L'adoració dels pastors, obra de Tanzio da Varallo, pintor italià del XVII
José de Nebra (1702-1768) compositor i organista espanyol nascut a Calatayud. Fill de músics, el seu pare organista el va introduir, com no podia ser d'altra forma, en l'estudi i interpretació d'aquest instrument. I tot i que es convertiria en un més que reputat organista, el cert és que Nebra va escriure gran quantitat de música teatral i lírica, així mateix com música d'església, on treballaria la major part de la seva vida. La seva obra és molt extensa i tot just comencem a descobrir-ne la seva magnitud real. Sarsueles, misses, cantates, villancets i d'altres obres pendents de ser descobertes en la diversitat dels arxius d'Espanya dibuixen el conjunt de l'obra de Nebra, el qual viuria la seva vida, de forma íntegra, a territori espanyol. Avui m'agradaria recuperar tres obres ben diferenciades de Nebra per tal d'entendre, una mica si més no, l'estil i la diversitat d'aquest autor situat, cronològicament i metodològicament, entre la senzillesa del classicisme, la puresa barroca i fins i tot certes reminiscències renaixentistes en algunes de les seves obres sacres. De fet, la primera de les obres que escoltarem avui ens traslladarà, momentàniament, a la clausura eclesiàstica amb un Magnificat de caràcter medieval, on la instrumentació és molt lleugera i les veus, quasi a capella, dibuixen una obra de caràcter fosc i situada a anys llum de molts dels magnificats que podríem escoltar dels seus coetanis. Ara bé, enormes diferències trobarem en les altres dues obres. Una responsori litúrgic de caràcter festiu i nadalenc on la instrumentació gaudeix d'un protagonisme més característic de l'època clàssica. Cors i veus, i tot i que no és la millor de les interpretacions, donen fe d'un Nebra en contrast permanent amb sí mateix. Finalment, un breu però emotiu i festiu fandango de nom "Tempestad grande amigo". Tres obres, tres formes de conèixer a De Nebra, un autor en majúscules del panorama musical i artístic espanyol i del qual, malauradament, poques vegades tenim l'honor de gaudir-ne més enllà dels "nostres" ambients.
L'antífona del magnificat ens l'interpreta Àngel Recasens amb La Grande Chapelle i la Schola Antiqua.
El responsori ens l'interpreta el conjunt Baroque Orchestra of Madrid sota la direcció de Grover Wilkins.
Finalment, el fandango ens l'interpreta la Cappella della Pieta de’Turchini amb Antonio Florio a la direcció.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
IMSLP: José de Nebra (1702-1768)
SPOTIFY: Angel Recasens – José de Nebra : Víspera de Confesores
SPOTIFY: Capella de' Turchini – Vinci: Cantate e Intermezzi
SPOTIFY: Capella de' Turchini – Vinci: Cantate e Intermezzi
You know about my love for de Nebra!
ResponEliminaGreetings, Sasja.
Sasja,
EliminaYes, I know your love for De Nebra!
Really is a great but unknown composer, yet.
Greetings!
Pau
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaBuenas tardes, ¿sería tan amable de volver a subir este disco? Muchas gracias
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina