L'infant Sant Joan, obra de Bartolomé Esteban Murillo (1617-1682), pintor espanyol.
Francesco Corselli (1702-1778) compositor italià nascut a Piacenza. Autèntic tresor el d'avui diumenge en la presentació d'una de les obres religioses d'aquest desconegut actor de l'univers italià sorprenentment vinculat a l'Espanya borbònica del XVIII. Ara bé i en qualsevol cas, la biografia de l'inesperat, per gratificant, artista del dia és esquiva i molt confusa. En detall sabem que els seus primers anys els dedicaria a l'aprenentatge en terres italianes impregnant-se de l'estil tant característic del moment. I concretament amb els estudis que iniciaria i finalitzaria a Parma. Important aquesta coordenada i amb qui estaria allà, ja que fou a través del Duc de la ciutat que entraria en contacte amb la potent Cort Espanyola. Dit i fet, a través de Carles III, Duc de Parma, es postularia per al càrrec de professor de música del Infants de Madrid l'any 1733. Des d'allà, ambiciós, procuraria fer mèrits per assolir el més elevat estatus a què un compositor podia aspirar en aquella època, el càrrec de Mestre de la Reial Capella de Madrid. Tanta solvència demostraria que no només l'assoliria l'any 1738 sinó que hi romandria fins a la seva mort quaranta anys més tard. En aquell càrrec i associat amb l'espanyol José de Nebra, s'ocuparia de l'ofici musical litúrgic dotant els arxius eclesiàstics d'una ingent quantitat de partitures religioses. Es parla de més de 400 obres, un centenar d'elles perdudes per la qual cosa, i tenint en compte les poques d'elles que trobarem editades, més de 250 romanen a l'espera del corresponent estudi, anàlisi, edició i publicació... es diu aviat. Avui una d'elles, que introduirem amb una simfonia de Corselli estil "made in Vivaldi" que trobarem en una excel·lent edició de la òpera Farnace de Jordi Savall. Ara bé el plat fort del dia, sent diumenge, serà aquesta Missa Exultabunt sancti in gloria per a cor, solistes i orquestra, escrita l'any 1763 amb un estil pre-clàssic que em recorda especialment a Galuppi o a les primeres comparses dels Haydn. Un treball tant esplèndid que dóna fe de fins a quin punt el redescobriment de partitures està en un estat molt prematur. És evident que Courcelle, o en el seu cognom italià Corselli, va ser un mestre de la música de primer ordre i de qui hauríem per activa i per passiva incentivar-ne el seu renaixement. Potser l'any 2078, quan es celebri el tercer centenari de la seva mort podrem gaudir de bones edicions. Tanmateix, la restricció crítica com a éssers mortals que som ens remet al temps i a l'espai actual. Per tant, haurem de gaudir de les tres o quatre edicions dedicades exclusivament a la seva obra i que tant de bo, i ben aviat, s'ampliïn en bona manera. Mentrestant, tanquem el ulls i fem un viatge retrospectiu a la capital del regne espanyol i en un món on la música, per ella mateixa, era l'aire pur de la vida d'unes ànimes dedicades de ple a un art deliciis infinita!
A la interpretació, en viu i en directe, el cor, solistes i instruments de la Orchestra of New Spain sota la direcció de Grover Wilkins.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
BIOGRAFIA: Francesco Corselli (Piacenza, 1702 - Madrid, 3 d'abril de 1778)
BIOGRAFIA: Francesco Corselli (Piacenza, 1702 - Madrid, 3 d'abril de 1778)
ARKIVMUSIC: Courcelle: Masses For Celebration
SPOTIFY: George Wilkins – Courcelle, F.: Missa Ave Maris Stella / Missa Exultabunt Sancti in Gloria
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaIs it possible to reup? Thanks a lot in advance and greetings,
ResponEliminaBarbara
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaMuchas gracias!
ResponEliminaBarbara
¡Muchas gracias!
ResponElimina