Obra de Mateo Cerezo (1626-1666), pintor espanyol (1)
- Recordatori de Georg Philipp Telemann -
En el dia de la celebració del seu 333è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Mateo Cerezo (Burgos, 19 d'abril de 1626 - Madrid, 29 de juny de 1666), va ser un pintor barroc espanyol, fill i deixeble de Mateo Cerezo el Vell, també pintor. Es va formar amb el seu pare en pintura religiosa. El 1641 es va traslladar a Madrid, on va ser deixeble de Juan Carreño de Miranda i és possible que també estudiés amb Antonio de Pereda. Entre els anys 1656 i 1659 va treballar tant a Burgos com a Valladolid instal·lant-se definitivament a Madrid el 1660. Va tractar temes religiosos i bodegons. Va morir jove, als quaranta anys, de manera que la seva obra conservada és escassa i la major part es pot contemplar al Museu del Prado de Madrid, així com al Museu de Burgos. El seu estil va rebre la influència del tenebrisme i en ell s'observen reminiscències del seu mestre Carreño, de Francisco de Herrera, de Ticià, de Juan van der Hamen i d'Anthony van Dyck. La seva paleta de colors és càlida i variada i les seves composicions tenen una particular elegància. A Catalunya es pot veure una obra seva, un Sant Joan Evangelista al Museu Nacional d'Art de Catalunya, a Barcelona.
Font: En català: Mateo Cerezo (1626-1666) - En castellano: Mateo Cerezo (1626-1666) - In english: Mateo Cerezo (1626-1666) - Altres: Mateo Cerezo (1626-1666)
Parlem de Música...
Vista de Magdeburg (c.1640), obra de Matthaus Merian (1593-1650), gravador alemany (2)
La seva influència va determinar la música de molts dels seus contemporanis en un grau equivalent o superior al de Johann Sebastian Bach. Els crítics del segle XVIII van ser pràcticament unànimes al situar a Telemann entre els millors compositors del seu temps i de retruc de la història. Durant els anys 1710 i 1720 Telemann va exercir un paper determinant en la creació de l'estil que es va arribar a conèixer com el "sabor mixt alemany", és a dir, una barreja del llenguatge contrapuntístic alemany amb l'estil francès i els estils italià i polonès. Cada un dels estils musicals importants conreats durant els dos primers terços del segle XVIII estan representats en la seva música i si bé que aquesta va evolucionar amb els temps, certs elements del seu estil, especialment el llenguatge melòdic que recorda a la cançó popular alemanya, la rica harmonia, el contrapunt elegant i l'escriptura vocal i instrumental idiomàtica, van romandre immutables. La majoria de la seva obra s'ha perdut, no obstant, el fet que Telemann fos un autor prolífic com pocs en la història, ha permès que una part important del seu repertori estigui ben conservat. En part, això es deu a les labors de preservació del seu net i compositor Georg Michael Telemann ja que ell va ser l'hereu directe de la majoria d'obres del seu avi. Durant el seu temps com Kantor a Riga (1773-1831), Georg Michael va promocionar l'obra de Telemann amb algunes modificacions per adaptar-les als nous gustos musicals clàssics. Després de la mort de Georg Michael el 1831, els manuscrits de Telemann van ser adquirits pel col·leccionista Georg Poelchau que posteriorment els va donar a la Königliche Bibliothek de Berlín.
Font: En català: Georg Philipp Telemann (1681-1767) - En castellano: Georg Philipp Telemann (1681-1767) - In english: Georg Philipp Telemann (1681-1767) - Altres: Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Parlem amb veu pròpia...
A poc a poc, sense ànim de perdre's el mínim detall de la història de Telemann, anem redescobrint el corpus musical monumental del gran mestre alemany. I si abans dubtàvem de si fer, o no, una afirmació agosarada, avui dia ja no hem de tenir por a fer-la i a poder-la dir amb veu alta i amb un bon somriure ja que Telemann ha d'estar, indiscutiblement, a l'altura del venerat Johann Sebastian Bach. Per volum però necessàriament per l'enorme i contrastada qualitat de la seva gegantina producció. Telemann és i serà un dels majors descobriments de la nostra època. No obstant això, la pendent del seu camí encara fa basarda i haurem de seguir amb prudència i amb la curiositat del neòfit qualsevol novetat a l'entorn de la seva magnífica història. La nostra forma d'homenatjar-lo, en aquest dia de celebració del seu aniversari, serà amb una de les seves cantates luteranes. D'aquestes en va escriure fins a 12 cicles anuals que traduït en nombre absolut són unes 1700 cantates aproximadament. Fent una ràpida equació, si cada dia recuperéssim una d'aquestes obres vocals, necessitaríem entre 4 i 5 anys de vida del nostre espai-temps. No sóc capaç de visualitzar com devia ser la vida de Telemann i amb quina velocitat devia compondre tal bestialitat, el que si puc afirmar, en base a l'edició protagonista del dia d'avui, que algunes d'aquestes cantates són petites obres mestres de la música.
Precisament, la Cantata "Weine, nicht, siehe" TWV 1:1541, amb una explosiva obertura solemne i festiva és un d'aquests exemples fulgurants de l'obra de Telemann. Escrita per a celebrar la Pasqua, el cor inicial, juntament amb la contundència instrumental, ja anuncien el perfil i la filosofia d'una obra esplèndida en tot el seu recorregut coral, solista i recitatiu. Inclosa en la col·lecció Fortsetzung des Harmonischen Gottesdienstes de 1731-1732, és una pertinent forma de celebrar espiritualment l'aniversari de Telemann. De fet, la cantata finalitza amb una coral que recita "... celebrem aquesta gran festa amb l'alegria i la felicitat del nostre cor". No serà la única de les partitures d'aquest divendres de celebració. Prèviament a la cantata, escoltarem el Concert en Re major per a 3 trompetes, timbala i orgue. Una forma concertant diferent en què la combinació d'instruments resulta peculiar des de la primera nota. En relació a l'esplèndida edició de les cantates, hem de destacar en positiu, i amb vehemència, l'esplèndida labor del segell CPO pel que fa a la recuperació sistemàtica de les obres de Telemann. Més de 50 edicions exclusives en què podrem escoltar musica vocal de tot tipus, oratoris, cantates, operes, i música instrumental. Alhora, l'excel·lència dels enregistraments converteix cada una d'aquestes edicions en absolutes referències en el seu gènere i en relació pròpiament a Telemann. No voldria oblidar-me, en aquest sentit, de l'extraordinària elegància de la interpretació, tant coral, solista i instrumental, sota la direcció del gran mestre alemany Hermann Max. Sovint situat a l'ombra dels directors d'orquestra més mediàtics, està realitzant una feina excel·lent que no només ens ajuda a gaudir d'una música esplèndida sinó que probablement passarà a la història per la seva inherent i depurada qualitat!
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
INTÈRPRETS: Trompeten consort; Friedemann Immer
RECICLASSICAT: TELEMANN, Georg Philipp (1681-1767)
JPC: TELEMANN, G.P.: Weine, nicht, siehe / Sie verachten das Gesetz / Gott Zebaoth, in deinem Namen
AMAZON: Baroque Trumpet Music
SPOTIFY: Hermann Max – Telemann: Three Cantatas
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaLink is dead...again. Refresh whenever you like...Thanks! :)
ResponEliminaMarvelous, Pau...and rare..I could not find this set of cantatas anywhere.
EliminaThe only problem is that files become unactive after a month without a single download (in zippyshare and even fichier) after we have to bother you again and again....Sorry for this and thank you again!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina