praise the Lord, in Short Anthems, ed. W.H. Longhurst (London, 1849);
Behold, O God, our defender, 1761, TA, JN;
Blessed be the Lord God of Israel, in Harmonia sacra, ed. J. Page (London, 1800);
Blessed is he that considereth the poor, in Cathedral Music, ed. S. Arnold (London, 1790);
Blest who with gen’rous pity glows, ME;
By the waters of Babylon, 1766, TA, JN
Call to remembrance, TA, ed. P. Young (New York, 1988);
Do well, O Lord, 1757, JN;
God is our hope, TA;
Haste thee, O God (Canon, 4 in 1), part text in CR, completed by GB-Cfm;
Have mercy upon me, rev. 1759, JN;
Hide not thou thy face, TA;
I have set God alway, inc., CR;
I will magnify thee, CR;
If the Lord himself, ME;
In my prosperity, inc., CR;
It is a good thing, 1764, TA, JN;
Lord, how long wilt thou be angry?, 1771, TA, JN;
Not unto us, Lord, Fall of Montreal, 1760, TA, JN
O clap your hands together, birth of George IV, 1762, JN;
O come hither, CR; O come, let us sing, TA;
O give thanks unto the God of heaven, 1768, TA, JN;
O Lord, grant the king a long life, in Cathedral Music, ed. S. Arnold (London, 1790);
O Lord my God, TA; O praise the Lord, 1746, rev. 1767, JN;
O what troubles and adversities, ME;
Praise the Lord, ye servants, EIRE-Dcc;
Rejoice in the Lord, 1759, TA, JN;
Save me, O God, part text in CR, completed by GB-GL;
The eyes of the Lord, ME;
The Lord hear me, 1766, JN
The Lord is my strength, king’s birthday, 1769, TA, JN;
The Lord is righteous, birth of the Duke of York, 1763, TA, JN;
The souls of the righteous, 1734, TA, JN, ed. C. Dearnley (London, c1985), ed. R. Lyne (Oxford, c1996);
Thou art gone up on high, inc., CR;
Thy praise, O God, ME;
Try me, O God, in Cathedral Music, ed. S. Arnold (London, 1790), ed. W. Shaw (London, 1970), ed. D. Patrick (London, c1984);
Turn thee again, O Lord, 1759, TA, JN;
Turn us, O Lord, ME;
Unto thee, O God, 1767, TA, JN;
When the Lord turned again, 1758, JN;
Wherewithall shall a young man cleanse his ways?, CR

Hymns and chants:
‘Eversley’, ‘St Chad’s’, ‘Westminster New’, in Parochial Music, ed. W. Riley (London, 1762); 2 single chants, A, CR;
double chant, a, CR;
double chant, D, GB-Lbl Add.31819

Instrumental:

8 Setts of Lessons, hpd (1747)
These [5] Lessons … with a Sonata in Score, hpd, op.2 (1759); the sonata for 2 vn, bc, obbl hpd
6 Fuges with Introductory Voluntary’s, org/hpd (1772/R)
A Set of [3] Lessons, hpd (n.d.), lost, cited in ME
7 fugues, org/hpd, Cfm

Pedagogia:

Il principio or A Regular Introduction to Playing on the Harpsichord or Organ (London, ?1760)
A Treatise on Singing (London, ?1780/R)
A Concise and Easy Treatise on Singing, with a Set of English Duets for Beginners (London, ?1786)

Font: En català: James Nares (1715-1783) En castellano: No disponible In english: James Nares (1715-1783) - Altres: James Nares (1715-1783)



Parlem amb veu pròpia...

James Nares va ser un compositor emmarcat en la més pura i tradicional escola anglesa. Recanvi natural i hereu de Maurice Greene, es va dedicar quasi en exclusiva a la música d'església a la que va servir com a intèrpret a l'orgue i també com a compositor d'himnes i serveis. Corista i organista de la Capella Reial, organista de la Capella de Sant Jordi de Windsor, de la Catedral de York i compositor del Rei, va rebre així mateix el doctorat de música de la famosa Universitat de Cambridge en reconeixement als seus serveis. Solidesa teòrica i pràctica que va plasmar, també, en alguns estudis per a clavecí dels quals aquesta edició, la primera existent i en exclusiva del seu repertori, en recupera vuit d'ells. De 1747, el teclat de Nares parteix d'uns principis més clàssics i no tant arcaics com els de la seva música religiosa, més subjecte a la inèrcia i filosofia dels seus precursors. Per tant, els models en què s'emmiralla el seu clavecí es situen a cavall de l'anglès Thomas Arne i de l'italià resident a Espanya, Domenico Scarlatti a qui, per cert, Nares admirava profundament. Per tant, si els dos mestres ens resulten tant fascinants com coneguts, de ben segur que l'anglès James Nares no defraudarà al neòfit a l'entorn d'un nom a qui avui celebrem!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

NARES, J. - Harpsichord Lessons Nos. 1-8

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: