Obra de Johannes Bosboom (1817-1891), pintor holandès.
Ignacio de Jerusalem y Stella (1707-1769) compositor i violinista italià nascut a Lecce. Atenció especial al nom d'avui perquè és un d'aquells descobriments relacionats amb el nou món. I ja sabem que quan això passa el resultat musical tendeix a ser esplèndid. Seran els paisatges, seran els nadius, serà el color del cel, la llum del Sol... ben bé no ho sabem, el que si podem afirmar amb rotunditat que la majoria d'autors que van fer les Amèriques o directament hi van néixer, van deixar un tresor artístic d'una qualitat sublim. Exemples fugaços en aquest espai n'hem vist uns quants. Ceruti, Zipoli, Martinez Compañon o De Padilla, van deixar un llegat de textures musicals molt característiques i molt relacionades amb el temps i sobretot amb el nou espai en què van viure. De Jerusalem, nom que ja ens dóna pistes evidents de quin serà el leitmotiv de la seva música, va néixer a Itàlia tot i que ràpidament emigraria a Cádiz per a treballar, musicalment, en el teatre coliseu de la ciutat andalusa. Un contracte inesperat el traslladaria, l'any 1742, a Mèxic, ciutat on viuria, treballaria, es casaria i moriria. Professionalment ocuparia un bon càrrec amb uns bons honoraris, el de mestre de capella de la Catedral de Mèxic. Comprensible entendre el per què la majoria de la seva producció s'orienti linealment a un gènere específic, el litúrgic. Del centenar llarg d'obres que es coneixen de De Jerusalem, totes elles es corresponen a l'ofici religiós. Conseqüentment, parlar de De Jerusalem és fer-ho, obligadament, de música religiosa. I tot i les aparences, la religiositat de cadascuna d'aquestes partitures és tant profunda que sorprèn el marcat caràcter festiu i el llenguatge tant classiquíssim amb què se'ns presenten. A diferència de Nebra o Soler, contemporanis en el temps i més propers als tons medievals aplicats a l'ofici, el discurs i els arguments de De Jerusalem són realment moderns i molt haydnians.
Alhora, si tenim en compte la forma com s'interpreten, amb els recitatius a capella de la corresponent benedicció intercalats amb la música, el resultat és d'un contrast tan sorprenent com eficaç. Aquí hauríem de situar aquesta sèrie complerta de Matines para la Virgen de Guadalupe, de 1764 i a on hi trobarem Responsoris, Himnes i un magnífic Te Deum. Avui dimecres, permeteu-me la llicència, i l'endemà d'una interpretació del Mesies de Händel memorable de la mà del cor participatiu organitzat per La Caixa, el cor i la instrumentació de La Cetra Barockorchester i la direcció magistral d'Andrea Marcon, un enfoca el que queda de setmana amb un somriure permanent i amb les piles renovades perquè tot s'ha de dir, el Mesies, per moltes vegades que l'escoltis, sempre resulta emocionant. I ahir, ho va ser en un Palau de la Música que trontollava amb les veus dels més de 300 coralistes voluntaris, amb el cor exquisit de la pròpia orquestra i amb una instrumentació original que va tenir moments antològics. Una vetllada inoblidable en un paisatge propici. Fet aquest apunt musical d'ahir, reitero la sorpresa i l'admiració per De Jerusalem de qui, reconec, no en coneixia res de res. La forma de descobrir-lo ha estat terapèutica perquè, amb música religiosa de tonalitats clàssiques és, evidentment, com se'm paralitza neuronalment, i molt fàcilment, el meu cor i esperit. I així ho ha aconseguit aquest viatger i colonitzador musical de l'Amèrica Central. Ara que s'aproxima Nadal la música religiosa, que ja gaudeix d'un protagonisme quasi absolut en aquest espai, en serà progressivament i encara més, per pocs dies, l'absolut manament. El Nadal s'ho mereix i nosaltres ho aprofitarem per fer justícia com bonament es pugui, apa, salut!
A la interpretació el cor, solistes i orquestra de la Chanticleer Sinfonia sota la direcció de Joseph Jennings.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)
BIOGRAFIA: Ignacio de Jerusalem y Stella (Ignazio Gerusalemme) (Lecce, Italia, circa 1707 - Ciudad de México, 1769)
ALLMUSIC: Jerusalem: Matins for the Virgin of Guadalupe, 1764
ALLMUSIC: Jerusalem: Matins for the Virgin of Guadalupe, 1764
IMSLP: No disponible.
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaDear Pau,
ResponEliminawhen I listened to the first piece, the Invitatorio y Salmo 94, I thought I recognised it, and yes there is Mr. de Jerusalem. On PQP Bach there is a lot of South-American Baroque music to be found.
The CPE Bach oratorio is a nice piece, perhaps are his sacred works a bit to influenced by his father to be recognised as good works. But I'm sure a performance of his Matthew or Johns Passion would be welcome by musiclovers.
Have a nice weekend and greetings to You,
Peter
Dear Peter,
EliminaYou're right. The CPE Bach sacred works was influenced by his father. As soon as possible I'll try to share his Matthew or Johns Passion.
I know the PQP Bach blog. Thank you!
Nice weekend and greetings to you!
Pau
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina