Obra de Cornelis Saftleven (1607-1681), pintor holandès.
- Recordatori de Johann Georg Reutter -
En el dia de la commemoració del seu 242è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Cornelis Saftleven (Gorcum, 1607 - Rotterdam, 4 de juny de 1681) va ser un pintor barroc holandès, especialitzat en paisatges i en pintures de gènere. Nascut a Gorcum, es va haver d'establir aviat a Rotterdam amb el seu pare, també pintor, amb qui probablement es va iniciar en la pintura. El 1632 se'l documenta a Rotterdam i poc després a Anvers on va entrar en contacte amb Rubens, autor d'algunes de les figures dels seus quadres. A la mort d'aquest el 1640, es van inventariar entre els seus béns vuit pintures de Saftleven, quatre d'elles amb figures del mateix Rubens. La influència del mestre flamenc en l'obra de Saftleven, amb tot, és mínima ja que no es coneix cap pintura rellevant fruit de la seva col·laboració. El 1637, després d'una curta estada a Utrecht on residia el seu germà Herman Saftleven (1609-1685), amb qui va col·laborar en algun retrat, va retornar a Rotterdam on el 1667 va ser designat degà del gremi local de pintors. Tot i que el gruix de la seva producció el formen els paisatges amb figures i les pintures de gènere, amb nombroses escenes camperoles i de tavernes a la manera de David Teniers el Jove i d'Adriaen Brouwer, va pintar també quadres històrics amb motius religiosos i mitològics i algun retrat amb amb un elevat nombre d'estudis d'animals utilitzats en les seves pintures d'estables i d'interiors, gènere nou en la pintura holandesa de la que els germans Saftleven han de ser considerats els precursors. Va morir a Rotterdam el juny de 1681.
Font: En català: No disponible - En castellano: Cornelis Saftleven (1607-1681) - In english: Cornelis Saftleven (1607-1681) - Altres: Cornelis Saftleven (1607-1681)
Parlem de Música...
Tanmateix, la Guerra de Successió va significar una dràstica reducció pressupostària per la qual cosa Reutter va haver d'adaptar-se a un nou escenari, substancialment diferent. Tot i les circumstàncies adverses, Reutter va poder mantenir els criteris de qualitat i els estendards característics de la Viena clàssica. Va morir a Viena, el dia 11 de març de 1772. La seva tomba es troba a la mateixa catedral. El seu fill, convertit en monjo de l'Abadia de Heiligenkreuz, va ser l'encarregat de preservar la major part dels manuscrits i publicacions musicals del seu pare. Musicalment, Reutter va ser un compositor molt prolífic. Va compondre òperes, en un estil proper al del seu mestre Caldara i al del seu antecessor Fux. Va introduir nova instrumentació i alguns canvis tot i que preservant l'essència dels seus referents. Els seus nombrosos oratoris, la majoria d'ells relacionats amb la Setmana Santa, inclouen la primera adaptació de la Betúlia Liberata de Metastasio. També va escriure diversa música instrumental de la que en destaquen les seves simfonies, precursores del nou estil clàssic. Ara bé, el corpus principal de la seva extensa producció van ser les seves composicions religioses. Amb més de 500 partitures, a Reutter se'l considerava al seu temps com a un dels majors mestres en aquest gènere tant per nombre absolut d'obres com per la qualitat de les mateixes. 81 Misses (instrumentals, amb orgue o a capella), 6 Misses de Rèquiem i 300 Motets, Ofertoris, Graduals, Himnes, Salms i altres obres menors. L'estil d'aquesta producció religiosa anticipa, tant per la forma i la metodologia com per la instrumentació, les posteriors produccions dels Haydn i Mozart. Reutter va ser molt popular a Àustria fins ben entrat el segle XIX ja que la seva música d'església s'interpretava amb regularitat. Actualment, encara és possible gaudir-ne en directe en alguna de les nombroses esglésies austríaques.
Font: En català: Johann Georg Reutter (1708-1772) - En castellano: - In english: Johann Georg Reutter (1708-1772) - Altres: Johann Georg Reutter (1708-1772)
Parlem amb veu pròpia...
La seva història de vida va ser curta i de baixa intensitat especialment per la irrupció del fortepiano. Era un instrument de cordes percudides per la qual cosa barrejava sons forts i suaus. Reutter va ser un dels pocs compositors que, a banda de conèixer l'instrument, en va quedar absolutament enamorat. En conjunt, la majoria d'àries i motets així com els exemples instrumentals tenen en el pantaleon l'element diferencial. El so resultant és immediatament captivador i ens permet dibuixar en major certesa la història de l'instrument però, malauradament, no tant la vida i obra de Reutter. Això es deu que les obres que es recullen en aquesta edició no guarden una relació formal entre elles ja que l'interès recau en l'instrument i no tant en la filosofia del propi autor. Una llàstima, no tant per la qualitat de l'edició, excel·lent en tots els sentits, sinó per l'oportunitat perduda de situar en context a un dels autors clàssics més importants de la història de la música austríaca. De fet i a la seva època era considerat "el músic més important de Viena". Pel que fa a la nostra selecció musical, aquesta inclou la preciosista ària Archidamia: Aria: Venga l'eta vetusta, el motet Justorum animae in manu Dei sunt, el Pizzicato instrumental, l'ària Archidamia: Aria: Dura legge a chi t'adora i un Allegro instrumental. Potser la consideració a l'entorn de la figura i la música de Reutter canviaria radicalment si alguna ànima caritativa es decidís a abordar alguna de les més de 20 òperes o de les 80 misses que va compondre. Mentrestant, el recordarem pòstumament amb aquesta amalgama de música agradable i sorprenent!
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
AMAZON: Portus Felicitatis - Motets & Arias by Johann Georg Reutter
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaPau,
EliminaGràcies per tot. No ho dic en el sentit de la cançó "De vegades de la Pau és una paraula buida per a dir no res".
Unes gràcies no pas buida, sinó plenes de gratitud. Com diu l'adagi" Un poema és una pintura dotada de veu, i una pintura és un poema callat", jo afegiria, que el teu Blog s'aunen totes dues. Amb la música-poema-pintura.
Llarga vida Paul...
M@NEL
Entenc les teves paraules com una simpàtica al·legoria del meu espai. Agraeixo les gràcies sinceres ja que a vegades els buits, tot i les aparences, estan plens de música, art i poesia!
EliminaSalut M@NEL!
Děkuji za hudbu povznášející Ducha ..
EliminaTomáš z Čech
You're welcome! :-)
EliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina