dimecres, 29 d’abril del 2015

RAPHAEL, Günter (1903-1960) - Geistliche Chormusik

Norman Percevel Rockwell - Saying Grace (1951)
Obra de Norman Percevel Rockwell (1894-1978), pintor nord-americà (1)



- Recordatori de Günter Raphael -
En el dia de la celebració del seu 112è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Norman Percevel Rockwell (Nova York, 3 de febrer de 1894 - Stockbridge, 8 de novembre de 1978) va ser un il·lustrador, fotògraf i pintor nord-americà cèlebre per les seves obres plenes d'ironia i humor. Considerat, per altra banda, com el més famós il·lustrador popular d'Amèrica del Nord, va estudiar a l'escola d'art de Mamaroneck (c.1908) i a l'Acadèmia Nacional de Disseny (1909). Va ser il·lustrador de diaris i revistes importants, com St. Nicholas, Colliers, Life, Judge, Look, i Saturday Evening Post (1916-63). Va produir els calendaris per Brown and Bigelow (1924-1976), va crear els anuncis i va il·lustrar obres clàssiques com Tom Sawyer i Huckleberry Finn de Mark Twain. Com a pintor, va representar la cara amable de la societat nord-americana, la de l'artista que va encarnar la imatge del seu país i la que els seus ciutadans tenien de si mateixos com a cultura exemplar i terra de promissió. Va utilitzar olis i una tècnica realista impecable, va idealitzar la petita ciutat Amèrica i va expressar una visió personal que es va basar en el sentimentalisme, com en l'obra Breaking Home Ties (1954) i el seu famós Triple Self Portrait (1960). Un pintor la perfecció i el conservadorisme del qual va despertar l'absolut menyspreu de les avantguardes del seu temps. Va morir a Stockbridge el novembre de 1978.




Parlem de Música...

Günter Raphael (Berlin, 30 d'abril de 1903 - Herford, 19 d'octubre de 1960) va ser un compositor alemany. El seu pare va ser el director musical de la St Matthäus-Kirche de Berlin. Després d'estudiar amb Arnold Ebel, va entrar a la Hochschule für Musik de Berlin (1922-25). Allà va estudiar composició amb Robert Kahn, orgue amb Walter Fischer i piano amb Max Trapp. A partir del 1926 va donar classes de teoria i composició al conservatori i a la Kirchenmusikalisches Institut de Leipzig. Content amb alguns dels seus alumnes, va dedicar el seu Rèquiem (1927-28) a Karl Straube. Degut als seus orígens jueus, el nazisme va prohibir la seva música i va haver d'abandonar el seu càrrec de Leipzig. Va continuar escrivint música en privat i el 1948 va rebre el Premi de Liszt de la ciutat de Dresden. A partir del 1949 va retornar a la vida acadèmica acceptant un càrrec de professor del Conservatori de Duisburg (1949-53). Entre els anys 1956 i 1958 va ser professor al Conservatori de Mainz abans d'acceptar la càtedra de la Hochschule für Musik de Köln. Com a compositor va mostrar diverses tendències des del romanticisme al dodecatonisme. Va ser editor d'algunes obres de Bach, Händel, Reger, Mozart i Gluck. Va morir a Herford l'octubre de 1960.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Günter Raphael (1903-1960) - Altres: Günter Raphael (1903-1960)



Parlem amb veu pròpia...

Günter Raphael va ser un autor íntegrament del segle XX que, si més no a priori, hauríem de situar dins dels moviments avantguardistes del seu temps i pels quals, parlant en primera persona, no simpatitzo excessivament. Ara bé, en sintonia amb molts autors contemporanis, Raphael va explorar molts estils i formes musicals sent, en sí mateix, un personatge polifacètic i profundament curiós. Per tant, no serà la meva intenció etiquetar-lo i/o circumscriure'l en un espai musical concret, ans el contrari, avui en prou feines descobrirem una pinzellada del seu art el qual té i tindrà opinions de tota mena, fins i tot les favorables d'un aguerrit clàssic com servidor. De fet, l'edició del dia serà clarament un déjà vu a un espai-temps més proper a l'edat d'or del motet barroc que al convuls segle XX que va haver de viure, i patir, al llarg de la seva existència. Conseqüentment, per oïdes poc avesades a les dissonàncies o al dodecatonisme, aquesta música ens resultarà àmpliament familiar i gustosament agradable. Motets a capella per a cor i solistes en la seva Geistliche Chormusik de 1938 en un clar homenatge a Bach però especialment a Schütz, el gran mestre alemany del XVII. De so exuberant, gràcies també a la bonhomia de la interpretació, la seva música irradia una profunda concentració espiritual i intel·lectual amb alguns elements innovadors si bé en l'edició d'avui clarament continguts. La tradició barroca alemanya s'imposa, per golejada, a la demanda d'innovació del seu temps i ens permet gaudir d'uns motets simplement celestials!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

RAPHAEL, G. - Choral Music

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: