- Recordatori de Pierre-Alexandre Monsigny -
En el marc de la commemoració del seu 200è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Jean-Antoine-Théodore Giroust (Bussy-Saint-Georges, 10 de novembre de 1753 - Mitry-Mory, 9 de juliol de 1817) va ser un pintor francès. A partir del 1770 es va formar amb Joseph-Marie Vien, un dels pioners del moviment neoclàssic i mestre, també, del famós pintor Jacques-Louis David. El 1775 va entrar al taller del pintor Nicolas Bernard Lépicié. Pocs anys després, va ser guardonat amb el Premi de Roma, amb l'obra La indignació de David, i va viatjar a Itàlia on es va unir amb el seu antic mestre Joseph-Marie Vien, director en aquell temps de l'Acadèmia de França a Roma. Al seu retorn a França, va ser admès a l'Académie royale de peinture et de sculpture de París. No obstant i després de la Revolució Francesa, va decidir emigrar a un entorn més rural per al seu retir definitiu. Va morir a Mitry-Mory el juliol de 1817.
Font: En català: No disponible - En castellano: No disponible - In english: Jean-Antoine-Théodore Giroust (1753-1817) - Altres: Jean-Antoine-Théodore Giroust (1753-1817)
Parlem de Música...
Pierre-Alexandre Monsigny (Fauquembergues, 17 d'octubre de 1729 - Paris, 14 de gener de 1817) va ser un compositor francès. Va néixer en una família noble de pocs recursos econòmics que, no obstant, va obrir-li portes a París però que va obligar-lo a firmar les seves obres de forma anònima ja que al seu temps el fet de ser músic era impropi de la noblesa. El 1749 es va instal·lar a París amb la idea de treballar en el món de les finances, primer al servei del Clergé de France i posteriorment al servei del Duc d'Orleans. No obstant, va continuar rebent formació musical amb Pietro Gianotti. I si bé al principi va mostrar poca predisposició pel gènere teatral, poc després va començar a explorar l'òpera còmica. De fet, el 1759 va publicar la seva primera obra, Les aveux indiscrets, la qual va ser rebuda amb èxit suficient com per motivar-lo a seguir per aquest camí. A partir d'aquí, el reguitzell d'òperes va ser continuat en el temps i amb alguns èxits notables com els referents a Le roi et le fermier (1762) o Le déserteur (1769). El 1777 va escriure la seva darrera òpera, Félix, ou L’enfant trouvé, la qual va marcar el seu adéu definitiu de l'escena pública motivada, en gran part, per la seva progressiva pèrdua de visió. Amb la Revolució Francesa, Monsigny va perdre tots els privilegis i va patir serioses dificultats econòmiques. Afortunadament per ell, el 1798 va ser pensionat per l'Òpera Comique de París i el 1800 va ser nomenat, en substitució de Piccinni, Inspector d'Educació Musical del Conservatori de París. El 1804 va ser condecorat amb la Legió d'Honor i el 1813 va substituir a Gretry en el seu càrrec a l'Acadèmia de Belles Arts. Tot i el seu retir musical, les seves obres van gaudir d'ampli ressò temps enllà de la seva mort, esdevinguda a París el gener de 1817.
OBRA:
Vocal secular:
Opera:
Les aveux indiscrets (intermède, 1, Laribadière, after J. de La Fontaine), OC (Foire St Germain), 7 Feb 1759, excerpts F-Pc, Pn (1759)
Le maître en droit (opéra bouffon, 2, P.-R. Lemonnier, after La Fontaine: Le roi Candaule, et le maître en droit), OC (Foire St Germain), 13 Feb 1760, excerpts Pn (n.d.)
Le cadi dupé (opéra bouffon, 1, Lemonnier, after F.-P. de la Croix, Les mille et un jours and L. Gallet: Le tour double, ou Le prêté rendu), OC (Foire St Germain), 4 Feb 1761, excerpts Pc, Pn (1761); ed. R. Blanchard (1980)
On ne s’avise jamais de tout (opéra comique mêlé de morceaux de musique, 1, M.-J. Sedaine, after La Fontaine), OC (Foire St Laurent), 14 Sept 1761, excerpts Pc, Pn, full score (n.d.), vs (1911)
Le roi et le fermier (comédie mêlée de morceaux de musique, 3, Sedaine, after R. Dodsley: The King and the Miller of Mansfield), Comédie-Italienne (Bourgogne), 22 Nov 1762, excerpts Pc, Pn (1763)
Le nouveau monde, 1763 (divertissement, C.-S. Favart, after S.-J. Pellegrin), unperf.
Rose et Colas (comédie, 1, Sedaine, after F.-G. Desfontaines: Le van), Comédie-Italienne (Bourgogne), 8 March 1764, excerpts Pc, Pn, full score (1764), vs (Berlin, n.d.; Paris, n.d.)
Aline, reine de Golconde [La reine de Golconde] (ballet héroïque, 3, Sedaine, after S.-J. Boufflers: La reine de Golconde), Opéra, 15 April 1766, Po, excerpts Pc, Pn (n.d.)
Philémon et Baucis (op, 1, Sedaine), Bagnolet, 1766, or l’Ile-Adam, 1767 [refused by Opéra, 1785]
L’isle sonnante (oc, 3, Collé, after F. Rabelais: Le cinquième livre and F.-P. de la Croix, Les mille et un jours), Villers-Cotterêts, Aug 1767; rev. (Sedaine), Comédie-Italienne (Bourgogne), 4 Jan 1768; excerpts Pc (n.d.)
Le déserteur (drame en prose mêlée de musique, 3, Sedaine), Comédie-Italienne (Bourgogne), 6 March 1769, excerpts Pc, full score (n.d.), vs (Brunswick and New York, n.d.; Paris, n.d.)
La rosière de Salency (ballet pastoral, 3, Favart), Fontainebleau, 25 Oct 1769; Comédie-Italienne (Bourgogne), 14 Dec 1769 (1770), collab. Blaise, E. Duni, Philidor and G. van Swieten
Le faucon (opéra comique en prose mêlée d’ariettes, 1, Sedaine, after La Fontaine), Fontainebleau, 2 Nov 1771, Comédie-Italienne (Bourgogne), 19 March 1772; excerpts Pc; (1772)
La belle Arsène (comédie-féerie mêlée d’ariettes, 3, Favart, after Voltaire: La bégueule), Fontainebleau, 6 Nov 1773; rev. (4), Comédie-Italienne (Bourgogne), 14 Aug 1775; excerpts Pc, Pn, full score (1776), vs (1909–11)
Félix, ou L’enfant trouvé (comédie, 3, Sedaine), Fontainebleau, Nov 1777; Comédie-Italienne (Bourgogne), 24 Nov 1777; excerpts Pc, Pn (1781)
Pagamin de Monègue (opéra lyri-comique, 1, Sedaine, after La Fontaine: Le calendrier des vieillards), unperf. [refused by Opéra, 1785], Pc*, Po* (inc.)
Robin et Marion, unperf., Po*
Other:
Music in: Le bouquet de Thalie, 1764
O ma tendre musette (La Harpe), ariette, is probably by La Pouplinière
Exercises, vn, b, sur la manière de lier les sons, F-Pc
Font: En català: Pierre-Alexandre Monsigny (1729-1817) - En castellano: Pierre-Alexandre Monsigny (1729-1817) - In english: Pierre-Alexandre Monsigny (1729-1817) - Altres: Pierre-Alexandre Monsigny (1729-1817)
OBRA:
Vocal secular:
Opera:
Les aveux indiscrets (intermède, 1, Laribadière, after J. de La Fontaine), OC (Foire St Germain), 7 Feb 1759, excerpts F-Pc, Pn (1759)
Le maître en droit (opéra bouffon, 2, P.-R. Lemonnier, after La Fontaine: Le roi Candaule, et le maître en droit), OC (Foire St Germain), 13 Feb 1760, excerpts Pn (n.d.)
Le cadi dupé (opéra bouffon, 1, Lemonnier, after F.-P. de la Croix, Les mille et un jours and L. Gallet: Le tour double, ou Le prêté rendu), OC (Foire St Germain), 4 Feb 1761, excerpts Pc, Pn (1761); ed. R. Blanchard (1980)
On ne s’avise jamais de tout (opéra comique mêlé de morceaux de musique, 1, M.-J. Sedaine, after La Fontaine), OC (Foire St Laurent), 14 Sept 1761, excerpts Pc, Pn, full score (n.d.), vs (1911)
Le roi et le fermier (comédie mêlée de morceaux de musique, 3, Sedaine, after R. Dodsley: The King and the Miller of Mansfield), Comédie-Italienne (Bourgogne), 22 Nov 1762, excerpts Pc, Pn (1763)
Le nouveau monde, 1763 (divertissement, C.-S. Favart, after S.-J. Pellegrin), unperf.
Rose et Colas (comédie, 1, Sedaine, after F.-G. Desfontaines: Le van), Comédie-Italienne (Bourgogne), 8 March 1764, excerpts Pc, Pn, full score (1764), vs (Berlin, n.d.; Paris, n.d.)
Aline, reine de Golconde [La reine de Golconde] (ballet héroïque, 3, Sedaine, after S.-J. Boufflers: La reine de Golconde), Opéra, 15 April 1766, Po, excerpts Pc, Pn (n.d.)
Philémon et Baucis (op, 1, Sedaine), Bagnolet, 1766, or l’Ile-Adam, 1767 [refused by Opéra, 1785]
L’isle sonnante (oc, 3, Collé, after F. Rabelais: Le cinquième livre and F.-P. de la Croix, Les mille et un jours), Villers-Cotterêts, Aug 1767; rev. (Sedaine), Comédie-Italienne (Bourgogne), 4 Jan 1768; excerpts Pc (n.d.)
Le déserteur (drame en prose mêlée de musique, 3, Sedaine), Comédie-Italienne (Bourgogne), 6 March 1769, excerpts Pc, full score (n.d.), vs (Brunswick and New York, n.d.; Paris, n.d.)
La rosière de Salency (ballet pastoral, 3, Favart), Fontainebleau, 25 Oct 1769; Comédie-Italienne (Bourgogne), 14 Dec 1769 (1770), collab. Blaise, E. Duni, Philidor and G. van Swieten
Le faucon (opéra comique en prose mêlée d’ariettes, 1, Sedaine, after La Fontaine), Fontainebleau, 2 Nov 1771, Comédie-Italienne (Bourgogne), 19 March 1772; excerpts Pc; (1772)
La belle Arsène (comédie-féerie mêlée d’ariettes, 3, Favart, after Voltaire: La bégueule), Fontainebleau, 6 Nov 1773; rev. (4), Comédie-Italienne (Bourgogne), 14 Aug 1775; excerpts Pc, Pn, full score (1776), vs (1909–11)
Félix, ou L’enfant trouvé (comédie, 3, Sedaine), Fontainebleau, Nov 1777; Comédie-Italienne (Bourgogne), 24 Nov 1777; excerpts Pc, Pn (1781)
Pagamin de Monègue (opéra lyri-comique, 1, Sedaine, after La Fontaine: Le calendrier des vieillards), unperf. [refused by Opéra, 1785], Pc*, Po* (inc.)
Robin et Marion, unperf., Po*
Other:
Music in: Le bouquet de Thalie, 1764
O ma tendre musette (La Harpe), ariette, is probably by La Pouplinière
Exercises, vn, b, sur la manière de lier les sons, F-Pc
Font: En català: Pierre-Alexandre Monsigny (1729-1817) - En castellano: Pierre-Alexandre Monsigny (1729-1817) - In english: Pierre-Alexandre Monsigny (1729-1817) - Altres: Pierre-Alexandre Monsigny (1729-1817)
Informació addicional...
NAXOS: MONSIGNY - Le Roi et le Fermier
CPDL: No disponible
SPOTIFY: MONSIGNY - Le Roi et le Fermier
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada