Obra d'Elizabeth Adela Forbes (1859-1912), pintora canadenca (1)
- Recordatori d'Eugen d'Albert -
En el dia de la celebració del seu 155è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Elizabeth Adela Armstrong (Kingston, 29 de desembre de 1859 - Newlyn, 16 de març de 1912) va ser una pintora canadenca. De petita es va traslladar amb la seva família a Anglaterra, on es va formar a partir dels 14 anys a l'escola d'art de Kensington i a on va rebre la influència dels pintors pre-rafaelites. El 1878 va entrar a la Lliga d'Estudiants d'Art de Nova York on va estudiar amb William Merritt Chase. Al finalitzar els seus estudis el 1881, va viatjar amb la seva família a Munich, on va conèixer a la pintora Marianne Preindlsberger, i després a Pont Aven on va rebre formació en gravat. El 1884 va viatjar a Holanda i va començar a exhibir les seves obres, moltes d'elles a Londres. Després del seu matrimoni amb Stanhope Forbes, va disminuir el seu treball com a pintora si bé no el va abandonar. El 1889 va rebre una medalla a París, el 1893 a Chicago i el 1910 una condecoració a la Royal British Colonial Society. Després del seu matrimoni va viure a Newlyn, on va formar part de la Newlyn School, i on va morir el març de 1912.
Parlem de Música...
Eugen [Eugène] (Francis Charles) d’Albert (Glasgow, 10 d'abril de 1864 - Riga, 3 de març de 1932) va ser un pianista i compositor anglès posteriorment nacionalitzat alemany. Relacionat familiarment amb els compositors Giuseppe Matteo Alberti i Domenico Alberti i fill de Charles Louis Napoléon d’Albert, es va formar inicialment amb el seu pare. Posteriorment va rebre classes d'Arthur Sullivan, Ernst Pauer i Ebenezer Prout al National Training School for Music de Londres. El 1881 es va traslladar a Viena, ciutat on va conèixer i estudiar amb Liszt i des d'on el 1882 va viatjar a Weimar. Va ser allà on el 1892 es va casar amb la pianista Teresa Carreño i posteriorment amb la cantant Hermine Finck. A partir del 1907 va ser nomenat successor de Joseph Joachim com a director de l'Hochschule für Musik de Berlín. Com a pianista, va ser un reconegut intèrpret de Beethoven i Bach, de qui va transcriure per a piano algunes composicions per a orgue. També va participar en l'edició de les obres completes del seu mestre Liszt. Com a compositor, el seu estil va ser proper al de Brahms destacant, especialment, per una simfonia (1886), dos concerts per a piano (1884 i 1893) i per la seva vintena d'òperes. Els darrers anys va renunciar a la nacionalitat britànica en favor de la germànica circumstància que va condicionar la repercussió posterior de la seva obra, vetada en qualsevol cas a Anglaterra. Eugen d'Albert va morir a Riga el març de 1932.
OBRA:
(selective list)
Vocal secular:
Stage:
Der Rubin (Musikalisches Märchen, d’Albert, after F. Hebbel), Karlsruhe, 12 Oct 1893;
Ghismonda (op, d’Albert, after K. Immermann), Dresden, 28 Nov 1895;
Gernot (G. Kastropp), Mannheim, 11 April 1897;
Die Abreise (F. von Sporck, after A. von Steigentesch), Frankfurt, 20 Oct 1898;
Kain (H. Bulthaupt), Berlin, 17 Feb 1900;
Der Improvisator (Kastropp), Berlin, 20 Feb 1902;
Tiefland (music drama, R. Lothar, after A. Guimerá: Terra baixa), Prague, 15 Nov 1903;
Flauto solo (musical comedy, H. von Wolzogen), Prague, 12 Nov 1905;
Tragaldabas (comic op, Lothar), Hamburg, 3 Dec 1907
Izeÿl (music drama, Lothar), Hamburg, 6 Nov 1909;
Die verschenkte Frau (comic op, Lothar, R. Batka), Vienna, 6 Feb 1912;
Liebesketten (Lothar), Vienna, 12 Nov 1912;
Die toten Augen (H.H. Ewers), Dresden, 5 March 1916;
Der Stier von Olivera (Batka), Leipzig, 10 March 1918;
Revolutionshochzeit (F. Lion), Leipzig, 26 Oct 1919;
Scirocco (L. Feld, K.M. von Levetzow), Darmstadt, 18 May 1921;
Mareike von Nymwegen (Legendenspiel, H. Alberti), Hamburg, 31 Oct 1923;
Der Golem (music drama, Lion), Frankfurt, 14 Nov 1926;
Die schwarze Orchidee (op burlesca, Levetzow), Leipzig, 1 Dec 1928;
Mister Wu (Levetzow), Dresden, 29 Sept 1932, completed L. Blech
Other
Der Mensch und das Leben, op.14 (O. Ludwig), chorus 1893;
Seejungfräulein, op.15, scena, 1v, orch, 1897;
Wie wir die Natur erleben, op.24, S/T, orch, 1903;
An den Genius von Deutschland, op.30, solo vv, chorus, 1904;
2 Lieder, op.25, S/T, orch, 1904;
Mittelalterliche Venushymne (Lothar), op.26, T, male chorus, orch, 1904;
58 lieder for 1v, pf in 10 vols.
Instrumental:
Orch:
Pf Conc., b, op.2, 1884;
Sym., F, op.4, 1886;
Ov. to Grillparzer: Esther, op.8, 1888;
Pf Conc., E, op.12, 1893;
Vc Conc., C, op.20, 1899;
Aschenputtel, op.33, suite, 1924;
Sym. Prelude to Tiefland, op.34, 1924
---
Chbr and solo inst:
Pf Suite, d, op.1, 1883;
8 Klavierstücke, op.5;
Str Qt no.1, a, op.7, 1887;
Pf Sonata, f , op.10, 1893;
Str Qt no.2, E , op.11, 1893;
4 vols. pf pieces
(selective list)
Vocal secular:
Stage:
Der Rubin (Musikalisches Märchen, d’Albert, after F. Hebbel), Karlsruhe, 12 Oct 1893;
Ghismonda (op, d’Albert, after K. Immermann), Dresden, 28 Nov 1895;
Gernot (G. Kastropp), Mannheim, 11 April 1897;
Die Abreise (F. von Sporck, after A. von Steigentesch), Frankfurt, 20 Oct 1898;
Kain (H. Bulthaupt), Berlin, 17 Feb 1900;
Der Improvisator (Kastropp), Berlin, 20 Feb 1902;
Tiefland (music drama, R. Lothar, after A. Guimerá: Terra baixa), Prague, 15 Nov 1903;
Flauto solo (musical comedy, H. von Wolzogen), Prague, 12 Nov 1905;
Tragaldabas (comic op, Lothar), Hamburg, 3 Dec 1907
Izeÿl (music drama, Lothar), Hamburg, 6 Nov 1909;
Die verschenkte Frau (comic op, Lothar, R. Batka), Vienna, 6 Feb 1912;
Liebesketten (Lothar), Vienna, 12 Nov 1912;
Die toten Augen (H.H. Ewers), Dresden, 5 March 1916;
Der Stier von Olivera (Batka), Leipzig, 10 March 1918;
Revolutionshochzeit (F. Lion), Leipzig, 26 Oct 1919;
Scirocco (L. Feld, K.M. von Levetzow), Darmstadt, 18 May 1921;
Mareike von Nymwegen (Legendenspiel, H. Alberti), Hamburg, 31 Oct 1923;
Der Golem (music drama, Lion), Frankfurt, 14 Nov 1926;
Die schwarze Orchidee (op burlesca, Levetzow), Leipzig, 1 Dec 1928;
Mister Wu (Levetzow), Dresden, 29 Sept 1932, completed L. Blech
Other
Der Mensch und das Leben, op.14 (O. Ludwig), chorus 1893;
Seejungfräulein, op.15, scena, 1v, orch, 1897;
Wie wir die Natur erleben, op.24, S/T, orch, 1903;
An den Genius von Deutschland, op.30, solo vv, chorus, 1904;
2 Lieder, op.25, S/T, orch, 1904;
Mittelalterliche Venushymne (Lothar), op.26, T, male chorus, orch, 1904;
58 lieder for 1v, pf in 10 vols.
Instrumental:
Orch:
Pf Conc., b, op.2, 1884;
Sym., F, op.4, 1886;
Ov. to Grillparzer: Esther, op.8, 1888;
Pf Conc., E, op.12, 1893;
Vc Conc., C, op.20, 1899;
Aschenputtel, op.33, suite, 1924;
Sym. Prelude to Tiefland, op.34, 1924
---
Chbr and solo inst:
Pf Suite, d, op.1, 1883;
8 Klavierstücke, op.5;
Str Qt no.1, a, op.7, 1887;
Pf Sonata, f , op.10, 1893;
Str Qt no.2, E , op.11, 1893;
4 vols. pf pieces
Informació addicional...
AMAZON: D'ALBERT - Die Abreise
IMSLP: Eugen d'Albert (1864-1932)
CPDL: No disponible
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada