Festivitat de Sant Roc a Venècia, obra de Canaletto (1697-1768), pintor italià.
Antonio Vivaldi (1678-1741) compositor i violinista italià nascut a Venècia. Com bé saben els catòlics practicants avui, dia 2 de novembre, és realment el dia de celebració en honor als difunts. En aquest sentit, si ahir en fèiem una al·legoria musical amb una obra de característiques fosques i dramàtiques amb el rèquiem del venecià Marcello, avui ho farem amb una expressiva i sensacional oda a la vida. I ho farem amb la inestimable ajuda del també italià i venecià Vivaldi expert, més enllà de la ingent producció instrumental, d'una catarsi musical litúrgica tota ella, per cert, d'una qualitat brillant. Duet o duel venecià el d'ahir i el d'avui que dóna fe fins a quin punt aquella ciutat-estat, on l'art n'era el principal motor d'explosió econòmic, va gaudir d'una lluminosa època. Alhora, tot plegat complementat amb l'exquisida pintura d'un dels seus màxims representants de tots el temps, el simpàtic Canaletto. En el cas de Vivaldi, tot i ser un incansable nòmada, amant dels negocis, de l'art refinat i de la dolça companyia femenina, va ser un music excepcional, tant en nombre absolut de partitures com en l'excel·lència de les mateixes. Sense oblidar, l'enorme èxit artístic i sobretot econòmic de la seva producció lírico-teatral. I, no content amb tota la feina que feia, ho complementaria amb desenes de partitures de caràcter eclesiàstic com les d'avui.
Avui dos dels principals referents del gènere en què Vivaldi va treballar a principis del segle XVIII. Concretament, el seu Gloria RV 589 per a cor, solistes i orquestra que Vivaldi va compondre entorn de 1715. Tot i ser pròpiament el gloria d'una missa estàndard el cert, o el que aparentment sembla ser, és que Vivaldi el va compondre de forma independent. De fet, podem observar en el seu catàleg bones mostres de Kyrie, Gloria i Credo sense formar part, tots ells, de cap missa en concret. No m'hi estendré gaire en els comentaris. Simplement, aquesta és la versió, excel·lent a tots els nivells, que en fa el segell Carus Verlag d'una de les partitures corals més conegudes i aplaudides de la història de la música, sense discussió possible. L'acompanyarà, el breu Magnificat RV 610 per a cor i orquestra, de data desconeguda tot i que probablement del període 1710-15. Vivaldi és una perpètua font d'inspiració i de plaer pels sentits. Omnipotent i omnipresent en el meu univers vital, és diferent a tots els actors musicals coneguts fins el moment. El seu estil marcadament singular, propi i característic de la Itàlia veneciana, el van convertir immediatament en referent de molts dels grans nom de l'època i de retruc de tots els temps, com el mateix Bach. Vivaldi era una màquina de producció musical en sèrie. Polifacètic, incansable, hiperactiu... és un luxe parlar-ne i més fer-ho en relació al seu repertori sacre i en un dia en què només podem dir dues coses... Oda a la Vida, oda a Vivaldi!
Ens la interpreta la Estonian Philharmonic Chamber Choir, amb la Tallinn Chamber Orchestra i la direcció de Tonu Kaljuste.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
BIOGRAFIA: Antonio Lucio Vivaldi (Venècia, 4 de març del 1678 - Viena, 28 de juliol del 1741)
BIOGRAFIA: Antonio Lucio Vivaldi (Venècia, 4 de març del 1678 - Viena, 28 de juliol del 1741)
RECICLASSICAT: VIVALDI, Antonio (1678-1741)
ALLMUSIC: Antonio Vivaldi: Gloira - Settings From The Mass And Vespers
ALLMUSIC: Antonio Vivaldi: Gloira - Settings From The Mass And Vespers
IMSLP: Antonio Vivaldi (1678-1741)
SPOTIFY: Vilve Hepner – Antonio Vivaldi: Gloira - Settings From The Mass And Vespers (Kyrie / Gloria In D Major / Credo / Magnificat In G Minor)
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina