dissabte, 30 de maig del 2015

JUNKER, Carl Ludwig (1748-1797) - Piano Concerto in B-Flat Major

Johann Friedrich August Tischbein - Luise von Brandenburg-Schwedt (1794)



- Recordatori de Carl Ludwig Junker -
En el dia de la commemoració del seu 218è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Johann Friedrich August Tischbein, conegut amb el nom de Leipziger-Tischbein (Maastricht, 9 de març de 1750 - Heidelberg, 21 de juny de 1812) va ser un pintor neoclàssic alemany i membre d'una dinastia de pintors procedents d'Essen. Fill del pintor de la cort Johann Valentin Tischbein, es va formar amb ell. Després d'un llarg viatge per França i una estada d'estudis a París, on va ser alumne de Johann Georg Wille (1722), Tischbein va emprendre un viatge més ampli a partir del 1777 a Roma i Nàpols. Allà va conèixer a Jacques Louis David i Anton Raphael Mengs, amb qui va treballar. Va tornar a Alemanya a mitjans dels anys 1780. Aquell mateix any va ser nomenat pintor de cort del príncep Frederic Carles August de Waldeck-Pyrmont a Arolsen i poc després el príncep va nomenar a Tischbein el seu Rat und Kabinettsmaler. En els anys 1781-1782, així com en els anys 1786 i 1788-1789, va emprendre més viatges d'estudis a Holanda. El 1795 Tischbein va entrar a treballar pel príncep Leopold Frederic Francesc III d'Anhalt-Dessau a Dessau, però a l'any següent va marxar a Berlín on va assolir gran èxit. El 1800 va assumir el càrrec de director de l'Acadèmia de Leipzig, succeint a Adam Friedrich Oeser. El 1806 va marxar a Sant Petersburg on hi va romandre al llarg de tres anys, realitzant nombrosos i lucratius encàrrecs de retrats de membres de l'alta aristocràcia russa. Els seus models van ser els anglesos Thomas Gainsborough i George Romney. Va morir a Heidelberg el juny de 1812. El seu oncle Johann Heinrich Tischbein 'el vell' i el seu cosí Johann Heinrich Wilhelm Tischbein van ser també pintors. 




Parlem de Música...

Carl Ludwig Junker (Kirchberg an der Jagst, 3 d'agost de 1748 - Ruppertshofen, 30 de maig de 1797) va ser un escriptor i compositor alemany. Els seus primers anys els va passar a la cort de Hohenlohe-Kirchberg on el seu pare n'era conseller i el seu avi matern, Johann Valentin Tischbein, i el seu cosí Johann Friedrich August Tischbein, pintors. Educat al mateix temps i a la mateix aula que el fill del príncep, va rebre classes de música i art. Més tard va assistir a les escoles de Nuremberg i Giessen abans de matricular-se a la Universitat de Göttingen (abril de 1769) per estudiar Teologia. Després de la seva graduació, va treballar com a professor particular a Alemanya. El 1774 va viatjar a Suïssa, on hi va viure fins el 1777, abans de tornar a Kirchberg en la condició de diaca i a partir del 1779 de capellà de la cort. Va compaginar la litúrgia amb la literatura d'assaigs sobre música i art. Bon intèrpret de piano i flauta, va compondre algunes obres musicals, entre elles, dues òperes i dos concerts de piano. Va morir a Ruppertshofen el maig de 1797.

OBRA:

Vocal secular:

Genoveva im Thurme, melodrama (Speyer, 1790), lost;
Die Nacht von Zachariae, als musikalische Declamation gesetzt, kbd, with vn, b ad lib (Darmstadt, c1794)

Instrumental:

Pf Conc. (Winterthur, 1783), lost;
Hpd Conc., op.2 (Speyer, c1783);
Various works, 1v, kbd, in Bossler's Blumenlese für Klavierliebhaber (Speyer, 1782–3) and Neue Blumenlese (Speyer, 1784)

Literatura:

Zwanzig Componisten: eine Skizze (Berne, 1776); repr. in Portefeuille für Musikliebhaber (Leipzig, 1792)
Tonkunst (Berne, 1777); repr. in Portefeuille für Musikliebhaber (Leipzig, 1792)
Betrachtungen über Mahlerey, Ton- und Bildhauerkunst (Basle, 1778)
Einige der vornehmsten Pflichten eines Kapellmeisters oder Musikdirectors (Winterthur, 1782)
Musikalischer Almanach auf das Jahr 1782 (Alethinopel [?Berlin], 1781)
Musikalischer und Künstler-Almanach auf das Jahr 1783 (Kosmopolis [?Berlin], 1782)
Musikalischer Almanach (Musikalischer Taschenbuch) auf das Jahr 1784 (Freiburg, 1783)
Über den Werth der Tonkunst (Bayreuth and Leipzig, 1786)
Meine Reise von Carlsruhe nach Stuttgart (Neustadt an der Aisch and Leipzig, 1786)
Various articles and reviews in Litterarisches Correspondenz und Intelligenzblatt (1777–8);

Ephemeriden der Menschheit, i (1777), 14–26;
Miscellaneen artistischen Inhalts, xxv–xxx (1785–6), 100–04;
Museum für Künstler und Kunstliebhaber, i (1787), 20–43, ii (1788), 69–83, iii (1788), 1–15, 15–27, vii (1789), 3–18, xvi (1792), 203–29;
Musikalische Real-Zeitung, i (1788), ii (1789);
Musikalische Korrespondenz der Teutschen Filharmonischen Gesellschaft (1791), 82, 373;
Neue Miscellaneen artistischen Inhalts für Künstler und Kunstliebhaber, ii (1796), 175–207 

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Carl Ludwig Junker (1748-1797) - Altres: No disponible



Parlem amb veu pròpia... (vacances)

Junker wrote an almost equal number of essays on art and music, frequently comparing the two. His writings on music are concerned exclusively with current styles – he was probably the only writer of his generation to so restrict himself – as he considered himself a historian of what he termed a ‘musical revolution’ which he dated from about 1740. Based on ‘sentimentality’ (Empfindsamkeit) as the yardstick of judgment, his criticism covers a range of subjects including observations of the music at leading courts (Mannheim, Stuttgart, Cologne, Ansbach); discussions of tempo, conducting techniques, and the affective properties of instruments; and arguments for music as an ‘expressive’ rather than ‘imitative’ art. Junker also played several instruments (flute, keyboard, cello) and composed symphonies, concertos, a melodrama, songs and keyboard pieces.

Roye E. Wates (Carl Ludwig Junker, New Grove Dictionary of Music & Musicians)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Mark Kroll (piano); Capella Weilburgensis; Doris Hagel (conductor)
AMAZON: Nassauische Hofmusik
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
Nassauische Hofmusik

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

12 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Dear Pau!
    You swept me off my feet today. Piano Concertos are my specialty and I had never heard of Junker in my "old" age yet.
    A true discovery and treat like Pabst. Now that Odeon is gone you are the only Marco Polo left when it comes to romantic discoveries. I cannot thank you enough for what you're doing!!
    Jan

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dear Jan,

      Thank you so much! But I believe Odeon outputs were really amazing! I won't be able to equal its variety and especially its sound quality!
      Anyway, I will try to do my best!

      Greetings!
      Pau

      Elimina
  3. Could you please re-upload this one?
    Thanks!

    ResponElimina
  4. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  5. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  6. Estimado Pau,
    Le agradeceré si es posible pa reposición de este enlace.
    Saludos y enhorabuena por su genial modo de compartir cultura.

    ResponElimina
  7. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina