Obra d'Olof Johan Södermark (1790-1848), pintor suec.
- En record del 208è aniversari del naixement de Napoléon Coste -
Napoléon Coste (1805-1883) compositor i guitarrista francès nascut a la petita població d'Amondans. Probablement, el nostre Napoléon d'avui deu ser l'únic compositor de renom batejat en honor al gran emperador francès. Fill d'un militar enamorat, metafòricament, del seu ídol revolucionari i d'una francesa que gustosament tocava la guitarra. Com bé sabem, les mares acostumen a ser una bona referència en molts sentits i, pel que sembla, per l'entremaliat Napoléon també ho va ser ja que ella va ser la primera en introduir-lo en l'art de la guitarra. Ràpidament, va assolir un bon nivell ja que la seva carrera interpretativa, concertant i solista, va començar des d'adolescent. Com bé saben aquells que estudien la guitarra, en temps de Coste hi van conviure tota una generació daurada de guitarristes els quals, la majoria d'ells, van fer vida a París. Un d'aquests, el català Ferran Sor, fou l'encarregat de monitoritzar l'aprenentatge del seu nouvingut, instal·lat a París a l'edat de 24 anys. La sintonia entre ambdós guitarristes, romàntica i sincera, es va fer evident en la quantitat d'interpretacions que van dur a terme plegats. Però no només amb ell va establir una bona amistat ja que també va coincidir, a la capital francesa, amb Dionisio Aguado, Matteo Carcassi i Fernando Carulli, tots ells residents a París. Tot i la bona rebuda, la guitarra, tot i les aparences, no era un dels instruments predilectes de l'aristocràcia i dels mecenes per la qual cosa estabilitzar les finances era una feina complexa. Així ho va entendre Coste que va decidir editar i publicar les seves pròpies partitures anticipant-se a les més que probables negatives dels editors de torn.
En el cas de Coste, el bon rendiment com a intèrpret i com a docent el van ajudar a consolidar-se com a guitarrista parisenc. Allà va fer vida i obra durant tota la seva dilatada carrera professional. Aquesta, no obstant, va quedar tocada de mort l'any 1863 quan l'infortuni es va creuar amb el seu destí i va incapacitar el seu braç esquerra. Incapaç d'interpretar, va dedicar els seus últims anys a compondre, a ensenyar i a revisar els seus propis estudis de guitarra i els del seu bon amic Ferran Sor. En total, va escriure unes 50 partitures per a guitarra. Desconec, per les fonts consultades, si va compondre música per altres instruments. Aparentment, no va ser així. Per tant, en nom seu ens fixarem en una deliciosa edició en exclusiva al seu nom per a recuperar el seu compendi d'opus del 17 al 23 per a guitarra. Una sèrie publicada amb el nom de Souvenirs. El ressò de Sor és més que evident tot i que amb una delicada empremta pròpia de caràcter més popular i folklòric. Pels enamorats de la guitarra clàssica pocs adjectius caldran. El sentiment, la delicadesa i la sensibilitat sonora hi són ben presents. Una de les fixacions diferencials de Coste va ser la d'interpretar amb guitarres de set cordes. Fins aleshores, les guitarres en tenien sis. La setena hi afegia una tonalitat addicional més greu amb una notació de Si. Un valor afegit que Coste va saber explotar i divulgar en els seus treballs i que avui, tot celebrant el seu aniversari, feliçment explorarem!
A la interpretació el guitarrista John Schneiderman.
Gaudiu i compartiu!
Mapa del Comtat de Doubs, on va néixer. Obra de Victor Levasseur (1800-1870), geògraf francès.
En el cas de Coste, el bon rendiment com a intèrpret i com a docent el van ajudar a consolidar-se com a guitarrista parisenc. Allà va fer vida i obra durant tota la seva dilatada carrera professional. Aquesta, no obstant, va quedar tocada de mort l'any 1863 quan l'infortuni es va creuar amb el seu destí i va incapacitar el seu braç esquerra. Incapaç d'interpretar, va dedicar els seus últims anys a compondre, a ensenyar i a revisar els seus propis estudis de guitarra i els del seu bon amic Ferran Sor. En total, va escriure unes 50 partitures per a guitarra. Desconec, per les fonts consultades, si va compondre música per altres instruments. Aparentment, no va ser així. Per tant, en nom seu ens fixarem en una deliciosa edició en exclusiva al seu nom per a recuperar el seu compendi d'opus del 17 al 23 per a guitarra. Una sèrie publicada amb el nom de Souvenirs. El ressò de Sor és més que evident tot i que amb una delicada empremta pròpia de caràcter més popular i folklòric. Pels enamorats de la guitarra clàssica pocs adjectius caldran. El sentiment, la delicadesa i la sensibilitat sonora hi són ben presents. Una de les fixacions diferencials de Coste va ser la d'interpretar amb guitarres de set cordes. Fins aleshores, les guitarres en tenien sis. La setena hi afegia una tonalitat addicional més greu amb una notació de Si. Un valor afegit que Coste va saber explotar i divulgar en els seus treballs i que avui, tot celebrant el seu aniversari, feliçment explorarem!
A la interpretació el guitarrista John Schneiderman.
Gaudiu i compartiu!
Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):
PRESTOCLASSICAL: Napoleon Coste: Guitar Works
IMSLP: Napoléon Coste (1805-1883)
CPDL: No disponible.
SPOTIFY: John Schneiderman – Napoleon Coste (1805-1883) Souvenirs, Op.17-23, Recreation du Guitariste, Op.51
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaHi Pau. I wish to thank you for your hard work here.
ResponEliminaCould you please, upload two some your recordings, as whole CD: Campra - Messe reges Terrae & Motets http://www.reciclassicat.com/2012/07/campra-andre-1660-1744-messe-reges.html#comment-form
and Graupner - Christmas Oratorio (Florian Heyerick) http://www.reciclassicat.com/2012/07/campra-andre-1660-1744-messe-reges.html#comment-form
and Telemann (Ensemble 94, Kay Johansen) http://www.reciclassicat.com/2012/09/telemann-goerg-philipp-1681-1767.html#comment-form
I can offer you some of my recordings (early music, mostly in lossless: Lassus, Ockeghem, Josquin, Morales, Victoria etc.), maybe you'll find some ineteresting stuff for your blog here.
I didn't know how to contact you, I can't find your mail.
Here is my: spovc@yahoo.com
Thanks in advance and
Greetings.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
EliminaHi Pau.
ResponEliminaI sent you a message just now. Please respond.
Greetings.
Estimado Señor Paul:
ResponEliminaDe ser posible, ¿sería tan amable de subir nuevamente este material de Napoleón Coste?. Desde ya muchas gracias tanto por volver a subir este material como por su maravilloso blog.
Feliz año
L'autor ha eliminat aquest comentari.
EliminaEstimado Paul:
ResponEliminaMuchas gracias. Fuerte abrazo desde la Argentina
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina