dimecres, 3 d’abril del 2019

TOMÁSEK, Václav Jan Křtitel (1774-1850) - Lieder

Joseph-Desiré Court (1797-1865) - Woman Reclining on a Divan (1829)
Obra de Joseph-Desiré Court (1797-1865), pintor francès (1)


- Recordatori de Václav Jan Křtitel Tomásek -
En el dia de la commemoració del seu 169è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Joseph-Désiré Court (Rouen, 14 de setembre de 1797 - Paris, 23 de gener de 1865) va ser un pintor francès. Vinculat familiarment amb el pintor Jacinto Honorat Matias Rigau-Ros i Serra, es va formar amb Marc-Antoine Descamps a l’École municipale de dessin. Poc després, va estudiar amb Antoine-Jean Gros a París. Allà va obtenir el Prix de Rome gràcies al qual va poder viatjar a Itàlia. Va ser allà on va realitzar les seves primeres obres com a pintor independent algunes de les quals va enviar a París. Al seu retorn a la ciutat francesa, va exposar regularment al Saló de París on va ser reconegut especialment després de la presentació de la seva obra "La Mort de César". El 1828 va entrar com a membre de l'Académie des sciences, belles-lettres et arts de Rouen. Com a pintor, es va especialitzar en temàtica històrica i retrats. Joseph-Désiré Court, nomenat cavaller de la Legió d'Honor i condecorat amb l'Orde de Dannebrog, va morir a París el gener de 1865.



Parlem de Música...

Václav Jan Křtitel [Tomaschek, Wenzel Johann] Tomášek (Skuteč, 17 d'abril de 1774 - Praha, 3 d'abril de 1850) va ser un professor i compositor bohemi. De família pobre, es va formar musicalment gràcies a les beques que va rebre i a l'ajuda econòmica del seu germà gran. En aquest sentit, es va formar inicialment a Chrudim amb l'organista Pavel Josef Wolf. Més tard, va estudiar en el monestir d'Iglav on va ser cantant del cor i on va rebre formació de Donat Schuberth. El 1790 va viatjar a Praga, ciutat en la qual ja hi viuria la resta de la seva vida. Allà va estudiar a la universitat i va viure en primera persona la representació de Don Giovanni de Mozart la música de qui va despertar de forma definitiva la seva vocació musical. A Praga, limitat pels seus ingressos, es va educar de forma autodidacta amb tractats d'autors com Marpurg, Kirnberger o Mattheson. També aquells primers anys va escriure les seves primeres obres, principalment cançons i peces per a piano. Finalitzada la seva formació universitària, va iniciar la seva carrera com a pianista però especialment com a professor. Paral·lelament, va ampliar la seva formació amb G.J. Vogler i Forkel. El 1806 va ser nomenat tutor i compositor al servei del comte Georg Buquoy en un càrrec que va preservar fins el 1824. Gràcies a la flexibilitat d'aquest càrrec, va poder viatjar en diversos centres musicals europeus on va conèixer, entre molts altres, a Haydn (1808) i a Beethoven (1814). També en el transcurs d'aquest període, va ser notablement prolífic com a compositor. El 1824 es va casar amb Wilhelmina Ebert, germana del poeta Karl Egon Ebert, i va fundar la seva pròpia escola de música en la qual va formar músics posteriorment destacats com Voříšek, Kittl, Dreyschock, Hanslick o Würfel. Entre els anys 1826 i 1830 va viure un període d'inactivitat per causes familiars. A partir del 1830 i fins el 1840, va organitzar concerts de saló els quals van assolir gran popularitat rebent la visita d'autors eminents com Clara Schumann, Wagner, Berlioz o Paganini. Entre els anys 1845 i 1850, i amb el suport de l'editorial Klar de Praga, va publicar les seves memòries. Václav Jan Křtitel Tomášek, considerat un dels músics bohemis més importants del segle XIX, va morir a Praga l'abril de 1850.

Antonín Machek - Václav Jan Krtitel Tomasek
Antonín Machek (1775-1844) - Václav Jan Krtitel Tomasek (2)

OBRA:

Vocal secular:

Stage:
Seraphine, oder Grossmut und Liebe (op, 2, J.H. Dambek; after It.: L'amore per l'amore), op.36, Prague, Estates, 15 Dec 1811, ov. and cavatina (n.d.)
Alvaro (op, 2, after C.A. Herbst), op.114, inc.

Scenas and dramatic ballads: 
Maria Stuart (F. von Schiller), 1v, orch, op.99; 
Die Piccolomini (Schiller), S, orch, op.100; 
Gretchen (J.W. von Goethe: Faust), 1v, orch, op.102; 
Scena from Faust (Goethe), S, B, chorus, orch, op.103; 
Die Braut von Messina (Schiller), S, Mez, Bar, chorus, orch, op.104

Other: 
Deutsche Rundgesang (Hambl), 1v, chorus, pf, op.24, 1806; 
3 Songs, 3–4vv, op.42 (1810); 
Das Gebet des Herren, 3vv, pf, op.76 (n.d.); 
Schillerlieder, chorus, op.91; 
Zigeuner-Nachtgesang, chorus, orch, op.112

Partsongs and solo songs:
with piano accompaniment unless otherwise stated
Ger.: 
6 Songs (L.C.H. Hölty etc.), op.2 (1800); 
6 Songs (F.G. Klopstock, G.A. Bürger etc.), op.6 (1800); 
Lenore (Bürger), op.12 (1801); 
Leichenphantasie (Schiller), op.25 (1806); 
Busslied (C.F. Gellert), op.27 (Leipzig, 1806); 
4 Italian Canzonettas (V.A. Svoboda), op.28 (1806) [also Cz. text]; 
Elegie auf den Tod des Jünglings (Schiller), op.31 (Hamburg, 1807); 
3 Songs (C.A. Tiedge, 1 anon.), op.33 (1807); 
3 Songs (J.H. Voss, Schiller) (Leipzig, 1807); 
2 Sangterzette und ein Sangquintett (Hölty), op.43 (1811); 
3 Songs (Tiedge), op.44 (1811); 
Maria Stuarts Abschied (Schiller), op.49 (1814)
[41] Poems (Goethe), i–ix, opp.53–61 (1815) [incl. 3 duets, 4 trios]; 
Die Entstehung der Cisterzienser Abtey Hohenfurth (K. Pichlerová), op.62 (1816); 
4 Songs (Hölty etc), op.64 (Leipzig, 1818); 
3 Songs (P. Haugwitz, L. Tieck), op.67 (1819); 
3 Songs (R. Born, H. Waldenroth), op.68 (1819); 
5 Poems (K.E. Ebert), op.69 (1820); 
3 Songs (Schütter), op.77 (n.d.); 
3 Poems (H. Heine), op.78 (Mainz, n.d.)
Poems (Schiller), i–iv, opp.85–8 (n.d.); 
Hectors Abschied (Schiller), 2vv, pf, op.89; 
3 Songs (J. Glaser-Ebert), op.92 (1825); 
3 Songs (F. Rückert etc.), op.94 (1825); 
3 Songs (Glaser-Ebert), op.96 (n.d.); 
3 Songs (Goethe etc.), op.105 (n.d.); 
3 Songs (Goethe, Ebert), op.109 (n.d.); 
3 Songs (R. Hirsch etc.), op.113 (n.d.)

Cz.: 
6 Songs (V. Hanka, V. Nejedlý, A. Marek), op.48 (1813); 
6 Songs (Hanka), op.50 (1814); 
6 Songs (Hanka), op.71 (n.d.); 
Vlasta (Ebert), op.74 (n.d.); 
Starožitné písně Královédvorského rukopisů [Ancient Songs from the Králové Dvůr Manuscript], op.82 (n.d.); 
Zpěvy české [Czech Songs], opp.107–8 (1828); 
2 songs in Věnec, i (1835)

It.: 
Preghiera, 1v, str qt, org, op.73 (Mainz, c1823)

Vocal religiosa:

2 masses, with grad and off, op.46 (1913); 
Coronation Mass, op.81 (1836); 
Requiem, c, op.70 (1820); 
2 hymns, ‘in sacro pro defunctis’, op.72 (c1823), ‘de Spiritu Sancto’, op.80 (Berlin, n.d.); 
Te Deum, D, op.79 (Antwerp, n.d.)

Instrumental:

Orch: 
12 Ländler, c1796; 
4 waltzes with trios, c1796; 
3 syms., C, op.17, 1801, ed. S. Jedličková (1989), E , op.19 (Leipzig, 1805), D, op.30, 1807; 
2 pf concs., C, op.18 (Vienna, 1805), E , op.20; 
Ov., op.23; 
Fugal Ov., op.38, arr. pf (1808)

---

Chbr: 
3 str qts, 1792–3; 
Trio, pf, vn, va, op.7 (Leipzig, 1800); 
Pf Qt, op.22 (Leipzig, c1805)

Piano solo:
5 variation sets, on a theme from II sacrifizio interrotto, op.1 (before 1800), on ‘O du lieber Augustin’, op.4 (before 1800), op.5 (before 1800), op.8, op.16, in Harmonia, i (1805); 
7 sonatas, ‘Pathétique’, with fantasia, op.9, c1800, B , op.10 (Zürich, 1801) E , op.13 (Leipzig, 1805), C, op.14 (Leipzig, n.d.), G, op.15 (Leipzig, n.d.), F, op.21 (Vienna, n.d.), A, op.26 (Leipzig, 1806)
42 eclogues, 6 each as op.35 (Leipzig, 1807), op.39 (Leipzig, 1810), op.47 (1813), op.51 (Leipzig, 1815), op.63 (Leipzig, 1817), ed. in MAB, lxxiv (1973), op.66 (Leipzig, 1819), ed. in MAB, lxxiv (1973), op.83 (c1823), ed. in MAB, lxxiv (1973); 
15 rhapsodies, 6 as op.40 (1810), 6 as op.41 (Leipzig, 1810), 3 as op.110 (n.d.); 
6 allegri capricciosi, 3 as op.52 (1815), 3 ‘di bravura’ as op.84 (after 1823); 
3 ditirambi, op.65 (1818)
12 German Dances (1791–2); 
Sonatina (n.d.); 
Grand rondeau, op.11 (1811); 
Fantasia, op.32



Informació addicional... 

INTERPRETS: Ildiko Raimondi (soprano); Leopold Hager (piano)
RECICLASSICAT: TOMASEK, Václav Jan (1774-1850)
PRESTOMUSIC: Tomasek - Goethe Lieder
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Tomasek - Goethe Lieder



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada