dimecres, 9 de desembre del 2015

GIBBONS, Christopher (1615-1676) - Motets & Anthems

Sir Anthony van Dyck - Holy Family with an angel, perhaps the Rest on the Flight into Egypt
Obra d'Anthony van Dyck (1599-1641), pintor flamenc (1)



- Recordatori de Christopher Gibbons -
En el marc de la celebració del seu 400è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Anthony van Dyck (Anvers, 22 de març de 1599 - Londres, 9 de desembre de 1641) va ser un pintor flamenc, un dels retratistes més importants i prolífics del segle XVII i un dels més brillants en el maneig del color. Va néixer a Anvers fill d'un ric comerciant de sedes. Amb 11 anys, després de mostrar un talent artístic precoç, va començar a treballar com aprenent del pintor flamenc de temes històrics Hendrik van Balen. El 1618, sense haver complert els 19 anys, va ser admès en el gremi de pintors d'Anvers. Durant els dos anys següents va treballar al taller de Petrus Paulus Rubens en aquesta mateixa ciutat. En aquest període segueix l'estil exuberant i dinàmic de Rubens, que es manifesta en La Presa (c.1618, Museu del Prado, Madrid). A partir del 1620 i fins el 1627 Van Dyck va residir a Itàlia, on va ser un retratista molt sol·licitat i va aconseguir la seva maduresa artística. La força de la pintura flamenca de la seva primera època es va anar suavitzant fins a donar pas a un estil més elegant i solemne. En els seus retrats d'aristòcrates italians va crear figures idealitzades, amb postures dretes i orgulloses, físics prims i mans delicades famoses per la seva expressivitat. Influenciat pels grans mestres venecians Ticià i Paolo Veronese, va utilitzar colors brillants i de gran riquesa. Cap pintor de l'època va superar Van Dyck en els blancs tornassolats dels setins, els blaus suaus de les sedes o el carmesí dels velluts. 

Va ser la quinta essència dels pintors de l'aristocràcia i va aconseguir especial fama a Gènova, on va demostrar una gran capacitat per plasmar els seus personatges amb una semblança notable i desenvolupar tot un repertori de tipus de retrats que posteriorment li serien de gran utilitat a la cort de Carles I d'Anglaterra. Entre els anys 1627 i 1632 va tornar a Anvers, on va realitzar retrats i quadres religiosos. El 1632 es va instal·lar a Londres com a pintor de cort de Carles I, que el va nomenar cavaller poc després de la seva arribada. Va retratar a gran part de l'aristocràcia anglesa de l'època i el seu estil es va tornar més suau i lluminós, amb una pinzellada menys carregada i major quantitat de tocs de llum daurats i platejats. En alguns casos els seus retrats mostren certa rapidesa i superficialitat en la realització a causa de la urgència d'execució per poder fer front a l'allau d'encàrrecs que rebia. El 1635 va pintar la seva obra mestra, Carles I com a caçador (Louvre, París), on el monarca apareix de peu en una postura que realça la seva altiva elegància. Al Museu del Prado es conserva una àmplia mostra de les seves obres, destacant els retrats de Sir Endimió Porter i Van Dyck, el del pintor Martin Ryckaert i un retrat eqüestre de Carles I. Van Dyck va ser un dels pintors més influents del segle XVII. Va renovar l'estil flamenc i va fundar l'escola anglesa de pintura, Joshua Reynolds i Thomas Gainsborough, retratistes pertanyents a aquesta escola, van ser els seus hereus artístics. Va morir a Londres el desembre de 1641.




Parlem de Música...

Christopher Gibbons (Westminster, bap. 22 d'agost de 1615 - Westminster, 20 d'octubre de 1676) va ser un organista i compositor anglès. Fill d'Orlando Gibbons, es va formar inicialment amb el seu pare. De jove va servir, probablement com a corista de la Capella Reial, a Carles I. Després de la mort del seu pare, es va formar amb el seu oncle Edward Gibbons. El 1638 va succeir a Thomas Holmes com a organista de la Catedral de Winchester. Anys més tard es va casar i es va instal·lar a Londres on es creu que va ser l'organista particular de Sir John Danvers. Durant la Restauració, va ser nomenat músic de Carles II i organista de la Capella Reial i de la Westminster Abbey, renunciant a la seva plaça a Winchester. El 1664 va assolir el càrrec de mestre del cor també a Westminster, un càrrec que va mantenir, juntament amb el d'organista, fins el 1666. Entre els anys 1662 i 1665 va estar involucrat en un escàndol de corrupció en relació a la construcció d'un nou orgue a la Catedral de Worcester. Aparentment absolt de les acusacions, va seguir vivint a Londres fins a la seva mort l'octubre de 1676.

OBRA:

Vocal religiosa:

Verse anthems unless otherwise stated:
Above the stars my Saviour dwells, 2 Tr/4vv, org, before 1664, GB-Och 92 (autograph org pt), Y
Ah, my soul, why so dismay'd?, devotional song, 2 Tr, B, org, Lbl, Och
God be merciful unto us, 2 Tr, B/4vv, org, Cfm, GL, Och, Y
Have pity upon me, inc., 2 Tr/4vv [org pt wanting], DRc, Lbl, Y
Help me, Lord, inc., 2 Tr, B/4vv [org pt wanting], Y
How long wilt thou forget me, 2 Tr/4vv, org, before 1664, 16742, Cfm, DRc, EL, Lbl, Lkc, Lsp, LF, Ob, Och, WRch, Y, US-BEm
Lord, I am not high-minded, inc., Tr, 4vv [org pt wanting], GB-Y
Not unto us, O Lord (for Oxford Act), 1664, 2 Tr, T/8vv, bc, Ob
O praise the Lord, all ye heathen, 2 Tr/4vv, org, DRc, Och, Y
Sing unto the Lord, O ye saints, 2 Tr/4vv, org, 16742, Cfm, Ckc, Lbl, Ob, Och, WB, Y
Teach me, O Lord, 2 Tr/4vv, org, 16742, Cfm, DRc, Lbl, Lkc, Lsp, Ob, Och, Y
The Lord said unto my lord, 3 Tr/5vv, org, Cfm, Lwa, Och, Y

Sacred latin vocal:
Celebrate Dominum, Tr, B, bc, 16742, GB-Ob, Och
Gloria Patri (for Oxford Act), 1664, 2 Tr, T, bc, Ob, Och
Laudate Dominum (for Oxford Act), 1664, 2 Tr, Ct, B, 6vv, bc, Ob, Och
O bone Jesu, Tr, 2 Ct, B, bc, Ob, Och

Doubtful:
Sing we merrily, Och, org score only, for Eng. adaptation of Palestrina’s Exsultate Deo, 5vv, attrib. ‘Gibbons’, see TCM, iv, pp.340–1;
The Lord is my shepherd, 2 Tr/4vv, org, attrib. in Ob Tenbury 1176–82 to ‘Dr. Gibbons or Mr. Wise’, probably by Wise

Lost:
Evening Service with Verses, copied into Chapel Royal partbooks, 1677–80, see AshbeeR, i, 193

Instrumental:

Masque music
Cupid and Death (J. Shirley), London, Military Ground, Leicester Fields, 1659, collab. M. Locke, D

Consort music
Airs, vn, b viol, bc, IRL-Dm, GB-Och
Airs, 2 vn, b viol, bc, IRL-Dm, GB-Ob, Och
3 fantasias, 2 vn, b viol, bc, Och
Fantasia, 2 tr viols, 2 b viols, Ob, Och
Fantasia, 2 tr viols, t and b viols, Ob
4 fantasia-suites, vn, b viol, org, before 1662, Lcm, Och
6 fantasia-suites, 2 vn, b viol, org, Lbl, Lcm, Ob, Och

Keyboard
2 airs, hpd, R
4 verses or voluntaries, org, R
3 verses or voluntaries, double org, R

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Christopher Gibbons (1615-1676) - Altres: Christopher Gibbons (1615-1676)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

As a keyboard player, Gibbons was an outstanding figure in Restoration music. As a composer, his style, though vigorous, is cruder and less eloquent than Locke’s; North, who called him ‘a great master in the ecclesiasticall stile, and also in consort musick’, characterized his work as ‘bold, solid, and strong, but desultory and not without a little of the barbaresque’. The verse anthems belong to a transitional type, with organ accompaniment but without ‘symphonies’, and usually employ two solo trebles; considerable demands are sometimes made of these boy soloists. How long wilt thou forget me seems to have been the most widely performed of his anthems. Here, and also in his fantasia-suites for violins and bass viol, Gibbons's practice was to write out imitative passages for solo organ in full, but usually his organ parts are shown as a thoroughbass line. The fantasia-suites are among the last examples of a genre established by Coprario, while two four-part fantasias (probably written in the 1660s for the Oxford Music School) are good examples of that ‘chief and most excellent’ genre from a time when it was falling out of fashion. Though only a few keyboard pieces survive, the double voluntaries in particular are a valuable record of the ‘skill & Talent’ that Evelyn admired, and anticipate the style of Gibbons's pupil Blow.

GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Philippa Hyde (soprano); Jacqueline Connell (mezzo-soprano); Charmian Bedford (soprano); Choir of the AAM & Academy of Ancient Music; Alastair Ross (organ); Richard Egarr (organ, conductor) 
AMAZON: GIBBONS, C. - Motets & Anthems


















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: