dijous, 18 d’abril del 2019

VON SUPPÉ, Franz (1819-1895) - Overtures & Marches

Vincenzo Marinelli - Un corteo nuziale arabo
Obra de Vincenzo Marinelli (1819-1892), pintor italià.


- Recordatori de Franz von Suppé -
En el dia de la celebració del seu 200è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Vincenzo Marinelli (San Martino d'Agri, 5 de juny de 1820 - Napoli, 18 de gener de 1892) va ser un pintor italià. Es va formar inicialment a Nàpols abans d'estudiar pintura de forma autodidacta. Més tard, va entrar a l'Institut Reial de Belles Arts de Nàpols on va estudiar amb Costanzo Angelini. Allà va rebre una beca i va estudiar a Roma amb Tommaso Minardi. Després de la Restauració Italiana va tornar a Nàpols on a partir del 1875 va treballar com a professor de l'Institut Reial de Belles Arts. També entre els anys 1865 i 1887 va treballar com a professor a la Royal Educandato Femminile Regina Maria Pia. Com a pintor, va ser autor principalment d'obra de temàtica orientalista molta de la qual realitzada en el transcurs dels seus viatges per Grècia, Egipte i Sudan. Vincenzo Marinelli va morir a Nàpols el gener de 1892.



Parlem de Música...

Franz von Suppé (Spalato [ara Split], 18 d'abril de 1819 - Wien, 21 de maig de 1895) va ser un compositor i director austro-hongarès. Fill de pare austríac i de mare vienesa, va mostrar talent musical des de ben petit i va començar a cantar al cor de la Catedral de Zara, ciutat on s'havia traslladat amb la seva família. Allà va rebre classes del seu director, Giovanni Cigalla (c.1805-1857), de flauta i harmonia i va començar a compondre la seva pròpia música, arribant a estrenar una missa poc abans que amb 15 anys els seus pares l'enviessin a Padova per a què cursés la carrera de Dret, com el seu pare. Tot i el seu desacord, es va traslladar a la ciutat italiana i va cursar els seus estudis de Dret sense abandonar els estudis de música. Les seves visites freqüents a Milà li van permetre descobrir les òperes contemporànies i conèixer a RossiniDonizetti i a un jove Verdi. El 1835, i després de la mort del seu pare, amb la seva mare es van traslladar a Viena. Allà es va matricular al Conservatori de Viena on va prosseguir la seva formació musical amb Simon Sechter i Ignaz Ritter von Seyfried. El 1835 va finalitzar la primera versió de la seva Missa dalmàtica i un any més tard l'òpera Virgínia. Poc després, va ser nomenat tercer director del Theater in der Josefstadt de Viena i més tard va treballar com a director a Pressburg i a Baden. Al seu retorn a Viena, va treballar al Theater an der Wien (1845-1862), a l'orquestra del Kaitheater (1862-1865) i a l'orquestra del Karl Theater (1865-1882). Suppé va compaginar aquesta diversitat de càrrecs amb la composició i va ser un autor certament prolífic. A més de vuit òperes, va compondre simfonies, misses, cantates i lieder, i a partir del 1862 es va dedicar quasi exclusivament al gènere de l'opereta, escrivint-ne més de 200, la majoria d'inspiració francesa. Franz von Suppé va morir a Viena el maig de 1895.

 Emile Bieber (1810-1884) - Franz von Suppé (1)

OBRA:
(selective list)

Vocal secular:

WJ Theater in der Josefstadt
WC Carltheater
WW Theater an der Wien
KT Kaitheater

Virginia (grosse Oper, 2, L. Holt), 1837, probably unperf.
Jung lustig, im Alter traurig, oder Die Folgen der Erziehung (komisches Gemälde, 3, C. Wallis), WJ, 5 March 1841
Die Hammerschmiedin aus Steiermark, oder Folgen einer Landpartie (Localposse, 2, J. Schickh), WJ, 14 Oct 1842
Ein Morgen, Mittag und Abend in Wien (lokales Gemälde, 2, F.X. Told), WJ, 26 Feb 1844
Nella die Zauberin, oder Der Maskenball auf Hochgiebel (romantisch-komisches Gemälde, 4, K. Elmar), WJ, 11 May 1844
Der Krämer und sein Kommis (Posse, 2, F. Kaiser), WJ, 28 Sept 1844
Die Müllerin von Burgos (vaudeville, 2, J. Kupelwieser), WJ, 8 March 1845
Sie ist verheirathet (romantisch-komisches Charakterbild, 3, Kaiser), WW, 7 Nov 1845
Dichter und Bauer (Lustspiel, 3, Elmar), WW, 24 Aug 1846, fs (1900)
Das Mädchen vom Lande (grosse Oper, 3, Elmar), WW, 7 Aug 1847
Martl, oder Der Portiunkulatag in Schnabelhausen (parodistische Posse, 3, A. Berla), WW, 16 Dec 1848 [parody of Flotow: Martha]
Des Teufels Brautfahrt, oder Böser Feind und guter Freund (Original-Zauberposse, 3, Elmar), WW, 30 Jan 1849
Gervinus der Narr von Untersberg, oder Ein patriotischer Wunsch (Posse, 3, Berla), WW, 1 July 1849
Unterthänig, unabhängig (Zeitgemälde, 3, Elmar), WW, 13 Oct 1849
s’Alraund [s’Alraunl] (romantisches Märchen, 3, A. von Klesheim), WW, 13 Nov 1849
Der Dumme hat’s Glück, oder Tolle Streiche (Posse, 3, Berla), WW, 29 June 1850
Dame Valentin, oder Frauenräuber und Wanderbursche (romantisch-komischer Spl, 3, Elmar), WW, 9 Jan 1851
Tannenhäuser (dramatisches Gedicht, H. von Levitschnigg, after a German Legend), WW, 27 Feb 1852
Wo steckt der Teufel (komisches Märchen, 3, J. Grün, after E. Breier), WW, 28 June 1854
Paragraf drei (grosse Oper, 3, M.A. Grandjean), Hofoper, 8 Jan 1858
Das Pensionat (komische Operette, 1, J. Kaulich), WW, 24 Nov 1860, vs (c1865)
Die Kartenschlägerin, oder Pique Dame (komische Operette, 1, T. Treumann), KT, 26 April 1862
Zehn Mädchen und kein Mann (Operette, 1, W. Friedrich), KT, 25 Oct 1862, vs (Vienna, ?1865)
Flotte Bursche, oder Das Bild der Madame Potifar (komische Operette, 1, Leitermayer or J. Braun), KT, 18 April 1863, vs (?1870)
Das Corps der Rache (Operette, 1, J.L. Harisch), WC, 5 March 1864
Franz Schubert (Operette, 1, H. Max), WC, 10 Sept 1864
Dinorah, oder Die Turnerfahrt nach Hütteldorf (burleske Oper, 3, ‘Julius Caesar’ [J. Hopp]), WC, 4 May 1865 [parody of Meyerbeer]
Die schöne Galathée (Operette, 1, Poly Henrion [L. Kohl von Kohlenegg]), Berlin, Meysel’s, 30 June 1865, vs (1865)
Leichte Kavallerie (komische Operette, 2, C. Costa), WC, 21 March 1866, vs (1866)
Freigeister (Operette, 2, Costa), WC, 23 Oct 1866
Banditenstreiche (komische Operette, 1, B. Boutonnier), WC, 27 April 1867, vs (Leipzig, ?1865)
Die Frau Meisterin (komische Zauberoperette, 3, Costa), WC, 20 Jan 1868, arr. as Die Pariserin, oder Das heimliche Bild (Operette, 3, Léon and Held), WC, 26 Jan 1898
Tantalusqualen (komische Operette, 1, Suppé, after L. Angely: Der Schmarotzer in der Klemme), CT, 3 Oct 1868
Isabella (komische Operette, 1, J. Weyl), WC, 5 Nov 1869
Lohengelb, oder Die Jungfrau von Dragant (parodistische Operetta, 3, Grandjean and Costa, after J. Nestroy: Lohengrin), Graz, Stadt, 23 July 1870 [parody of Wagner]
Cannebas (komische Operette, 1, J. Doppler), WC, 2 Nov 1872
Fatinitza (Operette, 3, F. Zell and R. Genée, after E. Scribe: La Circassiene), WC, 5 Jan 1876, fs (Hamburg, ?1877)
Der Teufel auf Erden (fantastische Operetta, 3 or 4, C. Juin and J. Hopp), WC, 5 Jan 1878, vs (?Hamburg, ?1877)
Boccaccio [Giovanni Boccaccio] (Operette, 3, Zell and Genée, after G. Boccaccio: Decameron), WC, 1 Feb 1879, fs (Hamburg and Stockholm, ?1880)
Donna Juanita (Operette, 3, Genée and Camillo Walzel [Zell]), WC, 21 Feb 1880, fs (Brussels, 1880)
Der Gascogner (Operette, 3, Genée and Zell), WC, 22 March 1881, vs (Hamburg, 1881)
Das Herzblättchen (Operette, 3, C. Tezlaff), WC, 4 Feb 1882
Die Afrikareise (Operette, 3, Genée and M. West), WW, 17 March 1883, fs (Hamburg, ?1883)
Des Matrosen Heimkehr (romantische Oper, 2, A. Langer), Hamburg, Stadt, 4 May 1885, vs (Hamburg, 1885)
Bellman (komische oper, 3, West and L. Held), WW, 24 or 26 Feb 1887
Joseph Haydn (biographisches Genregemälde, 3, F. von Radler), WJ, 30 April 1887
Die Jagd nach dem Glücke (Operette, 3, Genée and B. Zappert), WC, 27 Oct 1888, fs (Hamburg, 1888)
Das Modell (Operette, 3, V. Léon and Held), WC, 4 Oct 1895, fs (Leipzig, 1895) [completed by J. Stern and A. Zamara]
c200 other stage works

Other:
Secular choral works;
Songs;

Vocal religiosa:

Requiem, 1855 [for F. Pokorny];
3 masses and other church music;

Instrumental:

Syms.;
Ovs., incl. 1 based on Dalmatian folksongs;
Dances;
Str qts;



Informació addicional... 

INTERPRETS: Royal Scottish National Orchestra; Neeme Järvi (conductor) 
RECICLASSICAT: VON SUPPÉ, Franz (1819-1895)
AMAZON: Overtures and Marches
SPOTIFY: Overtures and Marches



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada