Obra d'Eduardo Cano (1823-1897), pintor espanyol.
Fanny Cäcilie Mendelssohn (1805-1847) compositora i pianista alemanya nascuda a Hamburg. Amb el temps, el cognom Mendelssohn es va expandir acceleradament arreu d'Europa i del món fruit de l'enorme influència artística i cultural. I ho va fer, especialment, gràcies a la figura de Fèlix Mendelssohn el qual valorem, en tota la seva dimensió, al nostre espai-temps postmodern. Tanmateix, en una era en què, tot i les tímides ànsies llibertàries, el gènere femení era menystingut sistemàticament la irrupció d'una de les encantadores compositores d'aquell temps era una empresa complicada i exponencialment difícil. Per sort, moltes d'elles ho van assolir, una de molt important fou la d'avui, Fanny Cacilie Mendelssohn. Germana de Fèlix, la Mendelssohn femenina no ho va tenir gens fàcil tot i tenir una educació acadèmica impecable, provenir d'una família benestant i gaudir d'un entorn influent i molt privilegiat. La realitat ens dibuixa una aquarel·la difusa on trobar i albirar l'espai propi de Fanny dins de l'univers de la música és complex. Tot i així, va tenir una educació musical de primer nivell amb mestres de la categoria de Zelter i Berger amb els quals aprendria l'ofici brillantment. I tot i el difícil context històric i social en què va viure, la seva fou una carrera dedicada de ple a la música, amb un repertori notable i extens que malauradament roman, tot i les notables edicions que podem trobar, prou desconegut pel públic profà. En total, més de 400 obres numerades i classificades. Avui, probablement, una de les partitures més desconegudes alhora que sorprenents del seu catàleg. L'Oratorium nach Bildern der Bibel (oratori basat en texts de la Bíblia) per a cor, solistes i orquestra, escrit l'any 1831, seguint l'estela coral tant abundant del seu germà i resultant encantadorament familiar per tots aquells avesats a la tradició coral barroca d'on sembla inspirar-se, en bona manera, aquest oratori de caràcter breu. L'atmosfera arcaica ajuda a donar consistència tant al significant com al significat de la paraula escrita. Feia temps que em rondava pel cap la idea de presentar la majestuosa autora d'avui. Una compositora de la qual he trobat autèntiques meravelles en el moment de fer la cerca de la seva música. De fet, la trobada d'aquest preciós oratori fou absolutament accidental. Ara bé, el segell que l'edita i el resultat que se'ns ofereix no deixa marge de maniobra a l'escèptic o al crític, per mi és una partitura molt remarcable, digne del segle XIX i absolutament imprescindible per tots aquells que estimen, estimem, la música coral!
Gentilesa de Carus Verlag, interpretat pel cor i solistes de la Stuttgart Philharmonia Choir, amb els instruments de la Stuttgart Philharmonic Orchestra i la batuta d'Helmut Wolf.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)
SPOTIFY: Fanny Mendelssohn – Mendelssohn-Hensel, F.: Oratorium Nach Den Bildern Der Bibel / Boulanger, L.: Ils M'Ont Assez Opprime / Du Fond De L'Abime
SPOTIFY: Fanny Mendelssohn – Mendelssohn-Hensel, F.: Oratorium Nach Den Bildern Der Bibel / Boulanger, L.: Ils M'Ont Assez Opprime / Du Fond De L'Abime
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina