dimecres, 6 de maig del 2015

DAL BARBA, Daniel (1715-1801) - Kyrie e Gloria

Manuel de la Cruz Vázquez - S. Francesco confortato da un angelo con l'ampolla d'acqua (c.1788)
Obra de Manuel de la Cruz Vázquez (1750-1792), pintor espanyol.



- Recordatori de Daniel Dal Barba -
En el dia de la celebració del seu 300è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Manuel de la Cruz Vázquez (Madrid, 1750 - Madrid? 1792) va ser un pintor i gravador espanyol. Va ser estudiant de l'Acadèmia de San Fernando des del 1767 i va ocupar fins el 1785 el càrrec de pintor de cambra de l'infant Luis de Borbón, germà de Carles III. El 1789 va ser nomenat acadèmic de mèrit de la institució madrilenya. Va realitzar vistes del Port de Cartagena (Patrimoni Nacional i col·lecció particular) i va participar en el conjunt de retaules encarregats per Carles III per a la decoració de l'Església de Sant Francesc el Gran de Madrid. Inspirant-se en els sainets del seu oncle, l'escriptor don Ramón de la Cruz, va realitzar una sèrie d'escenes de carrer, entre elles del Mercado de la Cebada, del 1790. Composició en què Cruz caracteritza amb encert l'ambient bulliciós del poble i els seus venedors, mercaders i passejants. De la seva mà és també la sèrie sobre tipus populars que guarda el Museu Municipal de Madrid i la meitat de la famosa sèrie de vuitanta-un gravats que componen la Col·lección de trajes de Espanya, posada a la venda en 1777. Va morir probablement a Madrid el 1792.

Font: En català: No disponible En castellano: Manuel de la Cruz Vázquez (1750-1792) In english: No disponible - Altres: No disponible 



Parlem de Música...

Daniel Dal Barba (Verona, 5 de maig de 1715 - Verona, 26 de juliol de 1801) va ser un violinista, cantant i compositor italià. De formació desconeguda, el 1737 va iniciar, a Verona, la que seria una carrera com a violinista durant més de 50 anys. Sol·licitat per l'arquebisbe de Vác i per l'òpera de Pressburg, va compaginar la seva labor al violí amb el cant i la composició. Va estrenar un parell d'òperes a Verona abans de viatjar a Venècia el 1746, on va actuar com a cantant en diverses òperes bufes i on va estrenar la seva paròdia musical Il gran Tamerlano. El 1749 va succeir a Domenico Zanata, l'antic mestre de capella de la Catedral di Santa Maria Matricolare de Verona, en el càrrec de mestre de capella de les acadèmies Filotima i Filharmònica de Verona. De les òperes que va compondre en aquest període va destacar Ciro in Armenia (1750). El 1770 es va reunir amb Leopold i Wolfgang Amadeus Mozart a l'Accademia Filarmonica de Verona motivant els elogis de Leopold per la 'bellesa de la seva veu'. Va compondre també nombrosa música religiosa per a la catedral de Verona. En aquest sentit, fou nomenat mestre de capella temporal de la catedral el 1762 fins a l'assoliment definitiu del càrrec el 1770, en substitució de Zanata. Va compondre nombroses misses, himnes i salms i va treballar com a professor de contrapunt. Es va jubilar d'aquest càrrec el 1779. Va seguir treballant a les acadèmies de Verona fins el 1790. Va morir a Verona el juliol de 1801.

OBRA:

Vocal secular:

Opera:
music lost; printed libretto sources listed
Il Tigrane (os, 3, ? C. Goldoni), Verona, Filarmonico, carn. 1744; I-VEc
Il gran Tamerlano (parody, 1, ‘Verdacchi Predomosche’), Venice, Vendramin, aut. 1746; Vcg
Lo starnuto d’Ercole (int, 5), Verona, Seminario, c1748; VEc
Il finto cameriere (int, 2, Dal Barba), Verona, S.E. Capitanio, carn. 1749; VEc
Ciro in Armenia (os, 3, G. Manfredi), Verona, Nuovo, carn. 1750; VEc
Artaserse (os, 3, P. Metastasio), Verona, Nuovo, carn. 1751; VEc
Alessandro nell’ Indie (os, 3, Metastasio), Verona, Filarmonico, 1761; VEc

