divendres, 6 d’abril del 2012

GATTI, Luigi (1740-1817) - Messe A-Dur 'Schopfungsmesse' (c.1805)

Wolfgang-Adam Töpffer (1766-1847) - Le Rétablissement du culte en France après la Révolution (c.1812)
Obra de Wolfgang-Adam Töpffer (1766-1847), pintor suís.





Luigi Gatti (1740-1817) compositor italià nascut a Màntova. Per Setmana Santa parlar de música sacra és una excusa perfecta ja que, tenint en compte que qualsevol motivació ja és un al·licient, en aquestes dates encara ho és més. I jo encantat de fer-ho perquè la història musical si per alguna cosa es caracteritza, també, és per la gran quantitat de música dedicada a la devoció religiosa, principalment catòlica. Avui no en serà l'excepció i em servirà de perfecta excusa per anar-me'n uns dies de vacances. Divendres Sant, una de les principals celebracions de la litúrgia catòlica relacionada amb la mort de Crist. Paradoxalment, no parlaré d'un Rèquiem, que ho podria fer, sinó d'una missa de la Creació en La major. Una obra inspirada, com bé diu el nom, en La Creació, la majestuosíssima obra de Franz Joseph Haydn. Una composició que, literalment, és una còpia musical de l'obra de Haydn aplicada a una missa. És tal la fidelitat musical que de ben segur que us sorprendrà agradablement ja que la mà destre de Gatti permet completar una obra descomunal, fantàstica tot resumint l'oratori de La Creació en forma de missa en menys de 30 minuts. Per molts pot semblar un simple plagi, no obstant, còpies o transcripcions com la d'avui és donen i s'han donat de forma constant i reiterada al llarg de la història. De fet, puc imaginar a Luigi Gatti gaudint i emocionant-se tant al veure i escoltar l'enorme oratori d'Haydn que en un brot temporal d'èxtasi desenfrenat decidís copiar literalment la música per a fer-ne una missa. El resultat no deixa de ser una gratificant i més que sorprenent creació... i mai millor dit. De la mateixa manera que en el seu dia un tal Mozart, aquell que tots coneixem, va decidir fer una transcripció del Messies d'Handel a l'alemany (que per cert qualsevol dia, tant si l'audiència ho reclama com si no, recuperaré) i amb certes modificacions orquestrals. Doncs Gatti, compositor i mestre italià del qual ja n'havia parlat en relació amb un del seus concerts de piano i que, de moment, se'n coneixen poques obres editades que no escrites ja que la seva producció és molt extensa i variada, es va treure aquesta còpia fantàstica, única i admirable que de ben segur, si Haydn l'hagués escoltat probablement no podria fer una altra cosa que somriure.

I com ja ens té acostumats el segell CARUS pel que fa a la recuperació impagable d'obres com aquesta, una primera gravació mundial en viu i en directe d'aquest autèntic tresor musical de primer ordre que farà, sens dubte, les delícies de tots els amants d'Haydn i de la Música!

La Dresden Kreuzchor amb la Dresden Philharmonie sota l'esplèndida batuta de Roderich Kreile.

Gaudiu i compartiu! I bones mini vacances, més música la propera setmana!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)

BIOGRAFIA: Luigi Gatti (Màntua, 11 de juny de 1740 - Salzburg, 1 de març de 1817)  
MUSICWEB-INTERNATIONAL: Luigi GATTI (1740-1817)  Schöpfungmesse in A
LAQUINTADEMAHLER: Joseph Haydn: Misa de la Creación; Luigi Gatti: Misa de la Creación en La mayor
IMSLP: No disponible.
CPDL: No disponible.
SPOTIFY: Dresden Philharmonic Orchestra – F.J Haydn: Mass No. 13, "Schopfungsmesse" (Creation Mass), L.Gatti: Creation Mass



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

5 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Buongiorno,
    è possibile ripristinare questo collegamento?
    Grazie
    Giancarlo Mainetti

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina