- Recordatori de Christoph Sätzl -
En el dia de la commemoració del seu 364è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Dirck Christiaensz. van Delen (Heusden, c.1604 - Arnemuiden, 16 de maig de 1671) va ser un pintor holandès. De ben petit es va traslladar amb la seva família a Breda. Segons Arnold Houbraken, va ser deixeble de Frans Hals, tot i no existir cap document que així ho demostri. Possiblement, va estudiar amb Bartholomeus van Bassen o amb Pieter van Bronckhorst a Delft, el que ajudaria a explicar la col·laboració del primer i d'Anthonie Palamedesz amb Van Delen, a qui van pintar les figures d'algunes de les seves composicions. El 1625 es va casar a Middelburg i un any després es va instal·lar a Arnemuiden, localitat propera a Middelburg, en la qual hi va romandre fins a la seva mort i on va ocupar càrrecs en el govern municipal de forma gairebé permanent. Alhora, entre els anys 1639 i 1665 va formar part del Gremi de Sant Lluc de Middelburg, i el 1666 va donar un quadre de grans dimensions, pintat en col·laboració amb Theodoor Boeyermans, a la Cambra de Retòrica d'Anvers, en la qual va ingressar dos anys després. El principal motiu de la pintura de Van Delen, al marge d'un únic bodegó amb una tulipa en un got de porcellana, datat del 1637, van ser els interiors arquitectònics d'esglésies i palaus barrocs al costat de les profundes perspectives de construccions fantàstiques. En elles la figuració va ser, per regla general, anecdòtica si bé ocasionalment hi va afegir esdeveniments històrics, com les destruccions d'imatges protagonitzades per la iconoclàstia protestant el 1566. Dirck Christiaensz. van Delen va morir a Arnemuiden el maig de 1671.
Parlem de Música...
Christoph Sätzl [Sätzel, Satzl] (Meersburg, c.1592 - Hall [ara Solbad Hall], 13 d'abril de 1655) va ser un compositor austríac. Es va formar a una escola de Freiburg abans d'assolir, el 1612, el càrrec de professor de la Catedral de Brixen. El 1619, va assolir el lloc de mestre de capella de la mateixa catedral en un càrrec que va preservar fins el 1632. El 1 de juliol d'aquell any es va traslladar a la Damenstift d'Hall en la qual hi va treballar la resta de la seva vida com a mestre de la capella musical. Com a compositor, va cultivar principalment el gènere religiós sent autor de diverses col·leccions de misses, motets, salms i altres configuracions religioses habituals, algunes amb text alemany. Christoph Sätzl va morir a Hall l'abril de 1655.
OBRA:
all except anthologies published in Innsbruck
Ecclesiastici concentus liber I (24 motets), 2–5vv, 2 insts (1621)
Hortus pensilis, qualis apud Babylonios fieri consuevit; Danieli ad recreandos (26 motets), 2–6vv, bc (1628)
Bethlemitischer Jubel oder [18] Catholische Weynacht Gesänger, 5vv (1640)
Certamen musicum (20 motets), 2vv, 3 insts (1641)
Oesterlicher Jubel (12 Easter songs), 5–6vv (1641) [not 1642 as on title-page]
Cantiones genethliacae ad Christi cunas (1 mass, 13 motets), 5vv, bc (1644)
9 missae novae singulis, 1–5vv, bc (1646)
Jubilus Davidicus seu psalmi, 2–3vv, mixto chelium binario modulandi (12 psalms), 1–3vv, 2 insts (1653)
Missae 4 novae, 4–5vv, insts, bc (1661)
12 motets, 1627; 3, 1629, 1624, 1626, 1627, A-Wn, D-Lr
OBRA:
all except anthologies published in Innsbruck
Ecclesiastici concentus liber I (24 motets), 2–5vv, 2 insts (1621)
Hortus pensilis, qualis apud Babylonios fieri consuevit; Danieli ad recreandos (26 motets), 2–6vv, bc (1628)
Bethlemitischer Jubel oder [18] Catholische Weynacht Gesänger, 5vv (1640)
Certamen musicum (20 motets), 2vv, 3 insts (1641)
Oesterlicher Jubel (12 Easter songs), 5–6vv (1641) [not 1642 as on title-page]
Cantiones genethliacae ad Christi cunas (1 mass, 13 motets), 5vv, bc (1644)
9 missae novae singulis, 1–5vv, bc (1646)
Jubilus Davidicus seu psalmi, 2–3vv, mixto chelium binario modulandi (12 psalms), 1–3vv, 2 insts (1653)
Missae 4 novae, 4–5vv, insts, bc (1661)
12 motets, 1627; 3, 1629, 1624, 1626, 1627, A-Wn, D-Lr
Informació addicional...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada