divendres, 5 d’abril del 2019

ANFOSSI, Pasquale (1727-1797) - La morte di San Filippo Neri (1796)

Carlo Carlone - Die Großmut des Scipio
Obra de Carlo Innocenzo Carloni (1686-1775), pintor italià (1


- Recordatori de Pasquale Anfossi -
En el dia de la celebració del seu 292è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Carlo Innocenzo Carloni (Scaria, 1686 - Como, 17 de març de 1775) va ser un gravador i pintor italià, actiu principalment a Alemanya. Originari probable de la família Carloni, pintors de Gènova, el seu pare va ser escultor. Es va formar amb Giulio Quaglio i posteriorment amb Giovanni Battista Colomba. Més tard es va traslladar a estudiar a Venècia i Roma amb Francesco Trevisani. Després de finalitzar la seva formació, es va traslladar a Alemanya on va treballar en pintures al fresc a Ludwigsburg, Passau, Linz, Breslau, Praga i Viena. Precisament a Viena va ser autor d'algunes pintures del Palau de Belvedere. Els darrers anys va tornar a Itàlia on va realitzar, entre altres, la Glorificació de Sant Felix i Sant Adauctus per a la cúpula de l'església de San Felice del Benaco. Va ser autor, també, de nombrosos gravats, la majoria dels quals de la seva pròpia obra. Va morir a Como el març de 1775.



Parlem de Música...

Pasquale Anfossi (Taggia, 25 d'abril de 1727 - Roma?, febrer de 1797) va ser un compositor italià. El 1744 va entrar al Conservatori di Santa Maria di Loreto de Nàpols on hi va estudiar fins el 1752. A partir d'aleshores va treballar com a violinista al servei d'una orquestra teatral de Nàpols en un càrrec que va desenvolupar fins a l'entorn del 1762. Posteriorment a aquesta data, va decidir orientar la seva carrera vers la composició teatral estudiant amb Sacchini i Piccinni. El 1763 va estrenar La serva spiritosa a Roma si bé fins l'estrena de la seva òpera L’incognita perseguitata el 1773 no va assolir el reconeixement anhelat. A partir d'aleshores va alternar Roma i Venècia, ciutats on va estrenar la majoria de les seves obres. També en aquell període va treballar com a maestro di coro de l'Ospedaletto de Venècia, institució per la qual va compondre música entre els anys 1773 i 1777. A l'entorn del 1780 es creu va visitar París des d'on va tornar a Itàlia abans de viatjar a Londres. Allà va estrenar, el 1782, Il trionfo della costanza amb la qual va assolir el càrrec de director musical del King’s Theatre. El 1786 va tornar a Venècia si bé un any més tard es va instal·lar a Roma, on va estrenar Le pazzie de’ gelosi. Per raons desconegudes, a partir del 1790 va abandonar la producció teatral per a centrar-se en la composició de música religiosa. En aquest sentit, el 1792 va ser nomenat mestre de capella de San Giovanni in Laterano de Roma en un càrrec que va preservar la resta de la seva vida. Pasquale Anfossi va morir probablement a Roma el febrer de 1797.


OBRA:

Vocal secular:

Operas:
LKH London, King’s Theatre in the Haymarket
RA Rome, Teatro Argentina
RD Rome, Teatro delle Dame
RV Rome, Teatro Valle
VB Venice, Teatro S Benedetto
VM Venice, Teatro S Moisè
VS Venice, Teatro S Samuele
cm commedia per musica
dg drama giocoso
dm dramma per musica
int intermezzo

La serva spiritosa, o siano I ripieghi della medesima (farsetta, 2 pts), Rome, Capranica, carn. 1763, ?I-Gl (as La serva spiritata)
Lo sposo di tre e marito di nessuna (cm, 3, A. Palomba), Naples, Nuovo, aut. 1763, collab. P.A. Guglielmi, A-Wn, I-Bc, Nc
Il finto medico (cm, 3), Naples, Nuovo, wint. 1764
Fiammetta generosa [Acts 2 and 3] (cm, 3), Naples, Fiorentini, carn. 1766 [Act 1 by N. Piccinni]
I matrimoni per dispetto (cm, 3), Naples, Nuovo, carn. 1767
La clemenza di Tito (dm, 3, P. Metastasio), RA, carn. 1769; Naples, S Carlo, 30 May 1772, I-Nc, Rvat, Rc, F-Pn, P-La (2 copies)
Armida (dm, 3, J. Durandi, after T. Tasso: Gerusalemme liberata), Turin, Regio, carn. 1770, F-Pn, P-La
Cajo Mario (dramma serio, 3, G. Roccaforte), VB, aut. 1770, I-Rc*, P-La (2 copies)
Quinto Fabio (dm, 3, A. Zeno), RD, carn. 1771, La
Nitteti (dm, 3, Metastasio), Naples, S Carlo, 13 Aug 1771; rev. VB, 1780; D-Mbs, F-Pn (2 copies), I-Nc, P-La (2 copies)
Alessandro nell’Indie (dm, 3, Metastasio), RA, carn. 1772, D-MÜs, F-Pn, I-Fc, P-La
L’amante confuso (cm, 3, F.S. Zini), Naples, Fiorentini, aut. 1772, GB-Lcm
Il barone di Rocca Antica [Act 2] (intermezzo, G. Petrosellini), Dresden, 1772 [Act 1 by C. Franchi; ? rev. of Franchi op of 1771]; rev. as La finta cingara [zingara] per amore (farsa, 2), Rome, Tordinona, carn. 1774; Venice, S Giovanni Grisostomo, carn. 1780; D-Dl, Rtt, F-Pn, I-Fc
L’incognita perseguitata (dg, 3, ? Petrosellini, after C. Goldoni), RD, carn. 1773; as Metilda ritrovata, Vienna, 1773; as Il capitano Asdrubale, Rovigo, 1773; La Giannetta, Bologna, 1773; as La Gianetta perseguitata, Dresden, 1774; in Fr. trans., Fontainebleau, 1776, Versailles, 1781 (Paris, 1781), A-Wgm, Wn (both as La Metilda ritrovata), B-Bc, D-Bsb, Dlb (La Giannetta perseguitat), HR, F-Pn*, Po, GB-Cpl (Act 1), Lbl, H-Bn, I-Bc, Fc, Mc (La Giannetta), Rdp, Rmas, Rn, Vnm, P-La, US-Bp, Wc
Antigono (dm, 3, Metastasio), VB, Ascension 1773, excerpts (Venice, 1773)
Achille in Sciro (dm, 3, Metastasio), RA, carn. 1774, I-Rc, (?autograph), Rsc
La finta giardiniera (dg, 3), RD, carn. 1774; as La marchesa giardiniera, London, 1775; as Die edle Gärtnerin, Frankfurt, 1782, B-Bc, D-Bsb, F-Pn, GB-Lbl (Acts 1 and 2), Lcm, H-Bn, I-Fc, Mc, Rc, P-La, US-Wc (as La contadina in corte)
Lucio Silla (dm, 3, G. De Gamerra), VS, Ascension 1774, D-Mbs, selections F-Pn
Il geloso in cimento (dg, 3, G. Bertati after Goldoni: La vedova scaltra), Vienna, Burg, 25 May 1774; as La vedova galante, Graz, 1779; as La vedova scaltra, Castelnuovo, 1785; as La vedova bizzarra, Naples, 1788, A-K, Wn, D-Bsb (as Die Eifersucht auf der Probe), DS, Wa, F-BO, Pn, Po, GB-Lbl, H-Bn, I-Fc, Gl, Pl, P-La (2 copies), S-Ssr [in Ger.], US-Wc
Olimpiade (dm, 3, Metastasio), VB, 26 Dec 1774, D-Hs, Mbs, F-Pn, I-Rc, P-La
La contadina incivilita (dg, 3, N. Tassi), VS, carn. 1775; as La contadina in corte, RD, 1775; as Il principe di Lago Nero, o sia L'innocenza premiata, Florence, Cocomero, spr. 1777, US-Wc
Didone abbandonata (dm, 3, Metastasio), VM, Ascension 1775, F-Pn, I-Nc, P-La
L’avaro (dg, 3, Bertati), VM, aut. 1775; as La fedeltà nelle angustie, Florence, 1777; as Li contrasti amorosi, Corfu, S Giacomo, aut. 1778; as Il sordo e l’avaro, Brunswick, 1782, D-Bsb, DS, Rtt, F-Pn, GB-Lbl, I-Bc, Fc, P-La, US-Wc; as Le tuteur avare, Paris, 1787 (Paris, c1787)
La vera costanza (dg, 3, F. Puttini), RD, 2 Jan 1776; as La pescatrice fedele, VM, 1776, A-Wgm, GB-Lbl, I-Fc, US-Wc
Motezuma (dm, 3, ? V.A. Cigna-Santi), Reggio, nell'Emilia, Pubblico, Fair 1776
Isabella e Rodrigo, o sia La costanza in amore (dg, 2, Bertati), VS, aut. 1776, D-Ds, Dlb, Rtt, H-Bn, I-Fc, Mc (as L’avventure di Donna Isabella e Don Rodrigo), US-LOu
Il curioso indiscreto (dg, 3 ? Bertati or Petrosellini, after M. de Cervantes: Don Quixote), RD, carn. 1777; in Fr., Paris, 1790, F-Pn, Po, H-Bn, I-Nc (Act 1), Tf (Act 3), US-Bp
Gengis-Kan (dm, 3), Turin, Regio, carn. 1777, D-Bsb, I-Tf, P-La (2 copies)
La vaga frascatana contrastata dagli amorosi (dg), Ravenna, Nobili, May 1777
Adriano in Siria (dm, Metastasio), Padua, Nuovo, June 1777, F-Po, I-Pl (facs. in DMV, xxiv, 1983), P-La
Lo sposo disperato (dg, 2, Bertati), VM, aut. 1777; as Il zotico incivilito, Bologna, 1777; as Gli sposi in contrasto, Faenza, Accademica, carn. 1780, B-Bc, D-Bsb, F-Pn, H-Bn, I-Fc, US-Bp
Il controgenio, ovvero Le speranze deluse (int, 2, ?Petrosellini), RV, carn. 1778, I-Tf
Ezio (dramma serio, 3, Metastasio), VM, Ascension 1778, F-Pn, P-La [attrib Mysliveček]
La forza delle donne (dg, 2, Bertati), VM, aut. 1778; as Il valore delle donne, Turin, aut. 1780; as Il trionfo delle donne, Vienna, Hof, 1786, D-Wa, F-Pn, I-Fc, Vnm, S-Skma, US-Bp, Wc
L’americana in Olanda (dg, 2, N. Porta), VS, aut. 1778
Cleopatra (dramma serio, 3, M. Verazi), Milan, Scala, carn. 1779, F-Pn, P-La,
Il matrimonio per inganno (dg, 2, ?Bertati, after Cervantes: El casamiento engañoso), Florence, Cocomero, spr. 1779, D-Wa, F-Pn, Po, H-Bn, US-Wc
Azor, re di Kibinga (dg, 2, Bertati), VM, aut. 1779
Amor costante (int, 2), Rome, Capranica, carn. 1780
Tito nelle Gallie (dm, 3, P. Giovannini), RD, carn. 1780
I viaggiatori felici (dg, 2, F. Livigni), VS, aut. 1780, A-Wn, D-Bsb, DS, Rtt, F-Pn, H-Bn, I-Fc, US-Bn, Wc, Favourite Songs (London, c1782)
La donna volubile, Piacenza, carn. 1781
Lo sposo per equivoco (int, 2), Rome, Capranica, carn. 1781
Il trionfo d’Arianna (dm, 2, G. Lanfranchi Rossi), VM, Ascension 1781, I-Vc, P-La
L’imbroglio delle tre spose (dg, 2, Bertati), VM, aut. 1781, I-Fc, Tf (Act 2), P-La
Gli amanti canuti (dg, 2, Lanfranchi Rossi), VS, aut. 1781, P-La, ?D-Dlb, US-Wc
Zemira (dm, 2, G. Sertor), VB, carn. 1782, Wc
Il disprezzo (azione drammatica giocosa, 1), VS, carn. 1782, perf. with Act 2 of Gli amanti canuti
Il trionfo della costanza (dg, 2, C.F. Badini), LKH, 19 Dec 1782, Favourite Songs (London, c1783)
I vecchi burlati (dg, 2), LKH, 27 March 1783
Issipile (dm, 2, after Metastasio), LKH, 8 May 1784, Favourite Songs (London, c1784)
Le due gemelle (dg, 2, G. Tonioli), LKH, 12 June 1784
La pazza per amore (dg), Correggio, Pubblico, carn. 1785
L’inglese in Italia (dg, 2, Badini), LKH, 20 May 1786
Le gelosie fortunate (dg, 2, Livigni), VS, aut. 1786, F-Pn, H-Bn
Le pazzie de’ gelosi (farsetta, 2), RV, carn. 1787, F-Pn
Creso (dm, 3, G. Pizzi), RA, carn. 1787
L’orfanella americana (cm, 4, Bertati), VM, aut. 1787
La maga Circe (farsetta, 1), RV, carn. 1788, F-Pn, I-Gl, Rsc, Us-Wc
Artaserse (dm, 2, Metastasio), RD, carn. 1788, F-Pn
I matrimoni per fanatismo (dg, 2, ? C. Sernicola), Naples, Fondo, 1788
La gazzetta, o sia Il bagiano deluso (farsa, 2), RV, carn. 1789
Zenobia di Palmira (dm, 3, Sertor), VB, 26 Dec 1789, I–Bc, Fc
Gli artigiani (dg, 2, G. Foppa, after Goldoni: L’amore artigiano), VM, spr. 1793; as L’amor artigiano, Pavia, 1797, D-MÜs, F-Pn, GB-Lbl, I-Gl, Rmassimo, S-St, US-Wc

Music in:
La finta principessa, o sia Li due fratelli Papamosca, 1785

Cants.:
I dioscuri (S. Mattei), Naples, S Carlo, 13 Aug 1771;
L’armonia (M. Butturini), Venice, S Benedetto, 11 Jan 1790

Doubtful:
Lucio Papirio, Rome, 1771;
I visionari, Rome, 1771;
Orlando paladino, Vienna, 1778;
Le gelosie villane, Casale Monferrato, 1779;
La finta ammalata, Parma, carn. 1782–3;
Chi cerca trova, Florence, 1783 or 1789;
Gli sposi in commedie, Piacenza, 1784;
Il cavaliere per amore, Berlin, 1784;
La villanella di spirito, Rome, 1787;
L’antiquario, Paris, 1789

Vocal religiosa:

Oratorios
La madre dei Maccabei (P. Barbieri), Rome, 1765, GB-Lbl;
Noe sacrificium, Venice or Florence, 1769, I-Pca, Vc;
Carmina sacra canenda in nosocomio pauperum derelictorum, Venice, 1773;
Jerusalem eversa, Venice, 1774;
David contra Philisthaeos, Venice, 1775;
Giuseppe riconosciuto (Metastasio), Rome, 1776, Bc, Mc, Rf (facs. in IO, xxix, 1986);
Carmina sacra recinenda a piis virginibus, Venice, 1776;
Samuelis umbra, Venice, 1777;
Virginis assumptae triumphans, Venice, 1780;
La nascita del Redentore (G. Terribilini), Rome, 1780, Bc;
Esther, Venice, 1781, Bc;
La Betulia liberata (Metastasio), ?1781, Mc, Rf (facs. in IO, xxx, 1987), US-Wc (pt 1, dated 1781)
Sedecias, Venice, 1782, I-Bc, Mc, Rf;
Il sacrificio di Noè uscita dall’arca, Rome, 1783 [? version of Noe sacrificium], Bc, Rf, P-La;
Prodigus, Venice, ?1786, I-Gl;
Sant’ Elena al Calvario (Metastasio), 1st known perf. Rome, 1786 (some sources suggest 1771, 1777 or 1781), GB-Lbl, I-Bc, Gl, Mc;
Ninive conversa, Venice, 1787, GB-Lbl (pt 1), I-Mc;
Il figliuol prodigo (C.A. Femi), Rome, 1792, Rf;
La morte di S Filippo Neri (Femi), Rome, 1796, Rf;
Gerico distrutta, Mc;
Il convito di Baldassare, mentioned in LaMusicaD;
Per la nascita del N.S. Gesù Cristo, Rf

Other:
Masses:
4vv, I-Mc, Nc, PS;
4vv, Bc;
4vv, org, A-Wn;
5vv, insts, D-Bsb;
2, 8vv, I-Rf

Mass movts:
6 Kyrie–Gloria: D-Bsb, F-Pn; C, GB-Lbl; D, 4vv, org, I–Bc; 4vv, insts, A-Wn, US-Wc; 8vv, D-MÜs;
Qui tollis, 4vv, I-Rf;
Credos: 4vv, A-Wn, I-Rf, 2, D-Bsb; D, 4vv, insts, I-Bc

Other sacred works:
5 Salve regina: S, SSA, insts, 1776, GB-Lbl, SS, str, bc, T, 5vv, I-Mc, S, str, org, MOe, A, insts, 1779, Nc;
6 motets, 1v, insts, 1775–8, Vnm;
Motetti per l’Elevazione, 2vv, Rf;
2 O salutaris: 5vv, Rf, 3vv, A-Wn;
Miserere, S, S, b, I-Vc, Vnm;
Holy Week Responsories, T, T, b, D-MÜs;
many psalms, Bsb, MÜs, F-Pn, GB-Lbl, I-Bc, Mc, PS, Vc, Rf, US-Wc;
other motets, hymns etc., D-Bsb, MÜs, GB-Lbl, I-Mc, Vnm, Rf

Instrumental:

Orch:
67 sinfonie [for thematic index see B.S. Brook, ed.: The Symphony: Reference Volume (New York, 1986), 15–22]:
53 in D, 1, 1769, ed. in The Symphony 1720–1840, ser. A, iv (New York, 1983);
7 in B , 1, 1776, ed. in ibid.;
3 in C;
1 each in d, E , F, G

Chbr inst: minuets, 2 vn, vc, Nc;
5 qnts: D, F, fl, 2 vn, va, bc, C, F, C, ob, 2 vn, va, bc, all MOe



Informació addicional... 

INTERPRETS: Orchestre Sinfonia Viva; Chur de Chambre de Poznan; Tomasz Radziwonowicz (direction)
AMAZON: ANFOSSI, P. - La morte di San Filippo Neri
CPDL: No disponible
SPOTIFY: ANFOSSI, P. - La morte di San Filippo Neri



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Una joya!!! Imagino la menuda que compartirás en Semana Santa!!!
    Abrazo fuerte,
    Yehu

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias Yehu!!! En realidad, no tenía nada especial preparado para Semana Santa!
      Abrazo fuerte!
      Pau

      Elimina
  2. Muchas Gracias, lo degustaré estos días
    un Abrazo

    ResponElimina