Obra de Giuseppe Ghislandi (1655-1743), pintor italià (1)
- Recordatori d'Antonio Vivaldi -
En el dia de la celebració del seu 336è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Giuseppe Vittore Ghislandi conegut amb el nom de Frá Galgario (Bergamo, 4 de març de 1655 - Bergamo, 1743) va ser un pintor italià, actiu principalment a Bergamo com a retratista durant el període rococó i barroc tardà. Va néixer a Bergamo fill d'una família d'artistes. Inicialment, es va formar a l'estudi de Giacomo Cotta, al de Bartolomeo Bianchi i al de Sebastiano Bombelli a Venècia durant la dècada del 1690. A Milà, també va rebre la formació del retratista alemany Salomon Adler. El 1702, va entrar a formar part del sacerdoci en l'Ordre dels Mínims del Monestir de Galgario, a Bèrgam. Allà va adoptar el nom amb el qual se'l va conèixer, Frá Galgario. El 1717 va entrar a l'Acadèmia Clementina Milanese on va desenvolupar la major part de la seva carrera. El seu art barrejava l'atenció al cromatisme i l'estil que va caracteritzar el retrat renaixentista-barroc de Venècia amb un profund realisme exportat de l'art milanès, centralitzat en la figura del pintor manierista italià Giovanni Moroni.
Font: En català: No disponible - En castellano: No disponible - In english: Giuseppe Ghislandi (1655-1743) - Altres: Giuseppe Ghislandi (1655-1743)
Parlem de Música...
Johann Sebastian Bach, contemporani seu, encara que una mica més jove, va estudiar l'obra de Vivaldi en els seus anys de formació i d'alguns dels concerts per a violí i sonates de Vivaldi només hi ha les transcripcions (majoritàriament per a clavecí) fetes pel mateix Bach. Els concerts de Vivaldi es van convertir en model del seu gènere a tot Europa i van influir en l'estil dels seus contemporanis, fins i tot en els de més edat. Més de 300 dels seus concerts estan escrits per a solista (220 per a violí i altres per a fagot, violoncel, oboè i flauta). També va escriure concerti grossi, 25 per a dos violins i 32 per a tres o més instruments i alguns són concerti de ripieno (per a orquestra sense solistes). Vivaldi, virtuós intèrpret amb el violí i que sovint sorprenia l'auditori per la seva tècnica, va establir una de les característiques bàsiques del concert dels segles següents: el seu ús per a lluïment del virtuós. Els seus concerts per a violí també van ser decisius en l'evolució de l'execució violinística quant a la seva escriptura de cordes creuades i al desenvolupament d'una nova tècnica per al maneig de l'arc. Vivaldi va ser el primer compositor que va utilitzar de forma coherent el ritornello, que es va arribar a imposar en els moviments ràpids del concert. El ritornello es repetia en diferents tonalitats i era interpretat per tota l'orquestra. Alternava amb episodis interpretats pel solista, sovint de caràcter virtuosista. Va establir la forma de tres moviments per al concert i va ser un dels primers a introduir cadenzas per al solista. Els seus concerts per a violí opus 8, Les quatre estacions, són un dels primers exemples de música programàtica que, com gran part de la seva música, es caracteritza per ritmes vigorosos i forts contrastos. Vivaldi va morir a Viena el juliol de 1741.
Font: En català: Antonio Vivaldi (1678-1741) - En castellano: Antonio Vivaldi (1678-1741) - In english: Antonio Vivaldi (1678-1741) - Altres: Antonio Vivaldi (1678-1741)
Parlem amb veu pròpia...
I si bé la nostra selecció s'ha centralitzat en aquesta partitura d'orgues i violins, el cert és que a l'entorn d'aquesta escoltarem una edició que recupera les simfonies-obertures d'algunes de les òperes més representatives de Vivaldi. No hem de perdre de vista que el venecià, a banda d'excel·lent intèrpret, va ser un "empresari" de gran èxit pel que fa a les representacions teatrals. De les cinquantena òperes que va escriure, tot i que Vivaldi presumia que n'havia produït fins a 94, moltes d'elles presenten unes simfonies (obertures) d'una marcada riquesa melòdica que les converteixen en relíquies instrumentals úniques pel seu perfil teatral tot i el seu caràcter breu. La dinàmica, la tonalitat cromàtica i el contrast que s'estableixen entre els moviments, dibuixen l'escenari propici per a introduir-nos, amb èxit, en les seves òperes. De les nombroses simfonies-obertures d'aquesta edició, he seleccionat L'Olimpiade, RV 725, la Simfonia en Do Major, RV 112 i les dos parts de l'Obertura La Senna festeggiante, RV 693. La interpretació de les obertures amb instruments originals, entre ells la viola d'amor, és brillant, tant pel so, com per la qualitat de l'enregistrament. Probablement, és un dels millors exemples musicals d'aquest gènere del venecià. Tot plegat, una confluència de colors i instruments per a celebrar un aniversari que possiblement ningú oficialment recordarà però que per nosaltres significa un abans i un després en la complexa història de la música. Vivaldi, indiscutiblement, va ser un visionari i un exemple únic per la qual cosa el seu mèrit és i ha de ser inqüestionable!
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
INTÈRPRETS: Margherita Gianola & Silvio Celeghin (organs); Accademia di Sam Rocco; Francesco Fanna (conductor)
RECICLASSICAT: VIVALDI, Antonio (1678-1741)
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaMoltes gràcies!
ResponEliminaDe res!! :-)
EliminaHola Pau!
ResponEliminaMuy grande Vivaldi! Sus sonatas, en efecto, no son muy innovadoras pero es igualmente una música de una inspiración y belleza extraordinaria. En particular destacaría sus sonatas para violoncello aunque la verdad es que las sonatas de Dresde, las Manchester, etc. son también de escucha muy placentera.
Gracias por tu impecable trabajo diario. Por cierto, la sinfonía de Macfarren, que casualmente había descubierto hace pocos días, me parece una obra interésante. No estaría nada mal que los de cpo publicasen el resto.
Lo dicho, muchísimas gracias y felicidades por el buen trabajo que haces cada día.
Salut!
Frantisek
Hola Pau!
ResponEliminaUnicamente romper una lanza en favor de las sonatas vivaldianas que, aunque no son muy innovadoras, tienen una inspiración y belleza que las hace de escucha muy placentera. Como ejemplo, ahí están sus sonatas para violoncello pero también las Dresden Sonatas o las Manchester Sonatas, etc.
La sinfonía de Macfarren de ayer, que casualmente había descubierto hacía unos pocos días, interesante, al menos para los que como yo, somos fans de Parry y de Stanford.
Muchas Gracias y Felicidades por tu inconmensurable y más que meritorio trabajo.
Salut!
Frantisek
Hola Pau!
ResponEliminaUnicamente decir que las sonatas de Vivaldi, si bien no son tan innovadoras como otras de sus obras, son de una gran inspiración y de una belleza considerable. Como ejemplo, citar sus sonatas para violoncello pero también las Dresden Sonatas o las Manchester Sonatas, etc.
Macfarren, ayer, una agradable sorpresa, al menos para los que somos incondicionales de Stanford y Parry.
Felicidades por tu inconmensurable y meritorio trabajo diario.
Muchisimas Gracias!!!!!
Salut!
Frantisek
Hola Frantisek!!
EliminaNo te preocupes por las duplicidades, siempre puedes borrar el mensaje duplicado jeje.
En relación a Macfarren, no tenía conocimiento de él hasta que encontré por casualidad sus sinfonías. Sin ser obras maestras, son interesantes para contextualizar a los autores que comentas. Además, su repertorio es tan extenso como desconocido, espero poder hablar de él en un futuro cercano...
Y aunque parezca mentira, en mi caso Vivaldi sigue siendo un gran desconocido para mi. Probablemente, aún no he escuchado las sonatas que comentas ya que sin duda lo que más conozco de él son sus maravillosas piezas sacras.
Muchas gracias!!
Saludos!
Pau
Hola Pau!
EliminaGracias por tu comprensión. Ya me gustaría saber la manera de borrarlo je, je. Me temo que mis ínfimos conocimientos de informática no dan para tanto.
Saludos!
Frantisek
De Nada!! Nunca es tarde para aprender... jejeje!
EliminaSaludos!!
Pau
Perdón por duplicar el comentario. En la primera ocasión me ha dado un problema. Ayer ya me sucedió y no me he dado cuenta hasta hoy de que finalmente el comentario no había llegado a publicarse.
ResponEliminaSorry!
Frantisek
¡¡¡VIVA V I V A L D I!!!. Mil gracias Pau.
ResponEliminaUn placer!!! Salut!
Elimina