Other:
5 cants., 1v, vn, b, A-Wn;
2 arias, B-Bc

Vocal religiosa:

C. Baronio guarito da una mortal malattia per le orazioni di S Filippo Neri, orat, Trent, 1748, lost; pr. lib TRc; Verona, 1748, pr. lib VEc; Florence, 1754, pr. lib US-Wc

82 works, I-VEcap, incl.:
Masses;
Nunc sancte nobis spiritus, 4vv, insts, 1744;
Responsori per l’esequie del Sommo Pontefice, 1769;
Ky, 4vv, 1771;
Salmi breve per tutto l’anno, 1772;
Gl, 4vv, insts, 1776;
Litanie della BVM, 4vv, insts, 1791

Other works:
Mag, Alleluia, Pange lingua: vv, orch, VEcap;
3 responsories, 1776, RVE

Instrumental:

4 sinfonie piene, with 4 hn, Vlevi, D-Do;
Sinfonia a 3, B , advertised by Breitkopf, 1766;
3 Fl conc., KA, Rtt;
Vn conc., CZ-Pnm;
12 sonatas, 6 for vn, b, 6 for 2 vn, c1747, I-Mc*, copies of some: Gl, S-Uu;
Sonata, vc, b, advertised by Traeg

Pedagogia:

Teorica e prattica musicale per suonare bene il violino, Verona, 1751, I-TRc

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Daniel Dal Barba (1715-1801) - Altres: Daniel Dal Barba (1715-1801)



Parlem amb veu pròpia...

Daniel Dal Barba va ser un compositor italià que tot i treballar a les ordres d'un arquebisbe hongarès i d'una òpera de Bratislava, va viure la major part de la seva vida a Verona. Allà, en les seves labors a les acadèmies musicals de la ciutat però també en el seu darrer càrrec de mestre de capella de la catedral de la ciutat, va compondre abundant música, destacant en quantitat la seva obra religiosa. Actualment, i per desgràcia en sintonia amb centenars d'autors de tots els temps, és quasi impossible trobar material editat del seu extens repertori. I el poc existent, tot i ser conscients de l'esforç que representa recuperar autors desconeguts, resulta sovint poc gratificant per la deficient interpretació. Malauradament el d'avui és un exemple en aquest sentit. Per tant, haurem de fer un esforç addicional per desentendre'ns del soroll i apuntalar les oïdes en la bona direcció per captar el ressò d'aquest contemporani i proper musicalment als Galuppi i Piccini. El llenguatge de Dal Barba, tal com podrem intuir en els dos ordinaris de la missa que escoltarem, el Kyrie i el Gloria a 4 veus de 1771 i 1776 respectivament, es presenta en la forma galant clàssica. Juxtaposició de corals declamatòries amb ariosos per a solistes amb continuo si bé en ambdós casos el cor és l'element dominant. Desitjaria, posats a demanar i tenint en compte la celebració del seu 300 aniversari, alguna òpera, missa o simfonia tot i que pel silenci dominant, difícilment en podrem tornar a parlar!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Cappella Musicale della Cathedrale di Verona; Alberto Turco
PRESTOCLASSICAL: DAL BARBA, D.  PERAZZINI, B.  GIACOMETTI, B. - Musiche Sacre del '700 Veneto
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible

DAL BARBA, D.  PERAZZINI, B.  GIACOMETTI, B. - Musiche Sacre del '700 Veneto

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Hola podría conseguir esta opera? Pomona .Keiser sello cpo .Se trata de una opera barroca poco conocida .Un saludo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Disculpa, no la tengo... por si te interesa del mismo compositor en Spotify hay dos operas disponibles.

      Keiser - Croesus
      https://open.spotify.com/album/0RiRyi8qw6Dt444ipgQn5T

      Keiser - Fredegunda
      https://open.spotify.com/album/2Xl6w6sf1gyiSAYJCn5DV9

      Saludos!
      Pau

      Elimina