Obra de Fra Bertolommeo (1472-1517), pintor italià.
Johann David Heinichen (1683-1729) compositor alemany nascut a Krössuln. Precisament aquesta setmana fa just un any que vaig parlar per primera vegada d'aquest simpàtic i important compositor barroc de la constel·lació germànica vinculada a Bach i a la seva determinant magnetosfera. Quan citem a Heinichen se'ns ha de formar, obligadament, una imatge mental relacionada amb un espai concret, Dresden. Perquè va haver-hi un temps en què aquella preciosa ciutat, contemporàniament coneguda per la terrible atrocitat que sofriria durant la Segona Guerra Mundial, va viure en l'esplendor i en la glòria artística. Heinichen en formaria part directament com a mestre de capella i director d'una de les orquestres barroques més admirades del seu temps. Per tant i declarant una profunda admiració per tots aquells noms que van viure i van treballar en aquella meravellosa ciutat, pictòricament immortalitzada per un mestre de la pintura com Bellotto, nebot de Canaletto, Dresden va gaudir d'una generació brillant de compositors dels quals destacaria el mateix Heinichen, Zelenka o Hasse, sense oblidar a Homilius, Pisendel o Weiss, durant l'edat d'or musical que podríem cronològicament situar entre els anys 1670 i 1760. Tots ells noms de primer nivell dels quals ens resulta fàcil, uns més altres menys, trobar-ne excel·lents edicions de les seves partitures i de la seva contribució cultural cabdal per la ciutat de Dresden. Heinichen, bon amic de Bach i del seu art, va deixar per la posteritat un repertori impressionant en què la diversitat de gèneres, instruments i mètodes en va ser la constant. Concerts, fantasies, sonates, obres sacres i seculars habiten en un ecosistema de tonalitats barroques d'un artista del qual, fa anys endarrere, poca cosa en coneixíem. Avui, l'exemple del seu bon treball serà, com no podrà ser d'altra forma i relacionant-ho amb l'entrada de fa un any, una de les seves misses que amb tanta delicadesa i passió va compondre. Concretament, la missa en Re major número 11, de l'any 1728, per a cor, solistes i orquestra barroca. Jocs de trompes i simpàtics cors en els moments festius de la missa es contraposen amb els dramatismes solistes que requereixen, per exemple, algunes parts del gloria i del credo. Un aplaudiment sincer i un absolut respecte em mereix cada un dels savis musicals que van regalar al món el seu art i específicament el seu temps al servei de la Cort musical de Dresden. Tots ells representen una de les tantes dimensions amb què la música ens sorprèn de forma permanent. Estil i mètode característic i especial que testimonien fins a quin punt aquella ciutat germànica fou, amb dret propi, el centre de l'univers artístico-cultural, i que em perdoni Venècia, a cavall dels segles XVII i XVIII. Espero, no haver d'esperar un any natural per tornar a parlar de tu, Heinichen, perquè les teves partitures no s'ho mereixen. Avui, tots els honors pel mestre de capella de Dresden, evidentment!
A la interpretació magistral, edició que correspon als estimats amics de Carus-Verlag, la Dresdner Barockorchester, amb el cor i solistes de la Dresdner Kammerchor i la direcció de Hans-Christoph Rademann.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)
BIOGRAFIA: Johann David Heinichen (17 April 1683 – 16 July 1729)
RECICLASSICAT: HEINICHEN, Johann David (1683-1729)
RECICLASSICAT: HEINICHEN, Johann David (1683-1729)
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaPau, again I must say I never cared much for Masses written before the Mozart time, as the chromatic usually just gets too much and the hovering over 2 notes is strenuous after a while...lol So I was sceptic with Heinichen, but the Kyrie already is soooo noble and swept me off my feet... Please publish it with links if you can, I am sure many people will appreciate it!
ResponEliminaJan
Dear Jan,
EliminaI recommend you the masses by Zelenka, Hasse, Heinichen who's lived some years before than Mozart and his contemporaneous. You will get a big surprise!!
Thank you!!
Pau
Thanks Pau for the recommendation. Its quite hot in the moment, so quite difficult to get into Xmas mood.....
EliminaYour Narod link gives the same error than previously after I enter the 6 digits. Is this temporary?
Jan
Hi Pau
ResponEliminaLink still doesnt work, looks like a Narod internal fault?!
Jan
Hi Pau, unfortunately the link does not work....:(
ResponEliminaGreetings, Sasja.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaThis link is OK, thanks a lot!
ResponEliminaYou know I am one of those who appreciates your blog very much, don't you?!
Greetings, Sasja.
Dear Sasja,
EliminaI know! I'm very pleased for your comments!
Life always is music!
Thank you so much!
Pau
Will you re upload this work? Thank you!
ResponElimina(Podrás reponer este link? Gracias!)
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina